با 7 نفره جدید رامک خودرو آشنا شوید!

بررسی سانگ یانگ رکستون امپرور

30 شهریور 1400 17:14

اگر نام کارخانه «نورا موتور پارس» را تاکنون نشنیده‌اید، باید بگوییم که این کارخانه دقیقا همان‌جایی که محصولات مونتاژی رامک خودرو، تولید می‌شوند. تیوولی مونتاژ، اولین محصولی بود که رامک خودرو در این کارخانه به تولید رساند. از اواخر سال 1399 نیز تولید رکستون G4 مونتاژ در این کارخانه شروع شده بود. ولی حالا که در نیمه سال 1400 هستیم، باخبر شدیم که سومین محصول مونتاژی این کارخانه نیز به بازار کشورمان رسیده است: سانگ یانگ رکستون امپرور اینجاست!

تحویل سانگ یانگ رکستون امپرور مونتاژی

همانطور که در تصویر فوق نیز مشاهده می‌کنید، نخستین سری رکستون امپرور با مدل 1400 بدست مشتریان رامک خودرو رسیده است. اما این نسخه جدید مونتاژی، چه ویژگی‌هایی دارد؟

سومین چهره برای رکستون G4

نام رکستون، با اینکه نام جدیدی در بازار کشورمان نیست و بیش از یک دهه، سابقه حضور در ایران دارد اما متاسفانه بدلیل واردات محدود، همواره در سایه رقیبان هم‌وطنش، کیا و هیوندای، قرار داشت؛ هم در نسل اولش که موتور 6 سیلندر داشت اما کیا موهاوی و هیوندای وراکروز مانع موفقیتش شدند و هم در نسل دومش که بازهم بدلیل قرارگرفتن در محدوده قیمتی هیوندای سانتافه DM و کیا سورنتو UM نتوانست به محصولی پرفروش در بازار شاسی‌بلندهای ایران، تبدیل شود.

البته باید اعتراف کرد که فروش محدود رکستون در ایران، فقط به دلیل کم‌کاری عرضه‌کننده‌اش نبود. اگر تاریخ را به عقب برگردانیم، به دلایل دیگری در این‌باره نیز می‌رسیم. کیا و هیوندای در سال 1395 موفق شدند که سورنتو UM و سانتافه DM را به ایران بیاورند درحالیکه سانگ‌یانگ در سال 1396 تازه دست به معرفی نسل دوم رکستون زد؛ همان نسلی که با نام رکستون G4 در ایران شناخته می‌شود.

یکسال بعد از معرفی جهانی رکستون جدید، یعنی در سال 1397، رامک خودرو برای واردات آن به کشورمان اقدام کرد اما ممنوعیت ناگهانی واردات خودرو در آن سال، همه برنامه‌ها را خراب کرد؛ حالا رامک مانده بود و حواله‌دارانی که معلوم نبود چه کسی باید جوابگوی آنها باشد. به هرحال رکستون‌ G4 حدود دو سال پشت دروازه‌های گمرک ماند تا آنکه در اوایل سال 1399 فرآیند ترخیصش بتدریج شروع شد. اما دیگر چه فایده‌ای داشت؟! سورنتو و سانتافه، تمام بازار میان‌رده‌ها را قبضه کرده بودند.

رکستون G4 نیوفیس

علی‌رغم همه این‌ها، رامک خودرو به عرضه نسل دوم رکستون در ایران ادامه داد و ابتدا نسخه رکستون G4 مونتاژ را به بازار آورد و سپس در سال 1400 نیز سومین رکستون G4 را بدست مشتریانش رساند؛ خودرویی که با نام رکستون امپرور در بازار کشورمان شناخته می‌شود.

رکستون امپرور با مدل 2021 در ایران

رکستون امپرور، در واقع همان سانگ‌یانگ رکستون 2021 بوده و آخرین فیس‌لیفتی است که سانگ‌یانگ برای نسل دوم رکستون معرفی کرده. اگر یادتان باشد، سانگ‌یانگ در اواخر پاییز 1399 و برای نخستین‌بار، دست به معرفی رکستون 2021 زد و حالا با حدود یکسال تاخیر، رامک خودرو نیز توانسته رکستون 2021 را در ایران مونتاژ کند.

جلوپنجره جدید رکستون 2021

اما درحالیکه در برخی از کشورهای آسیایی، هنوز هم عرضه این رکستون جدید آغاز نشده، کمی عجیب است که رامک خودرو، توانسته به قطعات CKD آن دسترسی پیدا کند؛ آن هم در شرایطی که سانگ‌یانگ بدلیل تحریم‌های ایالات‌متحده، همکاری‌اش را با ایران متوقف کرده است.

البته برخی‌ها می‌گویند رامک خودرو، شاید به واسطه هندی‌ها توانسته‌ تا رکستون 2021 را به ایران بیاورد. صحت این موضوع نامشخص است اما باید یادآوری کنیم که شرکت ماهیندرا، بیش از دوسوم سهام سانگ‌یانگ را در اختیار گرفته و توانسته برخی از محصولات سانگ‌یانگ را برای بازار هندوستان، بومی‌سازی کند؛ محصولاتی مانند ماهیندرا XUV300 که با پلتفرم سانگ‌یانگ تیوولی آرمور ساخته شده و همچنین ماهیندرا آلتوراس که آن هم با پلتفرم رکستون G4 شکل گرفته است.

امکانات جدید در رکستون امپرور

در سانگ‌یانگ رکستون امپرور، شکل کلی چراغ‌های جلو تغییری نکرده اما کاسه چراغش را از نو ساخته‌اند طوریکه حالا 4 چراغ LED را درونش مشاهده می‌کنید. چراغ‌های عقب نیز جدیدند و سپرها و جلوپنجره، دوباره طراحی شده‌اند.

درون کابین خودرو با فضای تازه‌ای مواجه هستیم. با اینکه مجموعه داشبورد، مانیتور 8 اینچی و دکمه‌های پنل تهویه و سیستم چندرسانه‌ای خودرو بدون تغییر باقی مانده‌اند اما صفحه کیلومتر رکستون امپرور تغییر کرده و حالا از نوع تمام دیجیتالی است و نمایشگر 12.3 اینچی TFT دارد.

عکس کابین رکستون امپرور

یکی دیگر از تغییرات مهم در کابین رکستون امپرور، غربیلک فرمان است که از نوع دی‌کات طراحی شده. البته در کنار این موضوع، باید به تغییر طراحی کنسول مرکزی و تغییر طراحی اهرم دنده نیز اشاره کرد.

درباره لیست آپشن‌های رکستون امپرور، احتمالا نباید منتظر اطلاع‌رسانی رامک خودرو باشیم چراکه تجربه تیوولی‌های مونتاژی نشان داد که این شرکت، ترجیح می‌دهد در سکوت رسانه‌ای، کارهایش را انجام دهد!

رکستون امپرور فول 6 کلید

مشخصات فنی رکستون امپرور

رکستون 2021 همچنان با موتورهای 2.2 لیتری توربو دیزل و 2.0 لیتری توربو بنزینی عرضه می‌شود که البته خروجی موتور دیزلی آن نسبت مدل 2018، افزایش محسوسی داشته و حتی گیربکس 8 دنده ساخت هیوندای را هم برای اولین‌بار روی آن نصب کرده‌اند. برای موتور بنزینی، اطلاعات کاملی در دسترس نیست اما می‌دانیم که موتور e-XGDi200T آن، حالا می‌تواند استاندارد آلایندگی یورو6 را پاس کند.

گیربکس جدید رکستون فیس جدید

رکستون امپرور، همچنان از شاسی نردبانی معروف سانگ‌یانگ بهره می‌برد که بیش از 81% آن از جنس استیل با مقاومت بالا ساخته شده است. سیستم 4WD آن از نوع پارت‌تایم بوده و در حالت عادی، اکثر توان موتور را به دیفرانسیل عقب منتقل می‌کند اما امکان انتخاب حالت‌های سه‌گانه 2H و 4H و 4L نیز همچنان وجود دارد.

سانگ‌یانگ همچنین خبر داده که رکستون 2021 را برای نخستین‌بار به سیستم کنترل پایداری تریلر (TSC) مجهز کرده است؛ سیستمی که می‌تواند با سنجش شتاب جانبی وارده بر تریلر، از حرکت زیگزاگی آن و تاثیرش در برهم‌زدن تعادل خودرو، جلوگیری کند.

قیمت سانگ یانگ رکستون امپرور

هنوز آینده رکستون امپرور در بازار ایران مشخص نیست و نمی‌دانیم که رامک خودرو، توانایی تولید چند دستگاه از این رکستون 2021 را برای مشتریانش دارد.

برای اطلاع از آخرین اخبار رامک خودرو، مقاله شرایط فروش سانگ‌یانگ را مطالعه کنید. همچنین از لینک قیمت خودرو می‌توانید قیمت انواع محصولات سانگ یانگ در ایران، از جمله قیمت رکستون امپرور را مشاهده کنید.

دیدگاه کاربران
علی2020 1400/10/8
من دارم خیلی عالیه
پاسخ
0
0
1
Mohsen947 1400/8/28
برای یک ماشین مونتاژی این همه پول زیاده ونمیارزه
پاسخ
0
0
3
masuod64 1400/6/3
ما که سال ۹۶ ثبت نام کردیم رامک خودرو هنوز نداده به ما ماشینمونو وای به حال کسانی که ثبت نام میکنن
پاسخ
0
0
2
Amra 1400/6/1
کی رامک خودرو این خودرو را مونتاژ کرد ؟؟؟
پاسخ
0
0
0