برادر دوقلوی ام‌جی 6 ولی با قیمتی کمتر

بازگشت سایک به ایران با ام جی i6

6 دی 1399 21:00

بعد از موفقیت جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، یکی از پربحث‌ترین موضوعاتی که در کشورمان مدام شنیده می‌شنویم، سناریوی برگشت آمریکا به تواقفنامه برجام است. به پیامدهای خوب و بد این سناریو کاری نداریم اما واضح است که در صورت احیای دوباره برجام، صنعت خودروسازی کشورمان، دوباره با انبوهی از شرکت‌های بزرگ خودروسازی روبرو می‌شود که به هر دری می‌زنند تا در ایران بمانند.

بازگشت سایک موتور به ایران

یکی از این شرکت‌ها، خودروسازی سایک (SAIC) است. شرکتی که خیلی زود، بازار کشورمان را به بهانه تحریم‌ها ترک کرد و هم دست آذویکو را برای ایفای تعهدات ام‌جی 360 خالی گذاشت و هم پشت خودروسازی فردا را برای ادامه تولید ام‌جی RX5 خالی کرد. اما با این حال، سایک هنوز هم تشنه بازار ایران است. این موضوع را می‌توان از مصاحبه آقای گودرزی، قائم مقام ام‌جی پارس موتور، فهمید.

i6 همان MG6 است ولی با طراحی معمولی‌تر و قیمت ارزان‌ترآقای گودرزی طی مصاحبه رسانه‌ای خود در دی‌ماه 99، خبر داده است که طبق پیش‌بینی سایک، در سال 1400 تحریم‌های ایران برداشته خواهد شد. به همین دلیل نیز سایک موتور از همین حالا، دو محصول جدیدش را برای بازار ایران کنار گذاشته که یکی از آنها در سگمنت کراس‌اور بوده اما دیگری، در سگمنت سدان خواهد بود و نامش ام‌جی i6 است.

حال ببینیم که اگر حق با سایک باشد و تحریم‌ها در سال‌های آینده برداشته شود، ام‌جی i6 چه حرف‌هایی برای بازار ایران دارد.

ام‌جی i6 برادر دوقلوی ام‌جی 6

قبل از معرفی ام‌جی i6 یا MG i6 باید تکلیف یک چیز را مشخص کنیم. همانطور که می‌دانید ام‌جی 550 حاضر در بازار ایران، محصول شرکت چینی رووی (Roewe) بود اما در برخی بازارهای صادراتی مثل خاورمیانه یا آمریکای جنوبی، با نام و لوگوی MG فروخته می‌شد. حتی برای خود بازار انگلیس هم سایک، ام‌جی 550 را بصورت وارداتی عرضه می‌کرد چراکه بغیر از شانگهای چین، ام‌جی 550 خط تولید دیگری در جهان نداشت.

اما سایک در سال 2017 و همزمان با معرفی نسل دوم ام‌جی 6 یا MG6، دست از تغییر لوگوی محصولاتش برداشت و تصمیم گرفت تا هم به خودروهای ام‌جی و هم به خودروهای رووی، هویتی مستقل بدهد و محصولی با زبان طراحی اختصاصی خودشان بسازد. بر همین اساس، سایک در 2017، عضو جدیدی به خانواده رووی اضافه کرد و نامش را رووی i6 یا Roewe i6 گذاشت.

نکته جالب اینجاست که ام‌جی 6 و رووی i6 هردو با یک پلتفرم ساخته شده‌اند و موتور و گیربکس مشترکی دارند و تفاوت‌شان فقط در طراحی ظاهری و طراحی متفاوت کابین است. واضح است که سایک در طراحی محصولات رووی، از الگوهای ساده‌تری بهره می‌برد اما در طراحی محصولات ام‌جی، تلاش می‌کند تا خودرویی نسبتا لوکس، اسپرت و گران‌تر را در معرض دید مشتریان قرار دهد.

شبیه همین اتفاق، برای نسل دوم ام‌جی GT نیز رخ داده است. سایک در سال 2017 محصولی جدید بنام رووی i5 یا Roewe i5 را معرفی کرد و سپس در سال 2020 و با همان پلتفرم i5، نسل دوم ام‌جی GT را با ظاهری متفاوت‌تر از i5 به نمایش گذاشت. البته نسل دوم GT، نامش هم تغییر کرده بود و سایک در اکثر کشورها، آنرا با نام ام‌جی 5 یا MG5 می‌فروخت.

مشخصات فنی ام جی i6

از آنجایی که رووی i6 در صورت عرضه در بازار ایران، تحت برند MG فروخته خواهد شد، بنابراین ما هم فعلا آنرا ام‌جی i6 می‌نامیم.

همانطور که گفتیم، i6 با پلتفرم ام‌جی6 نسل دوم ساخته شده؛ پس هم موتور توربوشارژ و هم گیربکس دوکلاچه آنرا به ارث برده است:

کد موتور 15E4E
نوع موتور 1.5 لیتری توربو
قدرت 166 اسب بخار در دور موتور 5600
گشتاور 250 نیوتن متر در دور موتور 1700 تا 4300
گیربکس 7 دنده دوکلاچه اتومات
مصرف 5.9 لیتر
حجم باک 50 لیتر
حجم صندوق 467 لیتر
وزن 1320 کیلوگرم
رینگ استاندارد 215/50R17

*اطلاعات فوق، براساس سایت رسمی سایک گردآوری شده است.

البته رووی برخلاف ام‌جی، خودروهایی با رده قیمتی متوسط می‌سازد، به همین دلیل نیز علاوه بر موتور توربو، مشتریان i6 می‌توانند موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی را هم سفارش دهند که قدرتش حدود 125 اسب بخار و گشتاورش نیز 158 نیوتن متر است.

قیمت ام جی i6

اگر ام‌جی i6 روزی پا به خیابان‌های کشورمان بگذارد، قطعا با قلب توربو خواهد آمد. پس باید به سراغ قیمت ام‌جی i6 توربو برویم. در بازار چین، قیمت ام‌جی i6 توربو حدود 120 تا 140 هزار یوآن است که معادل تقریبی 18 تا 21 هزار دلار می‌شود.

با چنین قیمتی، ام‌جی i6 باید با آریزو6 توربوی مدیران خودرو، رقابت مستقیمی داشته باشد.

دیدگاه کاربران