خودروهای لوکسی که معیار تجمل بوده‌اند

شکوه روی چهار چرخ

7 دی 1399 16:00
  • 1906

    رولزرویس 40/50 سیلور گوست

    با آن که خودرو در ابتدای پدید آمدنش اساساً کالایی لوکس بود، اما این رولزرویس سیلور گوست بود که شکوه و عظمت را به این عرصه آورد. در آن زمان این مدل لقب برترین خودروساز جهان را برای رولزرویس به ارمغان آورد. خودرویی که نامش در حقیقت لقبی غیر رسمی برگرفته از سواری نرم و راحت و کم‌صدا و البته دوام  استحکام مثال‌زدنی‌اش بود.

  • 1912

    رنو تایپ CB کوپه دویل

    این رنو مدل 1912 یکی از اولین خودروهایی بود، که به کمک نوآوری‌های جدید عصر خودش سواری نرم و کابینی کم صدا داشت. خودرویی که اگر شرایط کمی مساعدتر بود، احتمالاً بازار آمریکا را نیز فتح می‌کرد. جالب این که یک دستگاه از این خودروی لوکس رنو قرار بود تا توسط کشتی تایتانیک به آمریکا برسد. امری که به خاطر حادثه تاریخی که برای تایتانیک رخ داد، هرگز عملی نشد.

    رنو تایپ
  • 1927

    بوگاتی تایپ 41 رویال

    خودرویی برای پادشاهان، لقبی بود که خود خانواده بوگاتی به شاهکار فنی مهندسی خود داده بودند. تایپ 41 رویال قرار بود تا برای خانواده‌های سلطنتی سراسر جهان ساخته شود و جایگزینی برای رولزرویس باشد. این خودروی غول‌پیکر اما از بد حادثه به رکود بزرگ برخورد و هرگز آن طور که باید و شاید موفق نشد.

  • 1932

    دوزنبرگ SJ

    دوزنبرگ در آمریکای رکود زده سال‌های پایانی دهه 20 و اوایل دهه 30، نماد شکوه و ثروت بود. در بین محصولات این شرکت، مدل J با اختلاف برترین نمونه بود. برای خرید یک نمونه از مدل سوپرشارژردار مشهور به SJ، باید مبلغی معادل خرید یک قصر مجلل پرداخت می‌کردید! در آن زمان مدل SJ با 320 اسب‌بخار قدرت، سریع‌ترین خودرو خیابانی نیز بود.

  • 1950

    رولزرویس فانتوم 4

    فانتوم 4 به قدری خاص و مجلل بود که تنها 18 دستگاه از آن ساخته شد. در آن زمان سیاست رولزرویس این بود که فقط سران کشورها این مدل را بخرند. همین امر باعث شد تا فانتوم 4 تا مدت‌ها مود استفاده بسیاری از آن‌ها باشد. آخرین نمونه فانتوم 4 به رنگ مشکی در سال 1956 توسط پهلوی دوم خریداری شد که هنوز در مجموعه خودروهای تاریخی ایران است.

    رولزرویس فانتوم 4
  • 1955

    کرایسلر گیا

    طراح مشهور کرایسلر یعنی ویرجیل اگزنر در میانه دهه پنجاه یک همکاری بلند مدت بین استودیو گیا تورین و کرایسلر را آغاز کرد. اولین حاصل این همکاری کوپه‌های فوق لوکسی بودند که در ابتدا تحت برند کرایسلر و سپس با نام Dual Ghia عرضه شدند. اولین نمونه با نام کرایسلر 300 گیا به سفارش پهلوی دوم ساخته شد که هنوز در موزه خودروهای تاریخی تهران دیده می‌شود. بعد از آن نیز سلبریتی‌ها و دولتمردان متعددی این کوپه فوق لوکس خریدند، که قیمتش از گران‌ترین مدل کادیلاک هم 500 دلار گران‌تر بود.

  • 1963

    مرسدس‌بنز 600

    مرسدس‌بنز با آن که ید طولایی در ساخت خودروهای لوکس داشت، در سال 1964 تعریفی کاملاً جدید از یک خودروی مجلل ارائه کرد. مدل 600 که در سه فرم کوتاه، کشیده (پولمن) و روباز (لندوله) عرضه می‌شد، مورد توجه سران کشورهای مختلف و ثروتمندان سراسر جهان قرار گرفت. مرسدس‌بنز 600 به لطف استفاده از سیستم هیدرولیکی برای تمامی ادوات و تعلیق، برترین و نرم‌ترین خودروی زمان خود بود. ناوگانی چند ده تایی از این خودرو به ایران هم آمد و حتی تا بعد از پیروزی انقلاب هم مورد استفاده بود.

    مرسدس‌بنز 600
  • 2002

    می‌باخ 62

    مرسدس‌بنز که برای چند دهه تعریف لاکچری را با مدل 600 دگرگون کرده بود، مجدداً تعریفی جدید با یک شبه S کلاس سوپر لوکس ارائه کرد. می‌باخ در دو نوع 57 و 62 عرضه شد که هر دو از نظر تجهیزات و پیچیدگی‌های فنی، یک سر و گردن از خودروهای دیگر بالاتر بودند. می‌باخ با آن که نهایتاً موفقیت مالی برای دایملر به ارمغان نیاورد، اما چهره جدیدی از یک مرسدس فوق لوکس ارائه کرد.

  • 2003

    رولزرویس فانتوم

    هنگامی که ب‌ام‌و در سال 1998 کنترل برند رولزرویس را در اختیار گرفت، بسیاری انتظار داشتند که رولزرویس از نظر هویت و اصالت افولی قابل توجه داشته باشد. با این حال عرضه مدل فانتوم در سال 2003 نشان داد که آلمان‌ها به خوبی می‌دانند چگونه می‌توان برترین خودروی لوکس جهان را ساخت! فانتوم جدید توانست رولزرویس را مجدداً به عرصه بازگرداند.

  • 2005

    بوگاتی ویرون

    فردیناند پی‌یک به عنوان مغز متفکر گروه فولکس‌واگن، تمام داشته‌های خود را در بوگاتی ویرون صرف کرد تا سریع‌ترین و لوکس‌ترین کوپه جهان ساخته شود. سرعت و شکوه و زیبایی ویرون توانست تعریفی جدید از تجمل ارائه کند که البته با هویت فولکس‌واگن به عنوان خودروی مردم، زمین تا آسمان فرق دارد!

  • 2018

    رولزرویس کالینان

    دهه دوم قرن بیست و یکم، دوران حکومت کراس‌اورها و شاسی‌بلندهاست و این دوره نیز نیاز به نمادی برای تجمل و لاکچری داشت. این نماد در سال 2018 توسط رولزرویس به همگان شناسانده شد. تفاوت اصلی این مدل با تمامی کراس‌اورهای لوکس قبلی در سطحی از شکوه و عظمت بود که در کنار لیست بلند بالای آپشن‌ها، کالینان را به برترین شاسی‌بلند جهان بدل کرده است.

    رولزرویس کالینان
  • 2021

    لوسید ایر

    آینده قطعاً از آن خودروهای الکتریکی است و خودروهای لوکس نیز از این قضیه مستثنی نیستند. با آن که در سال‌های اخیر خودروهای لوکس متعددی به صورت هایبریدی یا الکتریکی عرضه شده‌اند، اما این لوسید ایر است که با شکوه و زیباییش توانسته تعریفی جدید از آینده خودروهای پرتجمل و لوکس ارائه کند.

    لوسید ایر
دیدگاه کاربران