لوکس‌ترین، قوی‌ترین و گران‌ترین برقی جهان

لوسید ایر 2021؛ سوپرلوکس آمریکایی

22 شهریور 1399 12:35

شرکت لوسید موتورز، نسخه پرچمدار از سدان الکتریکی لوکس ساخت خود یعنی لوسید ایر  Dream Editionرا رونمایی کرده؛ خودرویی که به عنوان جدی‌ترین رقیب تسلا شناخته می‌شود. 

هم طراحی لوسید ایر بهتر از تسلاست و هم باتری‌هایش قوی‌تر از پورشه. چه چیزی بهتر از این؟!پورشه تایکان تنها یک پورشه الکتریکی بوده و در حد استانداردهای پورشه ظاهر شده ولی نتوانسته برای تسلا موتور، خطر جدی ایجاد کند، کاری که لوسید موتورز به طور جدی درصدد انجام آن است.

لوسید موتورز اعلام کرده نحوه طراحی داشبورد و نمایشگرهای روی آن به نحوی انجام شده که علاوه بر زیبایی، ارتباط مطلوبی میان کاربر و رابط کاربری ایجاد خواهد کرد. در کابین لوسید ایر نمایشگر 34 اینچی در مقابل چشمان راننده قرارگرفته که از 3 بخش مجزا تشکیل شده و ابعادی بیش از دو برابر نمایشگر اصلی پورشه تایکان دارد. غیر از نمایشگر، دکمه‌های مختلفی برای کنترل عملکردهای گوناگون همچون سیستم صوتی و سیستم تهویه پیش‌بینی شده است.

لوسید در همکاری با آمازون نسخه پیشرفته‌­ای از دستیار آلکسا را برای استفاده در این خودرو توسعه داده که می‌­تواند در مسیریابی، تماس‌ها، پیام‌ها، پخش موسیقی، کنترل هوشمند منزل و فهرست یادآوری کارها به راننده یاری کند.

سقف خودرو از شیشه بوده که علاوه بر نور، به دلیل ضخامت کمتر فضای بیشتری هم برای سرنشینان ایجاد می‌کند. ظرفیت محفظه بار 739 لیتر اعلام شده که در مقایسه با ظرفیت 529 لیتری مرسدس بنز S کلاس، به مراتب بیشتر است.

به طور کلی طراحی لوسید ایر را می­‌توان بسیار متفاوت از خودروهای متداول دانست، فرمی زیبا که به دلیل کاپوت و صندوق کوتاه و اتاق کشیده، پدید آمده است. طراحی بدنه این مدل نه تنها زیبا بلکه بسیار عملکردی است چراکه ضریب درگ آن هم برابر با 0.21 اعلام گردیده که بهتر از ضریب 0.24 تسلا مدل S خواهد بود.

لوسید ایر Dream Edition با رینگ‌­های 21 اینچی عرضه می‌­شود ولی می‌­توان آن را با رینگ‌­های 19 اینچی هم سفارش داد که باعث افزایش 61 کیلومتری شعاع حرکت خواهد شد. پوشش چرم ناپا، تریم چوبی و رنگ طلایی بدنه، ویژگی‌­های انحصاری این مدل خواهند بود.

لوسید موتورز به عنوان تامین کننده فناوری باتری در مسابقات فرمولا E، از باتری­‌های پیشرفته ولی با ظرفیت کمتر برای استفاده در مدل ایر استفاده کرده است. این مجموعه از 22 مدول 5 کیلووات ساعتی تشکیل شده که در مجموع 113 کیلووات ساعت ظرفیت دارد یعنی 13 واحد بیشتر از باتری صد کیلووات ساعتی تسلا مدل S ضمن اینکه ولتاژ این مجموعه باتری 924 ولت بوده که بیش از ولتاژ استفاده شده در هر خودروی برقی دیگری است.

مجموعه این عوامل باعث می­­شود شعاع حرکتی لوسید ایر براساس استاندارد EPA به 827 کیلومتر برسد. البته ظرفیت زیاد باتری این خودرو به معنای صرف زمان زیاد برای شارژ شدن آن نیست چراکه می‌توان این باتری را با جریان 300 کیلووات شارژ کرد که 30 واحد بیشتر از پورشه تایکان و 50 واحد بیشتر از تسلا مدل 3 و حتی تسلا مدل Y خواهد بود. البته یافتن دستگاه شارژ سریعی که چنین قدرتی را فراهم نماید حداقل در ایالات متحده هنوز کار چندان راحتی نیست زیرا در کل این کشور 350 شارژر با این قدرت وجود دارد.

البته باتری این خودرو با شارژر AC خانگی با جریان 19،2 کیلووات انجام شده و مالکین در مواقع لزوم می‌توانند از انرژی باتری لوسید ایر برای روشنایی خانه خود نیز استفاده کنند.

بنابر اعلام لوسید موتورز، ایر اولین خودرویی است که به مجموعه­‌ای شامل سنسورهای پیشرفته، لیدار با وضوح بالا و سامانه پایش رفتار راننده مجهز شده است. در حقیقت فناوری ایمنی انحصاری لوسید به نام DreamDrive شامل 19 دستیار ایمنی، رانندگی و پارک و همچنین سطح 2 فناوری خودران بوده که به صورت استاندارد روی مدل ایر نصب شده است. البته هشت قابلیت دیگر به همراه سطح 3 فناوری خودران نیز پس از مدتی به این خودرو افزوده خواهد شد.

امکانات DreamDrive مواردی مثل نمایشگر اطراف خودرو، نمایشگر نقطه کور، تشخیص علائم ترافیک، ترمز خودکار اضطراری، دستیار حرکت در بزرگراه، دستیار چراغ­‌های جلو و دستیار پارک خودکار را در برمی‌­گیرد.

براساس برخی شنیده‌ها قرار است نسخه اسپرت و قوی‌تری از لوسید ایر نیز ساخته شود که 1300 اسب بخار قدرت حاصل از سه موتور برقی را به چرخ‌های عقب ارسال می‌­­کند. پیش‌بینی می‌­شود این مدل در صورت تولید بتواند رکوردهای زیادی را جابجا نماید. براساس اعلام سازنده، سیستم انتقال قدرت لوسید ایر تا 2.5 برابر سبکتر و کوچکتر از رقبا بوده که وزن سبکتر و تا سقف 17 درصد مصرف سوخت اقتصادی‌تری را در پی خواهد داشت.

شرکت لوسید برای عرضه چهار نسخه از مدل ایر در سال‌های 2021 و 2022 برنامه‌ریزی کرده است. در سه ماهه دوم سال 2021 نسخه­‌های گرندتورینگ (با نیروی 800 اسب بخار) و Dream Edition از این خودرو با قیمت 139 و 169 هزار دلار عرضه خواهند شد درحالیکه در سه ماهه چهارم نسخه تورینگ (با قدرت 620 اسب بخار) با قیمت 95 هزار و در سال 2022 ارزان‌ترین نسخه ایر با قیمتی کمتر از 80 هزار دلار به فروش می­‌رسد هرچند از عملکرد و مشخصات دقیق ارزان‌ترین نسخه، اطلاعی در دسترس نیست.

سفارش اولیه برای لوسید ایر از هم اکنون در آمریکا، کانادا و کشورهای منتخب اروپا و خاورمیانه قابل ثبت بوده و می­‌توان با پرداخت 7500 دلار برای نسخه Dream Edition و هزار دلار برای سایر نسخه­‌های لوسید ایر، یک دستگاه از این خودرو را به صورت اینترنتی یا حضوری رزرو نمود.

دیدگاه کاربران