چهره جدید دو رگه‌های چینی - انگلیسی در ایران!

با خودروهای جدید MG در ایران آشنا شوید

19 اردیبهشت 1397 18:16

با اینکه در 2017 مجموع فروش سالیانه سایک با کمک MG و خواهرخوانده‌اش یعنی برند Roewe در بازار چین با 78% افزایش، از مرز نیم میلیون دستگاه گذشت اما MG در سایر بازارهای جهانی همچنان فروش خوبی ندارد، به‌خصوص در قاره سبز و در پرفروش‌ترین بازارش یعنی انگلستان چرا که سایک به‌دلیل نگرفتن استاندارد آلایندگی یورو6 تولید سدان MG6 را در انگلیس متوقف کرد تا فقط MG3 در خاک اروپا تولید شود.

در سال 2017 نیز به‌علت کاهش تقاضا، سایک خط تولید این کمپانی در لانگ‌بریج (بیرمنگام) را به‌صورت موقت تعطیل کرد. البته شروع مجدد تولید این کارخانه از سال 2019 خواهد بود آن هم با کراس‌اورهایی جدید و هاچ‌بک‌های جذابی که اتفاقا همه آن‌ها در راه بازار کشورمان هستند.    

شریک اول: آذربایجان

سال 95 بود که گروه صنعت خودرو آذربایجان (آذویکو) کارش را در آذربایجان شرقی آغاز کرد. آذویکو با سرمایه‌گذاری مشترک کمپانی SAIC چین و شرکت اویکو در مدت 1.5 سال تاسیس و وارد فاز عملی شد.

ناصر نقدی (مدیر عامل آذویکو) در مهرماه 95 در جمع خبرنگاران گفت که شرکتش تاکنون 900 نفر را در فاز اول جذب کرده و قرار است در فاز دوم تا 1500 نفر دیگر را به‌صورت مستقیم به اشتغال درآورد. آقای لی یانگ (مدیرعامل سایک) نیز در آن زمان گفت که میزان سرمایه‌گذاری فاز اول به 40 میلیون دلار می‌رسد. حتی این عدد در مراحل بعدی نیز قرار بود تا 400 میلیون دلار افزایش یابد.

شریک دوم: سمنان

درحالیکه آذویکو در سال 2017 تولید ام جی 360 را به آرامی آغاز کرده بود اما در پاییز 96 با اتفاقات جدیدتری روبرو شدیم؛ ظاهرا سایک شریک آذری‌اش را کنار گذاشته و حالا سراغ همکار سمنانی‌اش رفته است که شرکت خودروسازی فردا نام دارد.

اگر به تاریخچه خودروسازی فردا دقت کنیم، می‌بینیم که این شرکت از ابتدای سال 96 فعالیتش را آغاز کرده و حتی شخص رئیس جمهور نیز در مراسم افتتاحیه‌اش حضور داشته است. خودروسازی فردا با سرمایه‌گذاری بخش دولتی (17.5 میلیارد تومان) و مشارکت بخش خصوصی (112.5 میلیارد تومان) احداث شده و مدیریت آن نیز هم‌اکنون در اختیار خانواده گرامی است.

خودروسازی فردا هم‌اکنون مشغول تولید بخشی از محصولات ایران خودرو (سمند و پژو پارس) است و تا سال 1398 نیز قراردادش با آبی‌پوشان جاده مخصوص ادامه دارد. این شرکت در سال 96 بیش از 10 هزار دستگاه تولید و برای 200 نفر نیز اشتغال‌زایی به همراه داشته است. برای سال 97 نیز تیراژ تولید 30 هزار دستگاهی برای این شرکت درنظر گرفته شده. افتتاح خط تولید MG در خودروسازی فردا قطعی است و اولین فاز آن نیز در سال 97 به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیران این کارخانه می‌گویند که می‌توان 5 محصول مختلف MG را با مجموع تیراژ سالیانه 100 هزار دستگاه در خودروسازی فردا به تولید رساند. این جمله در کنار افتتاح اولین نمایشگاه مرکزی خودروسازی فردا (که اردیبهشت‌ماه 97 در خیابان شریعتی تهران کارش را شروع کرد) به این معنی است که سایک شریک جدیدش را در ایران پیدا کرده.

اما در نمایشگاه مرکزی خودروسازی فردا، چهار محصول جدید MG به چشم‌خورد؛ یکی کراس‌اور کوچک ZS که رقیبی برای کپچر است. دومی کراس‌اور کامپکت RX5 است که باید با خودروهایی در کلاس توسان و اسپورتیج رقابت کند. سومی و چهارمی نیز فیس‌لیفت ام‌جی 3 و ام‌جی 6 است که هردو به‌عنوان مدل 2018 به بازار جهانی آمده‌اند. البته در کنار این خودروها، نسخه برقی RX5 نیز حضور داشت که فعلا شرایط عرضه آن در بازار ایران مهیا نیست و حرفی از آن نمی‌زنیم. 

ام جی 3 جدید؛ حالا با جعبه‌دنده ژاپنی

کمتر از یک دهه از تولد MG3 می‌گذرد و در این سال‌ها نیز 2 بار نسل عوض کرده است. نسل دوم MG3 با اینکه در 2011 معرفی شد ولی تنها مدل‌های 2014 و 2015 آن به تعداد محدود به کشورمان راه یافتند. این هاچ‌بک کوچک برای تعلیق اسپرتش در ایران معروف شد ولی قیمت‌گذاری بالا، آپشن‌های کمتر نسبت به کره‌ای‌ها و ناهماهنگی جعبه‌دنده خیلی زود MG3 را به حاشیه بازار کشاند. حالا با آمدن مدل 2018 آن همه چیز فرق خواهد کرده است.

 

MG3 نیوفیس به‌عنوان مدل 2018 معرفی شده و در اکثر بازارها (به‌غیر از چین) از نیمه دوم 2018 قابل خریداری است. این هاچ‌بک کوچک که تا قبل از این چهره نامفهومی داشت حالا به‌لطف الهام گرفتن از برادر بزرگترش (یعنی ام‌جی ZS) چهره جذاب و اسپرت و جلوپنجره بسیار مدرن‌تری دارد.

 

بزرگترین تغییر ظاهری در MG3 جدید را باید در کابینش ببینید چرا که طراحی داشبورد، فرمان و دریچه‌های تهویه کاملا تغییر کرده و حتی مانیتور 8 اینچی لمسی که از MG ZS قرض گرفته شده نیز در بالای کنسول دیده می‌شود. در بخش فنی نیز MG3 همان پیشرانه 1.5 لیتری سابقش را در سینه دارد ولی با این تفاوت که قدرتش از 106 به 116 اسب‌بخار و گشتاورش نیز از 135 به 150 نیوتن‌متر افزایش یافته است. مصرف سوخت نیز از 6.6 به 5.9 لیتر رسیده است. MG3 نیوفیس برای اولین‌بار به جعبه‌دنده Aisin مجهز است و قطعا دردسرهای سابقش را دیگر ندارد.

ام جی 6 جدید؛ در رویای بازار اروپا

MG6 نیز همچون سایر محصولات ام‌جی، سرگذشت جالبی دارد. این خودرو در سال 2011 معرفی شد و از این‌رو آن‌را نخستین محصول کاملا جدیدی می‌دانند که تحت برند MG متولد شده است. MG6 را با پلتفرم Roewe 550 ساخته‌اند که خود آن هم از پلتفرم Rover 75 بهره می‌برد. یکسال پس از معرفی MG6 و به‌صورت دقیق‌تر در سال 2012، این سدان خوش‌ساخت به خیابان‌های کشورمان قدم گذاشت. عرضه این خودرو نیمه‌لوکس در دو تیپ جی‌تی و مگنت (صندوقدار) تا مدل 2015 ادامه داشت تا آنکه نسخه فیس‌لیفت آن در مدل 2016 و فقط در تیپ جی‌تی به ایران آمد؛ اما پس از آن دیگر  خبری از MG6 نشد.

ولی حالا نسخه MG6 نیوفیس به ایران آمده است؛ خودرویی که چهره آن شبیه زبان طراحی مزدا شده و خطوط جلوپنجره‌اش نیز مانند جلوپنجره جدید مرسدس‌بنز (که دایاموند نام دارد) طراحی شده. ام‌جی به این جلوپنجره جدیدش Star Rider می‌گوید.

MG6 نیوفیس چراغ‌های تمام LED دارد و طراحی کابینش نیز چیزی از گذشته به ارث نبرده است. داشبورد MG6 جدید کاملا ساده طراحی شده و در کنسول نیز انبوهی از دکمه‌های مختلف را نمی‌بینید. فرمان دی‌کات و صفحه کیلومتر دیجیتالی خودرو نیز از نو طراحی شده‌اند. MG6 نیوفیس در صورت عرضه در ایران باید با هیوندای النترا رقابت کند که یعنی حداقل قیمت آن حدود 200 میلیون تومان است اما اگر در ایران مونتاژ شود، قیمتش چند ده میلیون تومان کاهش یافته و احتمالا بین 150 تا 200 میلیون تومان خواهد بود.

نویسنده : مرتضی برجسته

دیدگاه کاربران