همانطور که هیبریدیها به میزان خوبی از خرج بنزین شما میکاهند، طول عمر مشخصی هم دارند و نمیتوان مانند پیشرانه بنزینی انتظار کارکرد چند صدهزار کیلومتری از آنان داشت و هنگام خرید یک خودروی هیبریدی دست دوم باید به این گزینه دقت داشت. در این مطلب تلاش شده عوامل موثر بر طول عمر باتری خودروهای هیبریدی و هزینه تعویض حدودی آنان را گردآوری کنیم.
استفاده بیشتر = طول عمر کمتر
برخلاف آنچه بسیاری میگویند باتریها تاریخ مصرف ندارند، در واقع عدد 5 سال برای عمر باتری مسالهای است که همانند دیگر موارد مصرفی به کارکرد شما بستگی دارد. میزان مسافت طی شده توسط خودرو و ساعت کارکرد مساله بسیار مهمی برای تخمین عمر باقیمانده باتری خودروی هیبریدی است.
در بسیاری از کشورها خودروی «تویوتا پریوس» گزینه ایدهآل برای رانندگان تاکسیهای شخصی، اوبر (همان اسنپ یا تپسی خودمان)، است. به طور متوسط رانندگان اوبر 1000 تا 1500 کیلومتر در روز رانندگی میکنند و این باعث شده که برخی پریوسهای مدل 2015 نیاز به تعویض باتری داشته باشند.
عوامل مختلفی در این امر دخیل است که اصلیترین آن تعداد دفعات طی شدن چرخه شارژ در یک روز است. به طور میانگین یک راننده 2 بار در روز باتری خودرو را شارژ میکند که این در مقایسه با مصرفکننده شخصی تعداد شارژ خیلی بیشتری (تا 4 برابر) را رقم میزند. میتوان انتظار داشت اگر شما خودرویتان را روزی 200 کیلومتر میرانید و برخورد مناسبی با پیشرانه بنزینی دارید باتریهایتان حتی تا 8 سال دوام بیاورند، البته مواردی هم بوده که باتریهای تویوتا 15 سال کار کردهاند و آمپر ساعت مناسبی را در سالهای آخر تحویل دادهاند.
سرویس پیشرانه بنزینی
یکی از عوامل موثر در طول عمر باتریها، میزان فشاری است که بر دوش آنها میگذارید. برای مثال یک پیشرانه بنزینی که به دلیل عقب افتادن سرویس دورهای خودرو توان خیلی زیادی برایش نمانده فشار بیشتری به الکتروموتورها و در نتیجه به مصرف باتری میآورد.
تخلیه شارژ با سرعت بیشتر هم از عوامل کاهش طول عمر است، پس شاید بهتر باشد از شتابگیریهای شدید هم صرف نظر کنید. در مجموع سرویس دورهای خودروی هیبریدی خود را هر 8000 کیلومتر تکرار کنید تا پرداخت هزینه گزاف تعویض باتری را به تعویق بیاندازید.
تولیدکنندگان با چه تضمیمی میفروشند؟
مشخصاً عمر باتری ها از موارد گارانتی است. شرکت هیوندای، و در ادامه کیا، پی اقدامی دلگرمکننده، گارانتی باتریها را برای همیشه تامین میکنند. این شرکت برای مالک اول امتیاز گارانتی دائم قایل میشوند و برای مالکهای بعدی تنها 10 سال گارانتی در نظر میگیرند که باز هم رقم خوبی است. اما قابل ذکر است که علاوه بر محدودیت زمانی، محدودیت کارکرد 150,000 کیلومتر هم شامل خریدار ثانویه میشود.
شرکت تویوتا هم گارانتی 8 تا 10 ساله یا 150,000 کیلومتر برای باتری هیبریدیهای خود فراهم کرده. این مقادیر تا میزان خوبی برای کل دوره کاربری خودرو (در کشورهایی که اوراق و بازیافت را جدی میگیرند) شما را پوشش میدهند. اما در کنار این تویوتا شرایط دریافت گارانتی دائم را برای مشتریان فراهم میکند.
تامین باتری خودروهای هیبرید در ایران
با توجه به معضلات گارانتی در ایران و حتی وجود برخی خودروهای با واردات آزاد و بدون گارانتی، تعویض باتریها تبدیل به کابوس برای صاحبان خودروهای هیبریدی شده. علاوه بر اینکه ایستگاههای شارژ سریع در کشور وجور ندارند و شما برای شارژ مجبور به استفاده از پریز برق و آداپتور خانگی هستید، هنگام پایان عمر باتری با بازاری خالی از قطعه روبرو خواهید شد که شاید در ادامه ترجیح دهید باتری یدکی را از کشورهای همسایه وارد کنید.
قیمت باتری خودروهای هیبرید
با توجه به در دسترس نبودن منابع کافی برای جمعآوری لیست قیمت باتریهای موجود در کشور، قیمت جهانی باتریهای موجود را برای تخمین در اختیار شما قرار میدهیم تا شاید به تخمین قیمت کمکی کند.
مدل | سال تولید | قیمت |
---|---|---|
تویوتا کمری هیبرید | 2012 تا 2016 | 2200$ |
تویوتا پریوس | 2011 تا 2015 | 1650$ |
تویوتا پریوس | 2016 تا 2019 | 2350$ |
لکسوس CT200h | 2011 تا 2015 | 1650$ |
لکسوس NX300h | 2014 تا 2018 | 3200$ |
هیوندای سوناتا هیبرید | 2016 تا 2018 | 1850$ |
کیا اپتیما هیبرید | 2016 تا 2018 | 1850$ |
*در جدول فوق، قیمتها برحسب دلار است.
نویسنده : سیاوش رضایی
منبع : باما