• لکسوس CT200h
  • لکسوس CT200h
  • لکسوس CT200h
  • لکسوس CT200h
  • لکسوس CT200h
  • لکسوس CT200h
  • لکسوس CT200h
  • لکسوس CT200h
  • لکسوس CT200h
  • لکسوس CT200h
  • لکسوس CT200h
  • لکسوس CT200h
  • لکسوس CT200h
  • لکسوس CT200h
  • لکسوس CT200h
  • لکسوس CT200h
  • لکسوس CT200h
  • لکسوس CT200h

هاچ‌بکی با پارادوکس‌های جالب

تست و بررسی لکسوس CT200h

19 فروردین 1401 18:31

هاچ‌بک‌های لوکس تاکنون شانس موفقیت چندانی در بازارهای جهانی نداشته‌اند؛ فرقی هم نمی‌کند تلاش از جانب بنز و ب‌ام‌و بوده باشد یا لکسوس؛ در هر صورت آمار فروش نشان می‌دهد که این خودروها در جایگاه اشتباهی قرار گرفته‌اند. در واقع مشکل اینجاست که چنین محصولاتی نه آنقدر مجلل و کامل هستند که نظر اغنیا را به خود جلب نمایند و نه با این قیمت گران و دک و پوزشان به درد اقشار متوسط جامعه می‌خورند و نتیجه اینکه به غیر از چند استثناء، مابقی‌شان «از اینجا رانده و از آنجا مانده» شده‌اند.

اگر نگران بازار فروش دست‌دوم و فضای صندوق عقب و فراوانی لوازم یدکی و اینجورچیزها هستید، همین اول کار باید به شما هشدار دهم که CT200h به کارتان نمی‌آید.با این وجود قرار نیست در مورد میهمان امروزمان پیش‌داوری کنیم و قبل از ارائه فرصتی برای دفاع، حکمی بر علیهش صادر نمائیم؛ این نه در مرام گروه «باما» است و نه شایسته نام لکسوس؛ برعکس امروز قصد داریم با یک بررسی دقیق بفهمیم این هاچ‌بک خاص و متفاوت برای چه سلایقی ساخته شده و آیا می‌تواند به عنوان گزینه‌ای منطقی در بازار غیرمنطقی ما مطرح باشد یا خیر؟!

اگر نگران بازار فروش دست‌دوم و فضای صندوق عقب و فراوانی لوازم یدکی و اینجورچیزها هستید، همین اول کار باید به شما هشدار دهم که CT200h به کارتان نمی‌آید و خودروهایی نظیر کیا اپتیما برایتان مناسب‌تر خواهند بود؛ اما اگر تفکری متفاوت با اکثریت اقشار جامعه دارید و به دنبال خودرویی منحصر به فرد، دارای خصلت‌های لوکس، آن هم با بودجه‌ نه‌چندان سنگین می‌گردید، لکسوس CT200h یکی از معدود انتخاب‌هایی است که پیش رویتان قرار دارد و ممکن است نظرتان را جلب نماید.

نگاه به جثه کوچک و پیشرانه ضعیفش هم نکنید، فقط همین نشان تجاری به کل هیکل برخی از محصولات تازه به دوران رسیده امروزی می‌ارزد و هیچ بعید نیست که در پایان بررسی، کارت‌های برنده لکسوس CT200 همه ما را غافلگیر نمایند. البته شاید هم نه! چه بسا در آخر مشخص شود که این سامورایی ریزنقش فقط سایه‌ای از یک لکسوس واقعی را به نمایش گذاشته و باید از خریدش صرف نظر کرد. برای پی بردن به پاسخ کافیست دقایقی با ما همراه شوید.

بررسی طراحی لکسوس CT200h

شاید محصولات لکسوس ابهت مخلوقات مرسدس یا خشونت فرزندان ب‌ام‌و را نداشته باشند اما تقریباً تمامی‌شان از ظاهری شیک و هماهنگ بهره می‌برند که به سختی می‌شود به آن انتقادی وارد کرد؛ بخصوص که در سال‌های اخیر کمپانی ژاپنی موفق شده به یک زبان طراحی واحد دست یابد که اتفاقاً CT200h امروز ما هم (که نسخه فیس‌لیفت شده از نسل اول به حساب می‌آید) از همین الگو پیروی می‌کند.

طراحی لکسوس CT200h

در قسمت دماغه، جلوپنجره جذاب لکسوس CT200h که حالتی قرینه با ورودی هوای سپر دارد بیش از هر چیز توجهات را به خود جلب می‌نماید و در کنار آن چشمان کشیده و خطوط جذاب روی کاپوت، این چیدمان بی‌نقص را تکامل بخشیده‌اند. البته در بخش کناری ناگهان با افت جسارت و خلاقیت روبرو می‌شویم و کشیدگی بیش از حد بدنه در کنار سادگی کسالت‌آور خطوط، مقداری توی ذوق می‌زند ولی آینه‌های اسپرت و فرم جالب لچکی عقب توانسته‌اند اندکی از این حالت خشک و بی‌روح بکاهند. در قسمت انتهایی اما مجدداً شور و هیجان به کالبد لکسوس تزریق می‌شود و اینجا سپری برجسته با دیفیوزر نمایشی، بالچه‌ای نسبتاً بزرگ و چراغ‌های کشیده، حسابی خودنمایی می‌کنند.

طراحی لکسوس CT200h

تازه در نسخه F-Sport اوضاع حتی از نمونه ساده مورد بررسی هم بهتر شده و سپرهای جذاب مسابقه‌ای در ترکیب با جلوپنجره مشبک یکپارچه و برخی اصلاحات دیگر، حالت تهاجمی بیشتری را به بیننده القا می‌کنند.

بررسی کابین لکسوس CT200h

فضای کابین CT200h هم مثل تمامی ویژگی‌های دیگرش خاص و منحصر به فرد است. از طرفی دریچه‌های تهویه و پنل مرکزی، همچون خودروهای اقتصادی ساده و بی‌آلایش ترسیم شده‌اند و از طرف دیگر فرم عجیب و متفاوت اهرم دنده در تلفیق با نشانگرهای دیجیتال پشت‌آمپر و نمایشگر تاشو مرکزی حال و هوای مدرنیته را در فضا جاری نموده‌اند.

جدا از این‌که سلیقه شما ظاهر این مجموعه را بپسندد یا خیر باید بگویم که از نظر ارگونومی و کیفیت، اوضاع در سطح ایده‌آل قرار دارد و جای گله و شکایتی باقی نمی‌گذارد. از لحاظ فضاسازی هم اوضاع رو به راه است و ابعاد داخل اتاق به نسبت آنچه از یک خودرو هاچ‌بک انتظار می‌رود عالی به نظر می‌رسد. البته همچنان نباید فضای داخلی CT200 را با سدان‌های خانوادگی مقایسه کرد، اما همین که 4 سرنشین بزرگسال و یک کودک می‌توانند بدون مشکل خاصی از این صندلی‌های راحت و ارگونومیک استفاده نمایند، ثابت می‌کند که لکسوس کارش را درست انجام داده. سایز محفظه صندوق اما خیلی معمولی و مشابه سایر خودروهای این سگمنت (یا فقط اندکی بزرگ‌تر) است.

کابین و امکانات لکسوس CT200h

حال بد نیست نگاهی هم به جزئیات بیاندازیم. اهرم دنده لکسوس CT200h فرم جویستیک عجیبی دارد، که شاید در ابتدای کار خیلی مورد پسند ماشین‌بازها قرار نگیرد اما در عمل بسیار کاربردی و خوش‌دست نشان می‌دهد؛ در این بخش می‌توانید گزینه‌های D , N , R و یا حالت سنگین B را انتخاب کنید؛ برای قرار گرفتن در وضعیت پارک نیز یک دکمه جداگانه در پایین این قسمت درنظر گرفته شده.

نمایشگر چند منظوره مرکزی با فشار کلیدی باز و بسته می‌شود و بوسیله موس مرکزی می‌توان به تنظیمات مختلف آن دست یافت. همچنین کلیدهای مربوط به حالت EV Mode (مخفف عبارت Electric Vehicle برای رانندگی در مود تمام برقی)، خاموش کردن TRC و تنظیمات حالت‌های مختلف رانندگی نیز در کنار دست راننده روی کنسول میانی قرار گرفته‌اند که حتی با چشمان بسته هم می‌توان از آن‌ها استفاده نمود.

کابین و امکانات لکسوس CT200h

صندلی‌ها حالتی دربرگیرنده دارند و از نظر طراحی با بدن انسان سازگار نشان می‌دهند، اما متاسفانه برای سرنشینان عقب امکانات خاصی در نظر گرفته نشده است، که شاید برای این سگمنت طبیعی باشد اما شخصاً انتظار بیشتری از لکسوس داشتم، زیرا اینجور خساست‌ها مختص خودروهای اقتصادی است و نه یک برند لوکس.

بررسی مشخصات فنی لکسوس CT200h

اگر به هاله آبی‌رنگ لوگو خودرو دقت کرده باشید، حتماً متوجه شده‌اید که با یک خودرو هیبریدی طرف هستیم. لکسوس CT200h برای قوای محرکه خود از ترکیب یک پیشرانه 4 سیلندر 1.8 لیتری تنفس‌طبیعی با سیستم کمکی الکتریکی استفاده می‌کند.

متاسفانه یا خوشبختانه لکسوس در ساخت این محصول تاکید خاصی بر شتاب و سرعت نداشته و بیشتر تمرکزش را روی بهینه‌سازی مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و دوام قطعات فنی گذاشته که استفاده از چرخه اتکینسون در پیشرانه درون‌سوز، شاهدی بر این مدعاست؛ نتیجه این‌که برآیند کلی موتورها فقط 134 اسب‌بخار قدرت و 142 نیوتن‌متر گشتاور در اختیارمان قرار می‌دهد که روی کاغذ با خودرو ضعیفی همچون هیوندای اکسنت (با 122 اسب‌بخار قدرت و 156 نیوتن‌متر گشتاور) قابل مقایسه است!

پیشرانه لکسوس CT200h

با این حال در عمل اوضاع شکل متفاوتی به خود می‌گیرد و به دلیل گشتاور خطی حاصل از موتور الکتریکی و هماهنگی عالی گیربکس E-CVT با پیشرانه‌ها، به شتاب و کشش بسیار بهتری دسترسی داریم. مصرف سوخت ترکیبی هم پیرامون عدد 4 لیتر در هر صد کیلومتر می‌چرخد که برای خودرویی با این وزن و شتاب رسمی 10.3 ثانیه‌ای واقعاً عالی است.

ولی صبر کنید؛ تصور می‌کنم زیادی به لکسوس CT200h آسان گرفته‌ایم. شکست دادن یک خودرو اقتصادی با برچسب قیمتی بسیار ارزان‌تر که هنر نیست؛ اینجا رقبایی مثل آلفارومئو جولیتا با شتاب صفر تا صد 7.7 ثانیه یا ب‌ام‌و 120i با شتاب 7.1 ثانیه حاضر و آماده هستند تا در اولین فرصت سامورایی صلح‌طلب قصه ما را در گرد تایرهایشان تحقیر نمایند. در چنین شرایطی دیگر چه کسی به مصرف سوخت اندکی بیشتر آنها اهمیت خواهد داد؟! البته نماینده لکسوس به واسطه استهلاک پایین‌تر و عدم حساسیت پیشرانه به کیفیت سوخت، همچنان برتری‌هایی به این حریفان دارد، اما مسئله اینجاست که پیچیدگی‌های فنی یک خودرو هیبریدی در کنار قیمت گران باطری‌ها، این مزیت را در طولانی مدت مقداری کمرنگ خواهد نمود.

بررسی امکانات رفاهی و ایمنی لکسوس CT200h

لکسوس CT200h شاید مجهزترین خودرو این رده قیمتی نباشد، اما در نسخه‌ فول، لیست مناسبی از امکانات را در اختیار قرار می‌دهد که در مجموع راضی‌کننده است. از جمله این تجهیزات می‌توان به مواردی نظیر: کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری به همراه ایربگ‌های جانبی، پرده‌ای و زانویی، سیستم‌های کمکی ترمز و پایداری شامل: ABS , EBD , BA , ESP , VSC , ECB , TRAC، پشت‌سری فعال، سامانه پایش فشار باد تایرها، کروزکنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، امکان انتخاب حالت‌های مختلف رانندگی (اکونومیک، نرمال، اسپرت و تمام برقی)، سنسورهای پارک جلو و عقب، برف‌پاک‌کن هوشمند، چراغ‌های زنون اتوماتیک همراه با سیستم تنظیم ارتفاع خودکار و چراغشور، فرمان برقی چندحالته حساس به سرعت مجهز به کلیدهای کنترلی، روکش‌های چرمی، نمایشگر تاشو 8 اینچی مرکزی مجهز به رهیاب ماهواره‌ای و دوربین دنده عقب، سیستم صوتی حرفه‌ای Mark Levinson، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، صندلی‌های جلو برقی مجهز به گرمکن و تنظیم گودی کمر به همراه حافظه برای راننده، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سانروف برقی و آینه الکتروکرومیک اشاره نمود.

آشن های لکسوس CT200h

البته خودرو مورد بررسی فول‌آپشن نیست و از این رو شاید برخی از موارد مورد اشاره را در تصاویر نبینید. ضمناً لکسوس CT200h در سال 2011 میلادی توسط موسسه Euro-NCAP مورد آزمایش ایمنی قرار گرفته و موفق شده 5 ستاره کامل را با امتیازات قابل قبولی بدست آورد، که نشان از استحکام بالای پلتفرم و کارآیی مطلوب گزینه‌های امنیتی خودرو دارد.

تجربه رانندگی با لکسوس CT200h

بالاخره زمان آزمون عملی فرا رسید؛ پشت فرمان بدلیل ارگونومی مطلوب ادوات، کیفیت مثال‌زدنی قطعات و دید پیرامونی مناسب، حس صمیمیت خوبی میان راننده و خودرو برقرار می‌شود و در نتیجه خیلی زود با لکسوس CT200h اخت می‌شویم.

شخصاً از این فرمان خوش‌دست و کنسول پهن میانی هم خیلی خوشم می‌آید. با فشردن کلید استارت، خودرو در حالت آماده‌باش قرار می‌گیرد؛ در این وضعیت پیشرانه بنزینی خاموش است و درنتیجه هیچ‌گونه صدا و لرزشی احساس نمی‌شود و صرفاً موتور برقی لکسوس CT200h فعال است. با قرار دادن خودرو در حالت EV می‌توانید این آرامش را برای حدود 2 کیلومتر (البته با رعایت یک سری محدودیت‌ها) حفظ نمائید که برای ترددهای کوتاه در شرایط خاص کارآمد است. مثلاً اگر بخواهید در پارکینگ‌های سربسته، هیچ گازی از اگزوز خودرویتان خارج نشود یا هنگام ورود و خروج شبانه به منزل، سر و صدایی همسایه‌ها را آزار ندهد، این آپشن به کمک خواهد آمد.

تجربه رانندگی با لکسوس CT200h

در شرایط طبیعی اما پیشرانه احتراق‌داخلی با اولین اشاره جدی به پدال گاز وارد مدار می‌شود تا در ترکیب با سیستم کمکی الکتریکی، بدون محدودیت خاصی شتاب بگیریم. البته در این وضعیت هم سه مود رانندگی ECO , NORMAL و SPORT در نظر گرفته شده است. حالت اقتصادی ECO بیشتر برای رانندگی شهری و مسیرهای پرترافیک مناسب به نظر می‌رسد، اما از دو گزینه دیگر می‌توانند در کلیه مسیرها استفاده کنید. راستش را بخواهید خودم ترجیح میدهم همیشه روی مود اسپرت باشم! در این حالت پشت‌آمپر به رنگ قرمز در می‌آید و دورشمار موتور نیز جایگزین نشانگرهای سیستم هیبریدی می‌شود تا اندکی رنگ و بوی هیجان در فضا جاری شود؛ البته حتی در این حالت هم نباید انتظارات عجیب و غریبی از لکسوس CT200h داشته باشید ولی همین که توانستیم به شتابی نزدیک به عدد رسمی کمپانی دست یابیم نشان می‌دهد که خودرو برای استفاده‌های عادی از قدرت کافی برخوردار است؛ هرچند هنوز هم شکست از خودروهای بسیار ارزان‌تر نظیر مزدا 3 و ام جی 6، حس خوبی به من نمی‌دهد؛ تازه اگر هاچ‌بک‌های مسابقه‌ای نظیر جولیتا و سری 1 و گلف GTI یا سئات لئون سر وقتمان بیایند که دیگر کارمان ساخته است! پس شاید بهتر باشد پشت فرمان لکسوس CT200h، کل‌کل و مسابقه را به دست فراموشی بسپاریم و سعی کنیم از کیفیت، راحتی و ژست روشن‌فکرانه دوستی با محیط زیست‌ لذت ببریم!

نکته مهم دیگر این است که با توجه به کیفیت سواری بسیار خوب و استهلاک پایین لکسوس، می‌شود برای استفاده‌های روزمره و خانوادگی هم روی CT200h حساب باز کرد و این در شرایطی است که هیچ‌کدام از هاچ‌بک‌های نامبرده فوق برای چنین کاری مناسب به نظر نمی‌رسند.

لکسوس CT200h

از دیگر نقاط قوت این سامورایی جذاب می‌توان به مجموعه تعلیق تمام مستقل اشاره کرد، که ضمن حفظ کیفیت مطلوب سواری، هندلینگ بسیار خوبی هم برای لکسوس CT200h تدارک دیده‌ و این قضیه در ترکیب با ترمزهای قابل اعتماد، حس اطمینان خاطر را برای راننده به ارمغان می‌آورد. سیستم‌های کمکی پایداری هم به بهترین شکل انجام وظیفه می‌کنند و یک بار دیگر به یادمان می‌آورند که با یک لکسوس طرف هستیم. خلاصه این‌که اینجا همه چیز تحت کنترل قرار دارد و کلیه ادوات گوش به فرمان راننده هستند. از لحاظ عایق‌بندی و سکوت کابین نیز اوضاع بر وفق مراد است و حداقل در سرعت‌های معمول، سر و صدای اضافه‌ای در داخل کابین به گوش نمی‌رسد.

راند نهایی با لکسوس CT200h

اکنون بعد از بررسی تمامی نکات ریز و درشت خودرو، علت بدبازار بودن لکسوس CT200h را درک می‌کنیم. این محصول به نوعی میان کلاس‌های مختلف خودرویی سردرگم شده! نه آنقدر سریع است که جوانان عشق سرعت را به وجد آورد، نه آنقدر جادار که مرد خانواده را اغنا نماید و نه آنقدر لوکس و پر ابهت که صرفاً برای پز دادن به سراغش برویم! تازه مزیت‌های اقتصادی مثل کم‌مصرف بودن هم با این برچسب قیمتی گران و هزینه سرسام‌آور تعویض باطری‌ها و کمبود لوازم یدکی دیگر به چشم نمی‌آیند.

لکسوس CT200h

پس با این تفاصیل باید لکسوس CT200h را یک خودرو بد و به درد نخور توصیف کنیم؟! قطعاً پاسخ منفی است. اتفاقاً میهمان امروز ما یک انتخاب عالی به حساب می‌آید، ولی نه برای همه! قدر این خودرو را فقط کسانی می‌دانند که به پرستیژ، کیفیت، آرامش و خصلت‌های لوکس بیش از شتاب و سرعت اهمیت می‌دهند و سبک زندگی‌شان به گونه‌ای است که ابعاد صندوق یا مثلاً قدرت نقدشوندگی خودرو، برای آن‌ها اولویت چندانی ندارد. پس احتمالاً خانم‌ها و یا به طور کلی‌ جوانانِ دوست‌دار محیط زیست، بیشتر از ماشین‌بازها با این خودرو ارتباط برقرار کنند؛ با این حال حتی مخالفان لکسوس CT200 هم نمی‌توانند منکر نکات مثبت پرشمارش شوند. اصلاً مگر چند مدل خودرو هاچ‌بک در کشورمان داریم که چنین سواری راحت و فضای جاداری در اختیار قرار دهد و همزمان کم‌مصرف و کم‌توقع نیز باشد؟

از لحاظ کیفیت ساخت هم که نشان تجاری لکسوس به تنهایی برای اعتماد کردن کافی است و در این بین مصرف سوخت عالی در کنار ترمز و هندلینگ مناسب اجازه نمی‌دهد با کمبود خاصی مواجه شوید. تنها مشکل در بحث توانایی‌های حرکتی (به نسبت رده قیمتی) مطرح می‌شود که آن هم اگر قصد مسابقه دادن نداشته باشید، مشکلی برایتان بوجود نخواهد آورد.

تست و بررسی لکسوس CT200h

البته عرضه محدود در کنار پیچیدگی‌های فنی باعث شده لکسوس CT200h نسبت به سایر برادران و خواهرانش از خاندان تویوتا (و لکسوس) شرایط خدماتی ضعیف‌تری داشته باشد، اما این مشکل کم و بیش در خصوص سایر هاچ‌بک‌های لوکس بازار هم دیده می‌شود. پس اگر نگران چنین مواردی هستید باید به کل بی‌خیال این سگمنت شوید و به سدان‌ها یا کراس‌اورهای بزرگ‌تر به اصطلاح رُند بازار بیاندیشید.

صحبت آخر هم اینکه در هنگام خرید لکسوس CT200h یا هر خودرو هیبریدی دیگر حتماً باید از سلامت باطری‌ها مطمئن شوید چون در غیر این صورت خیلی زود با یک فاکتور گران، شوکه خواهید شد.

عکاس: محمدرضا اناری

دیدگاه کاربران