نکات کاربردی برای مالکان خودرو

تعمیر و نگهداری پژو 301 وارداتی (ایکاپ)

19 دی 1399 13:44

بعد از بررسی فنی پژو 508 و 2008 ایران خودرو، در مقاله امروز قرار است به بررسی فنی پژو 301 وارداتی ایران خودرو (ایکاپ) و نکات مهم در زمان امداد سریع این خودرو بپردازیم.

موتور پژو 301 وارداتی

پژو 301 ایران خودرو که بصورت وارداتی و توسط ایکاپ در بازار ایران عرضه شده است، موتور 16 سوپاپ EC5 دارد که در واقع همان نسخه ارتقایافته موتور TU5 است.

حجم موتور 1587 سی سی
قدرت 115 اسب بخار در دور موتور 5750
گشتاور 150 نیوتن متر در دور موتور 4000

*در جدول فوق، اطلاعات موتور EC5 پژو 301 ایکاپ را مشاهده می‌کنید.

موتور EC5 علی‌رغم همه شباهت‌هایش با موتور TU5 ایران خودرو، اما یک تفاوت مهم با آن دارد که چیزی نیست جز بهره‌بردن از سیستم CVVT روی میل سوپاپ هوا.

سیستم CVVT با تغییر در زمان‌بندی بازوبسته شدن سوپاپ‌ها، تنفس موتور EC5 را در دورهای مختلف بیشتر کرده و به همین دلیل نیز توان بالاتری نسبت به موتور TU5 در دورهای مختلف دارد. سیستم CVVT توسط ECU موتور و با توجه به اطلاعات سنسور دور موتور و میل سوپاپ، پاشش تک به تک انژکتورها را کنترل می‌کند.

جهت یادآوری باید این نکته را هم بگوییم که ایران خودرو از زمستان 99، تولیدانبوه موتور EC5 تولید داخلی را با نام جدید موتور +TU5 آغاز کرده است.

سیستم برق پژو 301 ایران خودرو از نوع مالتی پلکس AEE2010ECO بوده که در این سیستم، شبکه CAN پرسرعت برای تجهیزات موتور و شبکه CAN کم‌سرعت برای تجهیزات غیرموتوری بکار رفته است.

گیربکس پژو 301 وارداتی

پژو 301 ایران خودرو، دارای گیربکس 6 سرعته تیپ‌ترونیک ساخت AISIN است که قدرت را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

در مواقعی که دسته دنده در حالت پارک گیر کرده و بوبین شیفت‌لاک عمل نمی‌کند، برای خارج کردن اهرم دنده از این حالت (همانند تصویر فوق)، ابتدا قاب دور دسته دنده را جدا کنید. سپس در بالای این قاب و در سمت شاگرد، ضامن سبز رنگی را خواهید دید. حالا اگر این ضامن را با نوک پیچ‌گوشتی به سمت پایین فشار دهید، اهرم دنده از حالت پارک، خارج می‌شود.

فرمان و تسمه دینام پژو 301

سیستم فرمان پژو 301 ایران خودرو از نوع کاملا برقی بوده و موتور الکتریکی آن، خارج از اتاق و بر روی جعبه فرمان نصب شده است و به همین دلیل نیز پمپ هیدرولیک، در مسیر تسمه دینام وجود ندارد.

در تصویر فوق، تسمه دینام را مشاهده می‌کنید که با چرخاندن پایه تسمه سفت‌کن دینامیکی آن در جهت عقربه‌های ساعت، می‌توان تسمه دینام را آزاد کرد. همچنین سایز تسمه دینام در پژو 301 ایران خودرو از نوع 6PK-1055 است.

سیستم ترمز پژو 301 وارداتی

سیستم ترمز پژو 301 ایران خودرو با اضافه‌کردن یک پمپ خلاء که به محفض فشردن پدال ترمز شروع به کار می‌کند، تقویت شده است. بنابراین در دور موتور پایین نیز خلاء مناسبی روی دیافراگم بوستر ترمز ایجاد شده و عملکرد سیستم ترمز، بهتر شده است.

محل قرارگیری این پمپ خلاء پشت چراغ جلو سمت شاگرد بوده و عملکرد آن بدستور ECU و با توجه به اطلاعات سنسور فشاری که روی بوستر ترمز نصب شده، کنترل می‌شود.

لنت‌های ترمز جلو در پژو 301 ایران خودرو از نوع دیسکی و کاملا مشابه پژو 206 تیپ 5 است و به همان صورت نیز تعویض می‌شود. اما لنت‌های عقبی خودرو از نوع کاسه‌ای است.

ضامن قفل درب خودرو پژو 301

در لبه هر 4 درب خودرو پژو 301 ایران خودرو، در نایحه زیر قفل درب، درپوش پلاستیکی وجود دارد که با خارج آن، یک ضامن سفید رنگ را مشاهده می‌کنید. کاربرد این ضامن، برای مواقعی است که درب‌های خودرو توسط ریموت قفل نمی‌شود. لذا با زدن این ضامن و بستن درب خودرو، دیگر امکان بازکردن درب خودرو از بیرون وجود ندارد.

همچنین باید این نکته را هم بدانید که هر مرتبه درب‌های خودرو از داخل باز می‌شود یا درب راننده توسط تیغه سوئیچ باز شود، این ضامن‌ها به حالت اولیه خود باز می‌گردد.

مشخصات باتری پژو 301 وارداتی

مشخصات باتری پژو 301 ایران خودرو که در زمان تعویض باتری، باید انها را رعایت کنید، در شکل زیر نمایش داده شده است.

نحوه باتری کمکی در پژو 301

خوشبختانه در پژو 301 ایران خودرو، روی قطب مثبت و منفی باتری، قطعه‌ای وجود ندارد که در اثر باتری کمکی‌دادن، صدمه ببیند. البته با توجه به سیستم الکنیکی این خودرو، توصیه شده تا اتصال کابل منفی باتری کمکی، به بدنه خودرو وصل شود. همچنین بهتر است قبل از جداکردن کابل‌های مثبت و منفی باتری از سر باتری‌ها، کابل‌های مثبت و منفی باتری کمکی را به آنها وصل کنید تا هنگام جداکردن باتری، برق خودرو قطع نشود.

در هنگام تعویض باتری پژو 301، ضروری است که از نوع مشابه با باتری استاندارد خودرو استفاده کنید چراکه در غیر اینصورت، ممکن است اختلالی در سیستم‌های الکترونیکی بوجود بیاید.

نکته دیگر درمورد تعویض باتری پژو 301 این است که جهت بازوبستن آن، پس از بازکردن بست مربوطه و کابل‌های مثبت و منفی، باید فیلتر هوا را نیز باز کرده و از جای خود خارج کنید. سپس باتری را به پهلو و به سمت فضای خالی فیلتر هوا متمایل کنید تا از سینی زیر باتری (که بصورت لبه‌دار است) آزاد شده و از جای خود بیرون بیاید.

دیدگاه کاربران