با شروع فعالیت ایکاپ در سال 95، این شرکت برنامه تولید سه محصول پژو را در دستور کارش قرار داده بود. پژو 2008 نخستین محصولی بود که از نیمه اول سال 96 تولید انبوه آن در ایکاپ آغاز شد. بعد از آن، پژو 301 بهصورت CBU و در مدلهای 2016 و 2017 وارد کشور شد. سپس قرار بود از اواسط سال 98 نیز تولید هاچبک 208 در ایران آغاز شود.
”پژو 301 ممکن است با پیشرانه 206 تیپ 5 در ایران مونتاژ شود.“ایران خودرو، واردات 301 را تنها برای سنجیدن بازار داخلیاش به کشورمان آورده بود و نهایتاً در اوایل سال 97 نیز وارداتش را متوقف کرد تا خط تولیدش را بهراه بیاندازد. مدلی که در ایران تولید میشود، به احتمال فراوان 301 نیوفیس است، که هم ظاهر و هم تجهیزات بیشتری نسبت به مدلهای وارداتیاش دارد.
یکهزارع، مدیرعامل ایران خودرو، در اسفندماه 96 به رسانهها گفته بود که 95% فرآیند قالبسازی و ساخت بدنه 301 در ایران انجام شده و حتی میزان داخلیسازی پیشرانه آن هم به 85% رسیده است.
با نزدیکشدن به شروع تحریمها، با اینکه پژو سیتروئن قصد خداحافظی از بازار کشورمان را دارند، ولی ظاهراً فرانسویها تمام تلاششان را کردهاند تا حتی بعد از رفتن از ایران، همچنان سهمی از بازار کشورمان داشته باشند. دلیل این موضوع را میتوان در خبرهایی یافت که بهتازگی از ایکاپ به بیرون درز کرده است. برخی منابع از آمادهشدن خطوط تولید پژو 301 در این کارخانه خبر دادهاند و میگویند نخستین سری تولیدی آن از پاییز 97 راهی خیابانهای کشورمان میشود.
با توجه به قطع همکاری پژو سیتروئن، برخی منابع از میگویند ایران خودرو قصد تعویض پیشرانه 301 با پیشرانه TU5 را دارد؛ همان پیشرانهای که قبلا در دل خانواده پژو 206 و دانگفنگ H30 کراس نیز قرار گرفته بود. حال باید دید که چه آیندهای در انتظار فرانسوی جدید جاده مخصوص است.
نویسنده : مرتضی برجسته
منبع : donya-e-eqtesad.com