معرفی پیشرانه‌ها و گیربکس‌های جدید ایران خودرو

تیر 1400: گیربکس 6 دنده دستی ایران خودرو یا همان MT6 که از اواخر سال 1399، تجاری‌سازی آن شروع شده، در واقع اولین قدم ایران خودرو در حوزه بهبود و طراحی گیربکس‌های جدید است چراکه این شرکت بعد از پروژه MT6، به سراغ تولیدانبوه گیربکس نیمه‌اتومات AMT می‌رود. بعد از آن نیز تولید گیربکس‌های AT را آغاز خواهد کرد و نهایتا تا پنج سال آینده نیز اولین گیربکس دوکلاچه DCT7 خود را رونمایی می‌کند.

اما شاید از خودتان بپرسید که گیربکس 6 دنده جدید، مگر چه مزایای مهمی داشته که ایران خودرو می‌خواهد آنرا جایگزین گیربکس‌های فعلی MT5 کند؟ جواب اصلی این سوال، به دنده ششم برمی‌گردد! دنده ششم در گیربکس جدید ایران خودرو، وظیفه پایین‌نگه داشتن دور موتور را در سرعت‌های بالا برعهده دارد. بنابراین هم «فشار روی موتور» را کمتر می‌کند و هم «مصرف سوخت» را پایین می‌آورد؛ به‌خصوص مصرف سوخت در سرعت 120 کیلومتربرساعت که به طرز محسوسی کمتر می‌شود.

«بهبود شتابگیری»، ویژگی دیگر گیربکس MT6 ایران خودروست. خودرو در هر دنده اقدام به شتاب‌گیری مجدد می‌کند و هر چه بازه این دنده طولانی‌تر باشد، شتابگیری تا رسیدن به سرعت های بالا بیشتر طول خواهد کشید اما در خودروهایی با موتورهای سبک و کم حجم (مانند محصولات ایران خودرو) این شتاب‌گیری با تعداد دنده بیشتر، افزایش خواهد داشت و راننده از دنده 1 تا 6، شتاب سریعتری را تجربه خواهد کرد.

گیربکس 6 دنده MT6 ایران خودرو، از مکانیزم تعویض دنده کابلی و مکانیزم بیاژ آمونت (میزان صدا) بهره می‌برد که با هدف کاهش نویز انتقالی به کابین خودرو و لرزش دسته دنده و کاهش احتمال خروج دنده به کار گرفته شده است.

تغییر در شفت‌های ورودی و خروجی، پوسته گیربکس، مجموعه تعویض و انتخاب دنده، ماهک‌های آلومینیومی یا فولادی به جای برنجی، تغییرات در دسته دنده جهت جا رفتن دنده عقب، مسیرهای روغن‌رسانی و سینکرونایزرها (سامانه هماهنگ کننده) از جمله تغییراتی است که در اجزای داخلی گیربکس 6 دنده ایران خودرو، رخ داده است.

پایان تولید موتور TU5 در سال 1401

خرداد 1400: تولید موتور TU5 ایران خودرو از سال 1401 متوقف می‌شود. آقای صدری (معاون تولید قطعات و مجموعه‌های ایران خودرو) با اعلام این خبر گفته که طبق برنامه‌ریزی این شرکت، موتور جدید +TU5 قرار است تا یکسال آینده، جایگزین موتور TU5 شود. هم‌اکنون خطوط تولید ایران خودرو، ظرفیت ساخت 1000 دستگاه موتور TU5 پلاس را در طول روز دارند.

ایران خودرو در حال حاضر، از موتور TU5 برای پژو 206 هاچبک و صندوقدار و همچنین پژو پارس LX استفاده می‌کند. 

مزیت‌های گیربکس DCT نسبت به گیربکس AT

خرداد 1400: استفاده از گیربکس دوکلاچه یا DCT برای قیمت ارزان‌ترش نیست بلکه برای افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت است. این حرف را آقای یوسفی (معاون تحقیقات و مهندسی شرکت نیرومحرکه) گفته و مزیت‌های گیربکس دوکلاچه جدید ایران خودرو را نیز به صورت زیر، شرح داده است:

1- گیربکس DCT نسبت به گیربکس AT، هم مصرف سوخت کمتری دارد و هم آلایندگی کمتری تولید می‌کند.

2- در زمان توقف خودرو با ترمز، در گیربکس DCT کلاچ در حالت خلاص قرار می‌گیرد اما در گیربکس AT، مبدل گشتاور (تورک کانورتر) همیشه درگیر است و انرژی مصرف می‌کند.

3- تعمیرات گیربکس DCT بدلیل شباهت ساختاری‌اش به گیربکس دستی، آسان‌تر از گیربکس AT است.

4- در گیربکس AT بدلیل اتصال دایمی پمپ، بخشی از توان موتور همیشه درحال هدررفتن است. اما در گیربکس DCT، فقط در زمان تعویض دنده، این اتصال برقرار می‌شود. بنابراین توان کمتری را از موتور می‌گیرد.

5- در گیربکس DCT برای رفع مشکل افزایش دما در ترافیک، از سیستم کلاچ تر (غوطه‌ور در روغن) استفاده شده است. همچنین سیستم خنک‌کاری نیز در آن وجود دارد.

6- در گیربکس DCT برای کاهش فشار وارد ب کلاچ در سربالایی، سیستم کنترل ایستایی یا HSA روی خودرو نصب می‌شود که در زمان قرار داشتن خودرو در سطح شیب‌دار، سیستم ترمز را فعال کرده و دیگر فشاری به مجموعه کلاچ، وارد نمی‌شود.

گیربکس دوکلاچه ایران خودرو ساخته می‌شود

خرداد 1400: فاز تحقیقاتی برای ساخت گیربکس DCT7 آغاز شده است. آقای ذوالقدر (قائم مقام اجرایی شرکت نیرو محرکه) خبر داده که پروژه تحقیقاتی برای ساخت گیربکس دوکلاچه 7 دنده ایران خودرو، که از سال 1399 شروع شده بود، همچنان نیز ادامه دارد.

آقای ذوالقدر به دستاوردهای مهم شرکت نیرو محرکه در سال 99 نیز پرداخته و گفته که گیربکس MT6 تنها پس از 9 ماه از شروع تحقیقات، در اسفندماه 99 به خطوط تولید رسید که رکورد جدیدی برای نیرو محرکه محسوب می‌شود. ضمن اینکه به موازات این گیربکس دستی، تولید گیربکس نیمه‌اتومات AMT6 برای تولیدانبوه در سال 1400 نیز مهم‌ترین حال حاضر این شرکت است. علاوه بر این دو گیربکس، شرکت نیرو محرکه همچنین فاز تحقیقاتی را برای تولید گیربکس خودروهای هیبریدی و برقی را هم آغاز کرده است.

 طبق آمارهای رسمی منتشر شده، شرکت نیرو محرکه که تامین‌کننده اصلی گیربکس محصولات ایران خودروست، در سال 1399 بیش از 41% افزایش تولید داشته و 480 هزار دستگاه انواع گیربکس خودرو سواری را به تولید رسانده است.

صرفه جویی میلیون دلاری با موتور 3 سیلندر ایران خودرو

اسفند 99 | آقای شرقی (مدیر توسعه و صنعتی‌سازی موتور ایران خودرو) ضمن اشاره به مزیت‌های موتور سه استوانه ایران خودرو گفته که از این موتور جدید طی 5 سال آینده، بیش از 1.2 میلیون دستگاه ساخته خواهد شد که علاوه بر کاهش 25 درصدی گازهای گلخانه‌ای، می‌تواند 684 میلیون دلار در یارانه سوخت، صرفه‌جویی ارزی داشته باشد.

آقای شرقی همچنین گفته که پس از 5 سال از شروع تولید موتور سه استوانه، ایران خودرو تولید سالانه این موتور را به 700 هزار دستگاه می‌رساند.

3 نکته جالب از موتور 3 سیندر ایران خودرو

بهمن 99 | آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) در نمایشگاه قطعات موتور سه استوانه، سه نکته جالب درباره این موتور ملی ایران خودرو، اشاره کرده است.

آنطور که آقای مقیمی گفته، موتور ملی سه استوانه کاملا مناسب استفاده در خودروهای هیبریدی ساخته شده. بنابراین در صورت قطعی‌شدن ساخت و تولید محصولات هیبریدی ایرانی در سال‌های آینده، باید منتظر دیدن این موتور 3 سیلندر در زیر کاپوت آنها باشیم.

نکته دومی که آقای مقیمی به آن اشاره کرده، تمایل ایران خودرو برای به اشتراک‌گذاری این موتور 3 سیلندر با سایر خودروسازان ایرانی است. اما همه می‌دانیم که تمام خودروسازان خصوصی، ازجمله مدیران خودرو و کرمان موتور، مجبور به استفاده از موتورهای کمپانی مادر هستند. همچنین می‌دانیم که بهمن موتور، بزودی تولیدانبوه موتورهای 3 سیلندر و 4 سیلندرش را در شرکت تیوان آغاز می‌کند. بنابراین این حرف آقای مقیمی، احتمالا خطاب به سایپایی‌هاست؛ همان شرکتی که برای تولید موتور سایپا شاهین، با هزارویک مشکل روبرو شد و نهایتا نیز از موتور ارتقایافته M15 در آن استفاده کرد.

سومین نکته‌ای که می‌توان از حرف‌های آقای مقیمی برداشت کرد، میزان داخلی‌سازی بالای موتور ملی 3 سیلندر است طوری که از 250 قطعه استفاده شده در این موتور، تنها 8 قطعه از خارج کشور تامین شده و مابقی قطعات آن، به داخلی‌سازی رسیده. به عبارت بهتر، موتور ملی سه استوانه ایران خودرو، به داخلی‌سازی حدودی 97 درصدی رسیده که در شرایط فعلی کشور، عدد شگفت‌انگیزی است و انصافا هم جای تحسین دارد.

مشخصات موتور 3 سیلندر ایران خودرو

دی 99 | موتور ملی سه سیلندر ایران خودرو که به «موتور سه استوانه» معروف شده و با کد 3FX شناخته می‌شود، قرار است از زمستان سال 1401 نسخه یک لیتری‌اش وارد مرحله تولیدانبوه شود. همچنین نسخه 1.3 لیتری آن نیز از زمستان 1402 تولید خواهد شد.

موتور ملی سه استوانه ایران خودرو، طی سال‌های آینده و بتدریج، روی اکثر محصولات این شرکت قرار خواهد گرفت. دلیل این موضوع، به قابلیت بالای انطباق‌پذیری موتور 3FX برمی‌گردد چراکه ایران خودرو گفته از نسخه‌های مختلف این موتور، می‌توان در خودروهای سگمنت A، سگمنت B، کراس‌اورها (CUV) و حتی شاسی‌بلندها (SUV) نیز استفاده کرد.

خانواده موتور 3FX ایران خودرو، قرار است در 4 نسخه مختلف، به تولیدانبوه برسند که دو نسخه آن، پایه گازسوز بوده و دو نسخه دیگرش نیز بنزینی هستند. در جدول زیر، مشخصات این 4 نسخه مختلف را مشاهده می‌کنید:

کد موتور 3F0N 3F3N 3F3L 3F3H
آلایندگی یورو 6
سوپاپ 12
نوع سوخت بنزین بنزین CNG CNG
نوع تنفس طبیعی توربو توربو توربو
حجم موتور 1048cc 1299cc 1299cc 1299cc
فشار موثر (BMEP) 11.8bar 11.8bar 17.9bar 23.9bar
قدرت 72hp 87hp 120hp 148hp
گشتاور 98nm 122nm 185nm 240nm

*اطلاعات جدول فوق، براساس داده‌های رسمی ایران خودروست.

هنوز سگمنت موردنظر ایران خودرو برای این چهار نسخه موتور 3FX مشخص نشده است. ضمن اینکه طبق گفته‌های ایران خودرو، گیربکس مورداستفاده در برخی از این موتورها، یکسان نخواهد بود.

رونمایی موتور ملی سه استوانه

دی 99 | آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) در تاریخ 29 دی‌ماه، برای نخستین‌بار از موتور 3 استوانه ایران خودرو رونمایی کرد. در این مراسم که با حضور وزیر صمت و وزیر نفت برگزار شده بود، آقای مقیمی با اشاره به گیربکس جدید 6 سرعته ایران خودرو، خبر داده که تولیدانبوه آن در بهمن 99 آغاز می‌شود.

آقای مقیمی همچنین گفته که در دهه فجر 99، موتورهای XU7 و EF7 بهینه شده، رونمایی می‌شوند که مصرف سوخت آنها حدود یک لیتر کاهش یافته است. مدیرعامل ایران خودرو، گریزی هم به محصولات جدید این شرکت زده و گفته که تولید رانا پلاس با سقف پانوراما، از بهمن ماه 99 تولید خواهد شد. ضمن اینکه تولید تارا برقی نیز در دستور کار این شرکت، قرار گرفته است.

ساخت محصولات ایران خودرو با موتور 3 سیلندر

دی 99 | آقای مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو، خبر داده که اولین محصول این شرکت با موتور 3 سیلندر (معروف به موتور 3 استوانه) ساخته شده و ایران خودرو برای رونمایی آن در تاریخ 23 دی‌ماه آماده است.

با اینکه هنوز مشخص نیست که این موتور 3 استوانه، روی کدامیک از محصولات ایران خودرو جانمایی شده، اما از آنجایی که این محصول جدید با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین سازمان ایدرو (گسترش و نوسازی صنایع) ساخته شده است، به نظر نمی‌رسد که ایران خودرو برای تولیدانبوه آن آمادگی داشته باشد.

آنطور که آقای مقیمی خبرداده، طراحی این خودرو با موتور 3 استوانه، با هدف رسیدن به مصرف 5 لیتر در 100 کیلومتر، انجام شده است. 

مشخصات موتور TU5 پلاس ایران خودرو

آذر 99 | در حاشیه مراسم رونمایی تارا ایران خودرو که با حضور مدیرعامل این شرکت و وزیر صمت در 29 آذرماه 99 برگزار شد، باخبر شدیم که ایران خودرو، نام موتور تارا را از EC5 به TU5 پلاس تغییر داده و تولیدانبوه آنرا نیز شروع کرده. حالا سوال اینجاست که آیا تفاوتی بین این دو موتور وجود دارد؟

جواب منفی است! ایران خودرو صرفا بدلیل مسائل داخلی‌سازی، ترجیح داده که از نام جدید +TU5 بجای نام EC5 استفاده کند. حتما می‌دانید که موتور TU5 پلاس، نسخه ارتقایافته TU5 است که هم قدرت و گشتاورش بیشتر شده و هم آلایندگی آن، بهبود یافته.

نوع موتور TU5 TU5 پلاس
قدرت 105 اسب بخار 110 اسب بخار
دورموتور در حداکثر قدرت 5800 6000
گشتاور 142 نیوتن متر 150 نیوتن متر
دورموتور در حداکثر گشتاور 4000 4800
آلایندگی یورو4 بهینه یورو5

*اطلاعات جدول فوق، از وب سایت ایران خودرو گردآوری شده است.

آقای مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو، در مراسم افتتاح خط تولید موتور TU5 پلاس گفته بود که +TU5 نخستین موتور تولید داخل است که پمپ روغن آن، با فناوری متغیرسازی میزان روغن‌خروجی ساخته شده. بنابراین امکان کنترل فشار روغن در مواقع غیرضروری در این موتور وجود دارد که همین موضوع باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان موتور TU5 پلاس شده است. همچنین تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها یا CVVT مزیت دیگر +TU5 نسبت به TU5 است.

مصرف سوخت موتور TU5 پلاس، در خودروهای مختلف، متفاوت خواهد بود اما باید بدانید که «تارا دنده‌ای» با این موتور جدید، حدود 7 لیتر در سیکل ترکیبی می‌سوزاند.

بعد از تارا، دومین محصول ایران خودرو که با موتور TU5 پلاس عرضه خواهد شد، رانا پلاس پانوراما خواهد بود.

برنامه تولید موتور سه استوانه ایران خودرو

مهر 99 | آقای رجبعلی، مدیرعامل شرکت ایپکو، در تاریخ 20 مهرماه خبر داده که موتور 3 سیلندر توربوشارژ ایران خودرو، تا 5 سال آینده، جایگزین تمام موتورهای فعلی محصولات ایران خودرو می‌شود.

تولید این موتور جدید که به موتور 3 استوانه نیز معروف است، در واقع همان نسل دوم موتورهای EF ایران خودروست که با اهداف زیر، طراحی و تولید شده‌اند:

  • بهبود استاندارد آلایندگی،
  • کاهش یک لیتری مصرف سوخت،
  • بهبود قدرت به میزان 15 اسب بخار،
  • بهبود گشتاور به میزان 30 نیوتن متر.

نخستین نمونه آزمایشی این موتور، قرار است در زمستان 99 به تولید برسد اما تولیدانبوه آن از اواخر سال 1401 در ایران خودرو شروع می‌شود و سپس طی 4 سال و حداکثر تا پایان سال 1405، جایگزین تمام موتورهای فعلی ایران خودرو خواهد شد.

خانواده دنا پلاس، سدان جدید K132 و همچنین کراس‌اور K125 ایران خودرو، اولین محصولاتی هستند که با این موتور جدید، روانه بازار خواهند شد.

مشخصات موتور XU7 پلاس

شهریور 99 | آقای رجبعلی، مدیرعامل شرکت ایپکو، در تاریخ 31 شهریورماه خبر داده که تا اواخر مهرماه 99 حدود 50 دستگاه از موتور XU پلاس در ایران خودرو مونتاژ خواهد شد و در صورت تکمیل خطوط مونتاژ آن، تولیدانبوه این موتور جدید از اواخر سال 99 آغاز خواهد شد.

در موتور جدید XU پلاس، استاندارد آلایندگی موتور به یورو5 ارتقایافته است. ضمن اینکه مصرف سوخت آن نیز 1.2 لیتر کاهش یافته. نکته جالب دیگر اینکه حداکثر گشتاوری تولید موتور XU پلاس حالا دارای منحنی یکنواخت‌تری شده و از حالت قله‌ای خارج شده است. 

موتور XU پلاس ایران خودرو قرار است از سال 1400 روی نسخه‌های پایه‌ای پژو پارس سال، سمند سال و سورن سال نصب شود.

مشخصات موتور EC5 ایران خودرو

در سال 1989 شرکت پژو-سیتروئن موتورهای TU را جایگزین موتورهای XU قرارداد. موتورهای TU با نسل پیشین خود، در معماری سرسیلندر تشابه داشتند ولی موتورهای XU برپایه‌ زنجیر زمان‌بندی سوپاپ و سیلندر طراحی شده بودند که این تکنولوژی در موتورهای TU با تسمه جایگزین شد.

موتورهای TU دیزلی با قرار گرفتن حرف D در کنار کد موتور، مشخص می‌شدند و به‌طور کلی تا سال 2014 قلب تپنده‌ بسیاری از مدل‌های پژو و سیتروئن بودند.

کمپانی پژو-سیتروئن برای جایگزین کردن TUها از موتورهایی با کد EB و موتورهای Prince، که با همکاری با شرکت ب‌ام‌و ساخته شده بودند، استفاده کرد و برای بازار مصرف روسیه، چین، آمریکای لاتین و شمال آفریقا موتورهای  TU را با نام EC ، که با تغییراتی در سیستم مکش و گردش روغن بهینه‌سازی شده بود، معرفی کرد.

اخبار بسیاری حاکی از آن است که موتور EC5، که پیشتر با مدل پژو 301 وارد کشورمان شد و سپس همراه پروژه‌ی k132 ایران‌خودرو قرار است روانه‌ی بازار شود، جایگزین موتور TU5 نصب شده روی پژو 207 خواهد شد که در اینجا تفاوت این دو برادر را بررسی می‌کنیم.

کد موتور TU5 EC5
حجم موتور 1587 سی سی 1587 سی سی
نسبت تراکم 10.5 بر 1 11 بر 1
قدرت 105 اسب بخار
در دور موتور 5800
114 اسب بخار
در دور موتور 5800
گشتاور 142 نیوتن متر
در دور موتور 4000
150 نیوتن متر
در دور موتور 4000
استاندارد آلایندگی یورو3 یورو5

CVVT چیست؟

تفاوت اصلی موتور EC5 با TU5 در تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها یا CVVT است. این تکنولوژی اولین‌بار، یک قرن پس از ساخت اولین موتور احتراق داخلی توسط شرکت پورشه با نام VarioCam معرفی شد. در حال حاضر بسیاری از کمپانی‌ها سازوکار مشابهی را برای بهینه کردن پیشرانه‌های خود به‌وجود آورده‌اند. افزایش بازدهی، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و افزایش طول عمر موتور از مزایای زمان‌بندی تنظیم شونده سوپاپ ورودی است.

تکنولوژی CVVT کنترلی اضافی روی سوپاپ گازهای ورودی می‌دهد، به این صورت که در سرعت‌های بالا سوپاپ ورودی وسط و در پایان مرحله‌ کمپرس باز می‌شود. در عین حال در سرعت‌های کم نیز با تغییر زمان‌بندی سوپاپ گازهای ورودی در مرحله‌ مکش، باعث افزایش بازدهی می‌شود. در مرحله‌ی مکش با زودتر بسته شدن سوپاپ ورودی حجم مخلوط احتراق افزایش یافته و بازده موتور بالاتر می‌رود. علاوه بر این در هنگام کاهش کمپرس ورودی با جبران فشار نقصانی از ضعیف نیروی احتراق جلوگیری می‌کند.

خط تولید اصلی موتورهای پژو-سیتروئن

در انتها باید به پیشرانه‌ جاگزین TU یعنی سری Prince نیز اشاره کنیم. خودروسازی PSA ساخت موتورهای این سری را با همکاری شرکت ب‌ام‌و، بر پایه‌ موتور TU5 پیش می‌برد. در سال 2006 مدل اصلی 207 اولین خودرویی بود که این پیشرانه را به همراه داشت. تجهیز شدن با تکنولوژی Valvetronic ب‌ام‌و، پمپ روغن با جریان کنترل شونده، زنجیر تایم و ریخته‌گری نوین بلوک موتور باعث افزایش طول عمر موتور و افزایش مقاومت آن تحت کمپرس‌های بالا، برای نصب توربو شارژر، شده است.

موتور ملی 3 سیلندر در راه است

در حوزه ساخت‌وساز یا صنعت، وقتی به محصول جدیدی لقب «ملی» بودن می‌دهیم، منظورمان این نیست که صفر تا صد طراحی و ساخت آن محصول، همگی در کشورمان انجام شده است بلکه منظورمان این است که با هزینه‌ای کمتر ولی در ازای کمک مشاوران خارجی، توانستیم تولید انبوه آن محصول را به‌نام خودمان، تجاری‌سازی کنیم. پس باید توقعی به‌جا داشته باشیم!

در صنعت خودروسازی نیز، ملی‌ بودن یک محصول دقیقاً به همین معنی است. سمند ایران‌خودرو یا تیبای سایپا، هرچند نخستین محصول ملی هر دو خودروساز ایرانی هستند، ولی همه می‌دانیم که در فرآیند طراحی و ساخت آن، شرکت‌های متعددی از ایتالیا و آلمان بگیرید تا فرانسه، انگلستان و کره جنوبی، سهم زیادی داشته‌اند.

حال بعد از خودرو ملی، نوبت به پیشرانه ملی رسیده است؛ پیشرانه‌ای که از نوع 3 سیلندر توربوشارژ است و طبق مصوبه شورای عالی اقتصاد، 328 میلیون دلار (از محل یارانه کاهش مصرف سوخت) برای تحیقی، توسعه و تولید آن سرمایه‌گذاری شده است. این موتور ملی هم برای ایران‌خودرو و هم برای سایپا، به مرحله تولید آزمایشی رسیده اما زمان دقیق برای تولیدانبوه آن مشخص نشده است.

موتور 3 سیلندر سایپا

پیشرانه ملی سایپا

در اواسط تابستان 96 بود که سایپا از نخستین پیشرانه ملی‌اش با حضور نعمت‌زاده (وزیر وقت صنعت) رونمایی کرد. پیشرانه سایپا، در شرکت اتریشی AVL ساخته شده است و آرایش 3 سیلندر با حجم یک لیتر دارد. مهم‌ترین ویژگی آن، استفاده از توربوشارژر است و به همین دلیل پیش‌بینی شده که قدرت آن حدود 120 اسب‌بخار باشد. همچنین این پیشرانه علاوهبر پاس‌کردن استانداردهای 82 گانه در سال 1398، قادر به پاس‌کردن استاندارد یورو 6 است و مصرف ترکیبی آن هم بین 4.5 تا 5.5 لیتر خواهد بود.

موتور 3 سیلندر سایپا در ابتدا قرار بود روی پلتفرم SP سایپا قرار بگیرد اما این اتفاق نیفتاد و مشخص نیست که آیا به بایگانی سایپا رفته یا هنوز هم روی میز مهندسان سایپا قرار دارد.

موتور 3 سیلندر ایران خودرو

حدود یک سال پس از رونمایی سایپا از موتور 3 سیلندرشان، آبی‌پوشان جاده مخصوص نیز از تابستان 97 تصمیم‌شان برای تولید پیشرانه ملی را رسانه‌ای کردند.

سورن توربو، نخستین محصول ایران خودرو با پیشرانه توربو

این پیشرانه ممکن است تفاوت‌هایی با نمونه سایپا داشته باشد چراکه ایران‌خودرو، علاوه‌بر شرکت AVL، با شرکت آلمانی Mahle نیز همکاری نزدیکی داشته است. همچنین برخی منابع، حجم پیشرانه ایران‌خودرو را 1.2 لیتر اعلام کرده‌اند. این محصول جدید در شرکت تحقیق طراحی و تولید پیشرانه ایران‌خودرو (ایپکو) طراحی شده است. مهندسان ایپکو برای ساخت آن از چهار پیشرانه 3 سیلندر برتر جهان الگوبرداری کرده‌اند:

  • پیشرانه 1.0 لیتری اکوبوست فورد
  • پیشرانه 1.0 لیتری تویوتا یاریس
  • پیشرانه 1.2 لیتری پژو
  • پیشرانه 1.0 لیتری هیوندای i10

چرا باید موتور کم مصرف تولید کنیم؟

برخلاف آنچه تصور می‌کنید، ما مجبور به ساخت پیشرانه‌های کم‌مصرف هستیم، اما چرا؟ در آذرماه 94 (دسامبر 2015) و در همایش بین‌المللی زیست‌محیطی پاریس (COP21)، که برای جلوگیری از افزایش 2 درجه‌ای دمای کره زمین در قرن 21 برگزار شده بود، ایران نیز حضور داشت و به‌طور داوطلبانه اعلام کرد که تا سال 2030 میلادی (1409 شمسی)، از میزان انتشار کنونی گاز CO2 خود 4% می‌کاهد. 

کشورهایی که توافق پاریس را امضا کرده‌اند، متعهدند که در هر دوره 5 ساله، اهداف‌شان را برای کاهش آلایندگی صنایع خود، بازنگری، اصلاح و اعلام کنند. اولین دوره توافق پاریس، در سال 2020 میلادی (1400 شمسی) خواهد بود.

مجتبی میرسهیل (مدیر پروژه پیشرانه ملی سایپا)، می‌گوید میانگین تولید CO2 در خودروهای کشور 210 گرم است که تا سال 2020 میلادی (دوره اول توافق پاریس)، این میزان باید به 90 گرم کاهش یابد. در غیر این‌صورت باید منتظر جریمه‌های سنگینی از طرف نهادهای بین‌المللی باشیم؛ جریمه‌هایی که کشورهای عضو توافق پاریس، چگونگی اجرای آن را به دوره‌های بعدی در سال‌های آینده موکول کرده‌اند.

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : باما