سال 2020 دوران بسیار سختی برای صنعت خودروسازی بود، امری که اکنون با انتشار گزارشهای سالیانه بیشتر خود را نشان میدهد. درواقع تاثیر مشکلات این سال بر آمار فروش خودروسازان از ماه مارس و با تعطیلی کارخانهها، نمایندگان فروش و تعطیلی سراسری در کشورها بیشتر نمایان شده است.
”فروش کلی تویوتا نسبت به سال 2019 با 11.9 درصد کاهش از 2.08 به 1.84 میلیون دستگاه رسیده است.“خودروساز مشهور ژاپنی یعنی تویوتا هم از تبعات این مسائل در امان نمانده و در مورد تمام محصولات خود با کاهش استقبال مشتریان روبرو شده به جز یک مورد: سوپرا.
فروش کلی تویوتا نسبت به سال 2019 با 11.9 درصد کاهش از 2.08 به 1.84 میلیون دستگاه رسیده است.
برای نخستین مرتبه از سال 1993 تاکنون، فروش کمری با کاهش 300 هزار دستگاهی مواجه شده و با 12.2 درصد کاهش نسبت به سال 2019 به 294,348 دستگاه رسیده است. حتی مدل خوش فروش کرولا هم با کاهش 22.7 درصدی آمار فروش مواجه شده است. در مورد پیکاپهای ساخت تویوتا اوضاع کمی بهتر بوده هرچند که فروش مدلهای تاکوما و تاندرا هم به طور میانگین 3.5 درصد کاهش یافته است.
اما همانطور که قبلاً اشاره شد، آمار فروش سوپرا بسیار حیرتانگیز بوده چراکه فروش این کوپه اسپرت با 104.1 درصد افزایش نسبت به سال 2019 به 5887 دستگاه رسیده است. البته نباید فراموش کرد که 2020 اولین سال حضور کامل سوپرا در بازار خودرو بوده چراکه این مدل در هفتمین ماه سال 2019 برای اولین بار وارد سیستم فروش تویوتا شد.
هرچند فروش سوپرا در مارس و آوریل 2020 کاهش یافت اما وضع در ماههای بعدی به سرعت بهبود پیدا کرد و به فروش ماهانه بیشتر از 700 دستگاه در نوامبر و دسامبر ادامه یافته است.
بد نیست نگاهی داشته باشیم به مدلهایی با وضع بحرانی که شامل یاریس، میرای و سیینا با کاهش فروش به ترتیب 70.6، 66.8 و 41.7 درصدی میشود.
لکسوس به عنوان زیرشاخه سازنده خودروهای لوکس تویوتا هم با کاهش 7.7 درصدی فروش کلی مواجه شده هرچند فروش دو کراساور UX و GX و کوپه LC به ترتیب 1.4، 9.9 و 8.7 درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر، بیشترین کاهش فروش در بین محصولات لکسوس به سدان بزرگ این شرکت یعنی LS بازمیگردد که 35 درصد از مشتریان خود را از دست داده است.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com