مزدا MX-30 ای-اسکای‌اکتیو R-EV
مزدا MX-30 ای-اسکای‌اکتیو R-EV
مزدا MX-30 ای-اسکای‌اکتیو R-EV
مزدا MX-30 ای-اسکای‌اکتیو R-EV
مزدا MX-30 ای-اسکای‌اکتیو R-EV
مزدا MX-30 ای-اسکای‌اکتیو R-EV
مزدا MX-30 با پیشرانه روتاری
مزدا MX-30 با پیشرانه روتاری
مزدا MX-30 با پیشرانه روتاری
مزدا MX-30 با پیشرانه روتاری
مزدا MX-30 با پیشرانه روتاری
مزدا MX-30 با پیشرانه روتاری

معرفی مزدا MX-30 با پیشرانه روتاری

نزدیک به یک دهه پس از پایان تولید RX-8، مزدا با پیشرانه روتاری (وانکل) به نمایشگاه بروکسل 2023 آمده است.

نیروی پیشرانه روتاری توسط باک 50 لیتری پشتیبانی و به یک ژنراتور منتقل می‌شود، تا شعاع حرکتی مزدا MX-30 ای-اسکای‌اکتیو R-EV به بیش از 600 کیلومتر برسد.البته این کراس‌­اور جدید با نام طولانی مزدا MX-30 ای-اسکای‌اکتیو R-EV، با RX-8 فاصله زیادی دارد. پیشرانه روتاری این خودرو هم با هدف ارائه عملکرد اسپرت طراحی نشده است، بلکه مزدا در پاسخ به انتقادات به شعاع حرکتی نسخه برقی، این پیشرانه را به عنوان یار کمکی در این خودرو نصب کرده است.

پیشرانه بنزین­‌سوز به حجم 830 سی­‌سی و ضریب تراکم 1/11.9، 75 اسب‌بخار قدرت و 116 نیوتن‌متر گشتاور را در دورشمار 4700 و 4 هزار تولید می‌­کند. البته این پیشرانه مستقیماً به چرخ‌ها متصل نیست، بلکه همچون نیسان قشقایی e-Power، خروجی موتور برقی با 167 اسب­‌بخار قدرت و 260 نیوتن‌متر گشتاور به حرکت چرخ‌ها منجر می­‌شود.

مزدا MX-30 با پیشرانه روتاری

نیروی پیشرانه روتاری توسط باک 50 لیتری پشتیبانی و به یک ژنراتور منتقل می‌شود، تا شعاع حرکتی مزدا MX-30 ای-اسکای‌اکتیو R-EV به بیش از 600 کیلومتر برسد. باک بنزین در بالای محور عقب قرار گرفته، درحالی‌که مجموعه باتری 17.8 کیلووات ساعت در زیر بدنه نصب شده است. باتری مذکور با جریان 11 کیلووات خانگی ظرف یک ساعت و 40 دقیقه شارژ خواهد شد، درحالی‌که با اتصال به جریان 36 کیلووات DC، ذخیره در مدت 25 دقیقه از 20 به 80 درصد افزایش می­‌یابد.

هرچند شعاع حرکتی 85 کیلومتری مزدا MX-30 ای-اسکای اکتیو R-EV در حالت برقی بسیار کم به نظر می‌­رسد، اما مزدا اعتقاد دارد که این رقم برای رانندگی روزمره در مسیرهای مختلف کفایت می‌­کند.

مزدا MX-30 با پیشرانه روتاری

شتاب صفر تا صد مزدا MX-30 ای-اسکای‌اکتیو R-EV هم 9.1 ثانیه اعلام شده است، که برای وزن سنگین 1703 کیلوگرمی این کراس‌­اور کوچک قابل قبول به نظر می­‌رسد. حداکثر سرعت هم به صورت الکترونیکی به 140 کیلومتر برساعت محدود شده است.

مصرف سوخت مزدا MX-30 ای-اسکای‌اکتیو R-EV در حالت ترکیبی و براساس استاندارد WLTP، یک لیتر در صد کیلومتر و آلایندگی CO2 هم 21 گرم بر کیلومتر اعلام شده است.

مزدا MX-30 با پیشرانه روتاری

مزدا MX-30 ای-اسکای اکتیو R-EV در آلمان در پنج تریم و با قیمت 35,990 تا 45,040 یورو به فروش می‌­رسد. بد نیست بدانید که قیمت نسخه پایه این خودرو با مزدا MX-30 برقی، یکسان تعیین شده است.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com