مدتی پس از معرفی اولیه در شبکه اجتماعی ویبو و سپس انتشار اطلاعات اولیه توسط وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT)، اکنون مزدا EZ-60 در نمایشگاه خودرو شانگهای 2025 رونمایی شده است.
همچون مزدا EZ-6، این کراساور جدید هم براساس پلتفرم EPA1 چانگان شکل گرفته است بنابراین مزدا EZ-60 را میتوان نسخه تغییریافته از چانگان دیپال S07 دانست.
فروش مزدا EZ-60 در چین به زودی آغاز خواهد شد. ظاهرا مزدا قصد دارد این مدل را با نام CX-6e به سایر کشورها نیز ارسال کند.

طراحی مزدا EZ-60
همچون سدان EZ-6، مزدا EZ-60 نیز با پیروی از زبان طراحی کودو (Kodo) شکل گرفته است. این خودرو را میتوان نسخه نهایی کانسپت Arata دانست. خطوط مواج بدنه، لوگوی نورانی مزدا، چراغهای مجزا در جلو، نوار LED پایین جلوپنجره، دستگیره مخفیشونده درها، فرم خمیده سقف و دوربینهای جانبی، از مهمترین ویژگیهای ظاهری مزدا EZ-60 بهشمار میآید.
از دریچههای کاربردی جریان هوا در بدنه که بگذریم، باید به فرم جالب چراغهای عقب اشاره کرد. البته بهتر بود برف پاککن عقب از نظر پنهان میشد.
همانطور که گفته شد، مزدا EZ-60 براساس پلتفرم EPA1 چانگان شکل گرفته، که با دیپال L07 و S07 هم مشترک است. این پلتفرم 5 سال پیش و با هدف ساخت خودروهای برقی، هیبرید بردافزا و هیدروژن سوز، طراحی شد.
مزدا EZ-60 یک کراساور بزرگ پنجنفره است، که ابعاد آن ۴۸۵۰ میلیمتر طول، ۱۹۳۵ میلیمتر عرض، ۱۶۲۰ میلیمتر ارتفاع و فاصله بین دو محور آن ۲۹۰۲ میلیمتر است. این خودرو با رینگهای ۱۹ یا ۲۱ اینچی عرضه خواهد شد. زاویه ورود آن ۱۶ درجه و زاویه خروج ۲۰ درجه است. وزن خالص خودرو بین ۱۹۹۲ تا ۲۰۴۸ کیلوگرم است و وزن ناخالص آن تا ۲۵۹۰ کیلوگرم میرسد.

کابین و امکانات مزدا EZ-60
در کابین مزدا EZ-60 با ترکیب رنگ دوتایی، روکش مشکی سقف و ستونها و از همه جالبتر، نمایشگر 26.45 اینچ با وضوح 5K روبرو هستیم. به نظر میرسد که اکثر تنظیمات خودرو شامل اطلاعات ضروری موردنیاز راننده، اطلاعات سرگرمی و تهویه مطبوع در این صفحه بزرگ به نمایش درآید. با توجه به غیبت دکمههای فیزیکی، انتظار داریم که فرامین راننده از طریق لمس نمایشگر و دستیار صوتی اجرا شود.
از دیگر امکانات رفاهی مزدا EZ-60 میتوان به سیستم صوتی با 23 بلندگو با ویژگی دالبی اتموس و همچنین کنترل لمسی سرنشینان عقب برای تنظیم سرگرمی و تهویه، اشاره کرد. حتی تیپ پایه مزدا EZ-60 نیز به 9 کیسه هوا و مجموعه کاملی از سامانههای دستیار رانندگی سطح 2 خودران مجهز است.
فضای 350 لیتر محفظه بار مزدا EZ-60 پس از تا کردن صندلیهای عقب به 2036 لیتر افزایش مییابد، ضمناینکه یک محفظه 126 لیتر هم در زیر کاپوت قرار دارد.

مشخصات فنی مزدا EZ-60
بنابر اعلام مزدا، برد حرکتی EZ-60 در نسخه محرک-عقب با 255 اسببخار قدرت به 600 کیلومتر میرسد. البته این رقم برمبنای استاندارد چینی CLTC اعلام شده است. از ظرفیت باتری اطلاعی نداریم، اما بنابر اعلام رسانهها، یک تیپ از این خودرو به باتری 80 کیلووات ساعت مجهز خواهد شد.
همچون دیپال S07، مزدا EZ-60 در نسخه هیبرید بردافزا یا EREV با پیشرانه 1.5 لیتر تنفس طبیعی با 97 اسببخار قدرت و یک موتور برقی با 258 اسببخار قدرت روی محور عقب هم تولید خواهد شد. بنابر اعلام سازنده، این مدل با باتری 31.7 کیلووات ساعت LFP، برد حرکتی برقی و هیبرید 161 و هزار کیلومتر (برمبنای CLTC) را ارائه میکند.
تقسیم وزن 50-50 در نسخه هیبرید مزدا EZ-60 به مراتب از نسبت 47:53 در تیپ برقی، بهتر است. سیستم تعلیق با اتصالات چند-تایی محور عقب و کنترل الکترونیکی کمکفنرها با رینگهای 21 اینچ و تایرهای 255/40R21 همراه خواهد شد.
سیستم تعلیق مزدا EZ-60 با کمکفنرهای تطبیقی، در جلو با اتصالات مکفرسون و در عقب به صورت مستقل چند-اتصالی طراحی شده است. بدنه این خودرو بر رینگهای 21 اینچ با تایرهای 255/40 استوار میشود.

قیمت مزدا EZ-60
از قیمت مزدا EZ-60 فعلا اطلاعی در دست نیست، اما مطمئنا از چانگان دیپال S07 با قیمت 149,900 تا 197,900 یوان (20,400 تا 26,930 دلار)، گرانتر خواهد بود.
در نهایت بد نیست به این نکته اشاره کنیم که مزدا EZ-6 با فروش 4,329 دستگاه در فاصله نوامبر 2024 تا فوریه 2025، در چین با استقبال چندانی مواجه نشده است. از مزدا EZ-60 به عنوان رقیب تسلا مدل Y یاد میشود، اما بعید است که این خودرو هم کار آسانی در پیش داشته باشد، همانطور که مزدا MX-30 نیز چندان پرفروش نیست.
سومین و چهارمین محصول اتحاد چانگان و مزدا هم بین سالهای 2028 تا 2030 عرضه خواهند شد. نخستین محصول برقی مزدا براساس پلتفرم اختصاصی این شرکت هم در سال 2027 معرفی میشود.
مزدا EZ-60 در 23 آوریل در نمایشگاه خودرو شانگهای رونمایی میشود. این مدل در بازار جهانی با نام CX-6e عرضه خواهد شد.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com