شرکت مزدا تعدادی تصویر از EZ-60 را منتشر کرده است. همچون مزدا EZ-6، این کراساور جدید هم براساس پلتفرم EPA1 چانگان شکل گرفته است، بنابراین مزدا EZ-60 را میتوان نسخه تغییریافته از چانگان دیپال S07 دانست.
جوینت ونچر چانگان و مزدا در سال 2012 تاسیس شد. این شرکت اکنون 5 مدل CX-30 , CX-5 , CX-50 , 3 و EZ-6 را تولید میکند. مزدا EZ-60 نیز بهزودی وارد این جمع خواهد شد. مزدا EZ-60 قرار است با نام Mazda CX-6e وارد بازارهای جهانی شود.
طراحی مزدا EZ-60
همچون سدان EZ-6، مزدا EZ-60 نیز با پیروی از زبان طراحی کودو (Kodo) شکل گرفته است. این خودرو را میتوان نسخه نهایی کانسپت Arata دانست. خطوط مواج بدنه، لوگوی نورانی مزدا، چراغهای مجزا در جلو، نوار LED پایین جلوپنجره، دستگیره مخفیشونده درها، فرم خمیده سقف و دوربینهای جانبی، از مهمترین ویژگیهای ظاهری مزدا EZ-60 بهشمار میآید.

از دریچههای کاربردی جریان هوا در بدنه که بگذریم، باید به فرم جالب چراغهای عقب اشاره کرد. البته بهتر بود برف پاککن عقب از نظر پنهان میشد.
همانطور که گفته شد، مزدا EZ-60 براساس پلتفرم EPA1 چانگان شکل گرفته، که با دیپال L07 و S07 هم مشترک است. این پلتفرم 5 سال پیش و با هدف ساخت خودروهای برقی، هیبرید بردافزا و هیدروژن سوز، طراحی شد.
مزدا EZ-60 یک کراساور بزرگ پنجنفره است، که ابعاد آن ۴۸۵۰ میلیمتر طول، ۱۹۳۵ میلیمتر عرض، ۱۶۲۰ میلیمتر ارتفاع و فاصله بین دو محور آن ۲۹۰۲ میلیمتر است. این خودرو با رینگهای ۱۹ یا ۲۱ اینچی عرضه خواهد شد. زاویه ورود آن ۱۶ درجه و زاویه خروج ۲۰ درجه است. وزن خالص خودرو بین ۱۹۹۲ تا ۲۰۴۸ کیلوگرم است و وزن ناخالص آن تا ۲۵۹۰ کیلوگرم میرسد.
کابین و امکانات مزدا EZ-60
در کابین مزدا EZ-60 با ترکیب رنگ دوتایی، روکش مشکی سقف و ستونها و از همه جالبتر، نمایشگر 26.45 اینچ با وضوح 5K روبرو هستیم. به نظر میرسد که اکثر تنظیمات خودرو شامل اطلاعات ضروری موردنیاز راننده، اطلاعات سرگرمی و تهویه مطبوع در این صفحه بزرگ به نمایش درآید. با توجه به غیبت دکمههای فیزیکی، انتظار داریم که فرامین راننده از طریق لمس نمایشگر و دستیار صوتی اجرا شود.

از دیگر امکانات رفاهی مزدا EZ-60 میتوان به سیستم صوتی با 23 بلندگو با ویژگی دالبی اتموس و همچنین کنترل لمسی سرنشینان عقب برای تنظیم سرگرمی و تهویه، اشاره کرد.
فضای 350 لیتر محفظه بار مزدا EZ-60 پس از تا کردن صندلیهای عقب به 2036 لیتر افزایش مییابد، ضمناینکه یک محفظه 126 لیتر هم در زیر کاپوت قرار دارد.
مشخصات فنی مزدا EZ-60
این مدل دارای بُرد تمامبرقی ۱۶۰ کیلومتر و قدرتی معادل ۲۵۵ اسببخار است. مزدا EZ-60 بر روی پلتفرم ماژولار EPA1 شرکت چانگان ساخته شده است. این همان پلتفرمی است که در خودروهای کراساوور Deepal S07، سدان Deepal L07 و سدان Mazda EZ-6 نیز به کار رفته است.
سیستم محرکه این خودرو از نوع (Range-Extended) است. یعنی یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با کد CM469NE1 فقط بهعنوان ژنراتور عمل میکند و هیچ نیرویی مستقیم به چرخها منتقل نمیکند. این موتور، برق مورد نیاز برای باتری و موتور برقی را تولید میکند. نیروی حرکتی خودرو از طریق یک موتور برقی نصبشده در محور عقب تأمین میشود، که ۲۵۵ اسب بخار قدرت دارد.
باتری این خودرو از نوع LFP با ظرفیت ۳۱.۷ کیلوواتساعت است، که توسط همکاری مشترک CATL و چانگان ساخته شده. نتیجه این ترکیب، برد تمامبرقی ۱۶۰ کیلومتر تحت استاندارد CLTC است.
قیمت مزدا EZ-60
از قیمت مزدا EZ-60 فعلا اطلاعی در دست نیست، اما مطمئنا از چانگان دیپال S07 با قیمت 149,900 تا 197,900 یوان (20,400 تا 26,930 دلار)، گرانتر خواهد بود.
در نهایت بد نیست به این نکته اشاره کنیم که مزدا EZ-6 با فروش 4,329 دستگاه در فاصله نوامبر 2024 تا فوریه 2025، در چین با استقبال چندانی مواجه نشده است. از مزدا EZ-60 به عنوان رقیب تسلا مدل Y یاد میشود، اما بعید است که این خودرو هم کار آسانی در پیش داشته باشد، همانطور که مزدا MX-30 نیز چندان پرفروش نیست.
سومین و چهارمین محصول اتحاد چانگان و مزدا هم بین سالهای 2028 تا 2030 عرضه خواهند شد. نخستین محصول برقی مزدا براساس پلتفرم اختصاصی این شرکت هم در سال 2027 معرفی میشود.
مزدا EZ-60 در 23 آوریل در نمایشگاه خودرو شانگهای رونمایی میشود. این مدل در بازار جهانی با نام CX-6e عرضه خواهد شد.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com