آغاز فصل تازه‌ای از توانایی‌های مهندسی بخش M کمپانی ب‌ام‌و

قدرت‌نمایی ب‌ام‌و با عرضه M5 Competition

20 اردیبهشت 1397 14:58

نسخه Competition از ب‌ام‌و M5 پروژه محرمانه‌ای نیست و حالا جزئیات بیشتری از این خودرو در اینترنت منتشر شده است. هرچند بسیاری از شایعاتی که قبلا درباره آن شنیده بودیم صحیح از کار درنیامده‌اند. نزدیک به 40 درصد از تمام نسل‌های گذشته M5 از پکیج Competition بهره می‌بردند و حالا قرار است مدل M5 Competition که برپایه نسل جدید سری 5 شکل گرفته است، به جمع مدل‌های قبلی بپیوندد.

چالاکترین مدل خیابانی ب‌ام‌و با شتاب صفرتاصد 3.1 ثانیه!

قدرت پیشرانه آ‌ن‌طور که شنیده بودیم 625 اسب‌بخار نیست، ولی نباید تصور کنیم که با خودرویی ناتوان طرف هستیم. این نسخه سفارشی از M5 در حقیقت یک هیولاست و می‌تواند، فصل تازه‌ای از توانایی‌های مهندسی بخش M کمپانی ب‌ام‌و را به اجرا بگذارد.

پیشرانه این خودرو، همان پیشرانه هشت سیلندر 4.4 لیتری نسخه عادی M5 است، با این حال مهندسان بخش M کمپانی ب‌ام‌و با انجام تغییراتی، قدرت خروجی را تا میزان 617 اسب‌بخار افزایش داده‌اند، که 17 اسب‌بخار از نسخه عادی M5 بیشتر است. مقدار گشتاور تولیدی این پیشرانه تغییری نداشته اما در بازه 1800 تا 5860 دوردردقیقه در دسترس راننده خواهد بود، که نسبت به مدل عادی M5 گستره بیشتری است.

طبق اعلام کمپانی ب‌ام‌و شتاب صفرتاصد 3.1 ثانیه‌ای قابل حصول است و کمتر از 11 ثانیه زمان می‌برد تا این سدان قدرتمند به حدود سرعت 200 کیلومتربرساعت برسد. حداکثر سرعت این خودرو کمی بیشتر از 300 کیلومتربرساعت است.

سیستم تمام چرخ محرک مدل Competition براساس همان سیستم X-Drive مورد استفاده در مدل‌های عادی M5 است. علاوه‌براین جعبه‌دنده 8 سرعته این خودرو همگام با پیشرانه تقویت شده است، تا بتواند نیروی سهمگین این سدان را به چهارچرخ انتقال دهد. همچنین امکان تعویض دنده‌ها توسط پدال‌های پشت فرمان وجود دارد. برای سیستم انتقال قدرت سه حالت مختلف تعریف شده تا خواسته‌های راننده را در هر شرایطی به خوبی انجام دهند. این در حالیست که به کمک سیستم توزیع قدرت هوشمند، بسته به شرایط نیرو بین چرخ‌های جلو و عقب تقسیم می‌شود.

رینگ‌های 20 اینچی پرداخت شده وسیله ارتباط راننده با جاده هستند و با کالیپر ترمزهای شش پیستون امنیت رانندگی را تضمین می‌کنند. برای سیستم ترمز، دیسک‌های کربن-سرامیک نیز قابل سفارش خواهد بود. سیستم تعلیق در سه وضعیت راحت، اسپرت و اسپرت پلاس قابل تنظیم است، که در حالت آخر ارتفاع کلی خودرو تا 7 میلی‌متر کاهش می‌یابد.

با همه این نقاط قوت، به نظر می‌رسد این خودرو برای ورود به بازار کمی تاخیر داشته، چرا که مرسدس مدل E63 AMG را زودتر روانه بازار کرده است. قیمت پایه این مدل از 995,110 دلار آغاز خواهد شد.

دیدگاه کاربران