در راستای کاهش وابستگی به نفت

عربستان و ساخت شهر بدون خودرو

24 دی 1399 11:11

عربستان صعودی به تازگی از برنامه‌ای برای ساخت یک شهر عاری از خودرو، رونمایی کرده است.

ساخت این شهر عاری از آلاینده‌های کربنی، بخشی از برنامه‌های عربستان برای توسعه اقتصادی و کاهش وابستگی اقتصاد این کشور به صادرات نفت است.ولیعهد عربستان صعودی در جریان یک سخنرانی تلویزیونی در روز یکشنبه، وعده داده که برنامه‌های کلی این پروژه در سه ماهه اول سال 2021 اعلام شود. براساس اعلام وی، شهر موردنظر شبکه­‌ای از اجتماعات متصل بوده که بدون خیابان و خودرو در کنار طبیعت ساخته خواهد شد.

بد نیست بدانید نام این شهر یعنی نیوم (Neom) از ترکیب کلمه یونانی قدیمی یعنی (Neo) به معنی آینده و کلمه عربی (مستقبل) به معنای آینده، ساخته شده است.

بودجه پیش‌بینی شده برای ساخت این شهر برابر با 500 میلیارد دلار است که ظرف 10 سال آینده از طرف دولت عربستان، بانک مرکزی این کشور و چندین سرمایه‌­گذار محلی و خارجی تامین خواهد شد. نشریه اقتصادی بلومبرگ پیش‌بینی کرده یک میلیون نفر در این شهر مقیم شده و به واسطه ساخت آن، 380 هزار فرصت شغلی تا سال 2030 ایجاد شود.

ساخت این شهر عاری از آلاینده‌های کربنی، بخشی از برنامه‌های عربستان برای توسعه اقتصادی و کاهش وابستگی اقتصاد این کشور به صادرات نفت است.

هنوز جزئیات زیادی درباره این برنامه ساخت این شهر منتشر نشده اما ولیعهد صعودی به سیستم حمل و نقل پیشرفته نیوم اشاره کرده که در فاصله کمتر از 20 دقیقه می‌­توان بین تمام نقاط شهر جابجا شد. همچنین اعلام شده که فرودگاه این شهر، یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌ها در جهان خواهد بود.

عربستان صعودی اولین بار در سال 2017 از برنامه ساخت این شهر پرده‌برداری کرد. این شهر با مساحتی بیش از 26 هزار کیلومتر مربع، در شمال‌غربی این کشور ساخته خواهد شد تا مرکزی برای فناوری و تجارت باشد.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : carscoops.com

دیدگاه کاربران