نسل دوم ربات انسان‌نما

آشنایی با تسلا اپتیموس

24 آذر 1402 12:39

ایلان ماسک در تابستان 2021 از برنامه شرکت تسلا برای ساخت ربات انسان­‌نما خبر داد. ماسک امیدوار است با عرضه اپتیموس در دهه جاری، منبع جدیدی برای افزایش سودآوری تسلا پیدا کند. بنابر پیش‌­بینی وی، با تعیین قیمت پایه در حدود 20 هزار دلار، چندین میلیون تقاضا در سراسر جهان برای این ربات انسان‌­نما شکل خواهد گرفت.

در رویداد AI Day یا هوش مصنوعی که سال گذشته و توسط تسلا برگزار شد، نمونه اولیه از اپتیموس به نمایش درآمد. اکنون نسل دوم این ربات با بروزرسانی عملکرد، در یک فیلم کوتاه معرفی شده است.

تسلا اپتیموس نسل دو با در بخش پاها با روکش همراه شده است و در نیم تنه بالایی هم فرم کامل‌تری را به نمایش می­‌گذارد. البته همچنان از شکل چهره خبری نیست، اما به نظر می­‌رسد که این مورد هم در زمان عرضه برطرف شود.

به لطف نصب حسگرها و مفاصل بیشتر، سرعت راه رفتن اپتیموس نسل دو نسبت به نسخه قبلی، تا 30 درصد افزایش یافته است. تسلا از کاهش 10 کیلوگرمی وزن این ربات خبر داده است، بدون آن‌که به رقم نهایی اشاره کند.

علاوه بر قابلیت ایستادن روی یک پا، اپتیموس نسل دو حالا می­‌تواند اشیای بسیار ظریف همچون تخم مرغ را به کمک انگشتان و دستان خود جابجا کند.

در کل به نظر می‌­رسد که اپتیموس نسل دو از نظر سخت­‌افزاری با پیشرفت قابل توجه همراه شده است، اما در بخش هوش مصنوعی، هنوز جای زیادی برای بهبود وجود دارد.

درواقع پایه و اساس مغز هوشمند این ربات برمبنای سامانه خودران FSD متعلق به خودروهای تسلا شکل گرفته است. این سامانه پس از دریافت داده‌­های موردنیاز خود که از انتقال تصاویر دوربین توسط شبکه عصبی حاصل می‌­شود، آن‌ها را شناسایی و طبقه‌بندی می‌­کند. پس از آن هوش مصنوعی تصمیم می‌گیرد که مطابق با وظایف تعیین شده، چگونه با موارد شناسایی شده تعامل کند. البته توجه داشته باشید که سامانه خودران تسلا هم در حال حاضر فقط در صورت حضور راننده، مجاز شناخته می­‌شود.

اپتیموس فعلا در حال یادگیری مواردی ساده شامل جابجایی اشیاست، درحالی‌که تسلا قصد دارد با افزایش قابلیت‌های آن، اپتیموس را به یک دستیار امور منزل تبدیل کند. با روند سریع تکامل هوش مصنوعی، به نظر می­‌رسد که تا دستیابی به این هدف، زمان چندان زیادی باقی نمانده است. حتی احتمال دارد که تسلا اپتیموس و ربات‌های مشابه، در سال‌های آینده بتوانند وظایفی شامل رفتن به خرید یا معاشرت با مالک خود را نیز انجام دهند.

مانع بزرگ بر سر راه این مورد، عدم وجود استانداردهای ایمنی و قوانین بازدارنده در رابطه با ربات‌هاست که روند تکمیل آن‌ها، احتمالا بسیار طولانی­‌تر از پیشرفت هوش مصنوعی و ربات‌ها خواهد بود.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : kolesa.ru

دیدگاه کاربران