تلاش برای توسعه پایدار در صنعت خودروسازی، تنها به ساخت خودروهای پاک یا کاهش آلایندگی کربن محدود نمیشود. پس از استفاده چند خودروساز از مواد بازیافتی برای ساخت اجزای مختلف خودرو، اکنون نوبت به شرکت ب ام و رسیده تا با استفاده از مواد با ریشه گیاهی، مرحلهای جدید در این عرصه را آغاز کند.
”با استفاده از چرم گیاهی برای فرمان خودروها، بکارگیری مواد با ریشه حیوانی به کمتر از یک درصد کاهش مییابد.“این اتفاق از سال آینده و در برخی تریمها از بعضی محصولات ب ام و و مینی رخ میدهد. روکشهای چرمی با مواد تازهای جایگزین شده است، که ریشه گیاهی داشته ولی ظاهر و دوام مشابه با چرم را ارائه میدهد.
خودروساز آلمانی اعتقاد دارد که در طول سالهای آینده و مخصوصا در ایالات متحده، اروپا و چین، تقاضا برای عدم استفاده از چرم در کابین خودرو، افزایشی چشمگیر خواهد داشت. بنابراین ب ام و تصمیم گرفته که برای این امر، پیشقدم باشد.
مثلاً با استفاده از چرم گیاهی برای فرمان خودروها، بکارگیری مواد با ریشه حیوانی به کمتر از یک درصد کاهش مییابد. نکته جالب اینکه استفاده از روکش جدید برای همین قطعه، آلایندگی کربنی را به میزان 85 درصد کاهش خواهد داد. البته روکشهای چرمی احتمالا همچنان در برخی بخشها که در دیدرس سرنشینان نباشد، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
اما روش دیگر برای کاهش انتشار CO2، استفاده از مواد با ریشه گیاهی برای ساخت کفپوش است. براساس تخمین گروه ب ام و، این کار میتواند از انتشار سالیانه 23 هزار تن دیاکسید کربن و 1600 تن مواد ضایعاتی جلوگیری کند.
انتظار میرود که رولزرویس به عنوان عضوی دیگر از گروه ب ام و نیز به استفاده از چرم پایان دهد. هرچند این شرکت در سالهای اخیر از مواد و فناوریهای جدید استفاده کرده است، ولی به نظر نمیرسد که فعلا تقاضای چندانی در این مورد از سوی مشتریان محصولات این برند، مطرح شده باشد.
آقای Uwe Köhler که سرپرستی بخش طراحی ظاهری و داخلی گروه ب ام و را برعهده دارد، استفاده از متریال جدید در ساخت فرمان محصولات این گروه را پاسخی به انتظارات مشتریان دانسته که البته با افت ظاهر، کیفیت و کارایی کنار نمیآیند. وی در ادامه اطمینان داده که عملکرد مواد جدید از نظر سایش، تعریق و رطوبت بسیار مناسب بوده و تمام خواص مطلوب چرم را به همراه خواهد داشت.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.