رونمایی فیات 500 ایکس در ایران
شهریور 1402: محصولات وارداتی شرکت پارسیان موتور، در جریان نمایشگاه روایت خدمت، برای نخستینبار رونمایی شد. این شرکت علاوه بر واردات فیات 500 در دو تیپ مختلف، اقدام به واردات خودروی فیات 500X نیز کرده است.

خودروی فیات 500 ایکس رونمایی شده، مجهز به سیستم محرکه AWD بود و برخلاف فیات 500 که از موتور تنفس طبیعی بهره میبرد، موتور توربوشارژ 1.4 لیتری دارد. اما هنوز مشخص نیست که آیا این محصول، با همین مشخصات تحویل خریداران ایرانی میشود یا خیر.
پارسیان موتور، سومین شریک ایرانی فیات
اواخر دهه 1380 شمسی، همان زمانی بود که خودروسازی فیات، برای نخستینبار (پس از انقلاب) دست به عرضه و مونتاژ خودرو در ایران زد. اولین فیاتی که در کشورمان به تولید رسید، فیات سیینا بود که شرکت تاپکو (خودروسازی صنعت پارس) آنرا عرضه کرد.
بعد از تاپکو، در اوایل سالهای دهه 1390 شمسی، شرکت دیگری بنام «خودروسازی توسعه بین الملل لوتوس» نمایندگی فیات را گرفت و موفق شد تعداد محدودی از خودروهای فیات 500 را به ایران بیاورد. شرکت خودروسازی لوتوس، در کنار واردات این هاچبک دوستداشتنی، دست به مونتاژ ون معروف ایتالیاییها، یعنی فیات دوکاتو هم زد و موفق شد میزان داخلیسازی دوکاتو (که در کارخانه لوتوس واقع در کیلومتر 90 جاده تهران مشهد مونتاژ میشد) را به 23% برساند.
بعد از شرکت خودروسازی لوتوس، نوبت به سومین شریک فیات در ایران رسید؛ اینبار شرکتی بنام پارسیان موتور مانلی نمایندگی انحصاری فیات را گرفت و حتی خط تولید مینیبوس دوکاتو و ون دوکاتو را در کارخانه خود (واقع در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان) راهاندازی کرد. شرکت پارسیان موتور پس از شروع تولید دوکاتو در زمستان 1399، از علاقهاش برای عرضه سایر محصولات فیات در ایران، به خصوص خانواده فیات 500، خبر داد اما متاسفانه تحریمها از یک طرف و کمبود منابع ارزی از طرف دیگر، مانع این کار شد و هیچکدام از محصولات سواری فیات، به خط مونتاژ نرسیدند.
سرانجام در اوایل سال 1402 و با آزادسازی مشروط واردات خودرو به ایران، شرکت پارسیان موتور مجددا دست به کار شد و برای واردات خودروهای سواری اعلام آمادگی کرد که یکی از این خودروها، کراساور کوچکی با نام FIAT 500X است.
مشخصات فنی فیات 500 ایکس
به خانواده فیات 500 در سال 2012، عضو جدیدی بنام فیات 500L اضافه شد؛ خودرویی که با پلتفرم معروف SCCS فیات کرایسلر (با همکاری جنرال موتورز) ساخته شده بود و در سگمنت خودروهای چندکاره یا MPVها بود. میگویند حرف L در نام این خودرو، از ابتدای کلمه Larg گرفته شده است.
اما حدود دو سال بعد از این خودرو، یعنی در سال 2014، فیات تصمیم گرفت تا سومین عضو خانواده 500 را هم به بازار بیاورد؛ البته این عضو جدید در سگمنت کراساورها بود و به همین دلیل نیز نامش را 500X گذاشتند که حرف X در نامش، کنایه از علامت «ضربدر» است که در زبان انگلیسی بصورت «کراس» خوانده میشود.

فیات برای کراساور 500X خود، موتورهای مختلفی را درنظر گرفته که کمحجمترین آن 1.0 لیتری سه سیلندر است و پرحجمترینش نیز 2.4 لیتری چهار سیلندر. اما طبق اطلاعات موجود، فیات 500X وارداتی به کشورمان، با موتور 1.4 لیتری توربوشارژ و گیربکس 9 دنده اتوماتیک به ایران خواهد آمد.
ولی مراقب باشید که این موتور، در دو نسخه مختلف تولید شده است؛ نسخه اول از همان سال 2014 روی 500X قرار داشت و 138 اسببخار را به همراه 230 نیوتنمتر تولید میکرد. اما نسخه دوم در سال 2015 برای 500X معرفی شد و به لطف بهبودهایی که روی آن انجام گردید، قدرتش به 160 اسببخار و گشتاورش نیز به 249 نیوتنمتر رسید. حال باید منتظر ماند و دید که شرکت پارسیان موتور، کدام موتور را برای بازار ایران، درنظر گرفته است.
البته درباره مشخصات فنی فیات 500 ایکس، یک نکته عجیب دیگر هم وجود دارد، این ایتالیایی در تیپهای پایه، سیستم محرکه دیفرانسیل جلو دارد اما در نسخه وارداتی به ایران، به سیستم محرکه دو دیفرانسیل (از نوع AWD) مجهز است.
رقیبان فیات 500X در ایران
فیات 500X همانند سایر اعضای خانواده 500، در رده خودروهای کوچک است. بنابراین اگر آمدنش به بازار ایران قطعی شود، باید با کراساورهای کوچک بازار کشورمان رقابت کند؛ خودروهایی مانند:
1. نیسان جوک از شرکت جهان نوین،
2. میتسوبیشی ASX از شرکت آرین موتور
3. مینی کانتریمن S از شرکت پرشیا خودرو
4. رنو کپچر و پژو 2008 از شرکت ایران خودرو
5. سانگیانگ تیوولی از شرکت رامک خودرو.
علاوه بر مدلهای فوق، با کمی ارفاق، میتوان سیتروئن C3 از شرکت سایپا را هم رقیبی برای فیات 500X محسوب کرد. اما در میان خودروهای تازهوارد بازار کشورمان نیز مدلهای مانند کیا سلتوس از شرکت کوشا خودرو، هیوندای کرتا از شرکت کرمان موتور و اشکودا کامیک از شرکت پارس ساتر هوشمند، ازجمله رقبای فیات 500 ایکس هستند.
قیمت فیات 500X وارداتی
یک نکته را نباید فراموش کنیم؛ فیات 500X در رده خودروهای اقتصادی قرار دارد و به هیچ عنوان نباید آنرا با لوکسهایی مثل بامو و حتی مینی مقایسه کرد. پس با این اوصاف، باید انتظار داشته باشیم که شرکت پارسیان موتور، قیمت فیات 500X وارداتی به بازار ایران را، عددی در حدود 1.5 میلیارد تومان اعلام کند. البته هنوز زمان زیادی تا عرضه این خودرو باقیمانده و باید دید که چه سرنوشتی در انتظار این ایتالیایی خواهد بود.
برای اطلاع از قیمت روز فیات 500 ایکس و نحوه ثبت نام خودروهای فیات در ایران، مقاله شرایط فروش پارسیان موتور را مطالعه کنید.
نویسنده : مرتضی برجسته
منبع : باما