با وجود چالشهایی که همهگیری ویروس کرونا برای خودروسازان جهان به وجود آورد، مرسدسبنز برای پنجمین سال متوالی موفق به فروش بیش از 2 میلیون دستگاه خودرو شده است هرچند که رقم 2,164,187 دستگاهی فروش سال 2020 نسبت به سال قبل از آن، 7.5 درصد کاهش نشان میدهد.
گامهای مستحکم برقیها و هیبریدیها
شرکت مرسدسبنز با فروش بیش از 160 هزار دستگاه خودروی پلاگین هیبرید و برقی در سال 2020، توانسته به میزان 228.8 درصد بیشتر از قبل به جذب مشتری در این بخش از بازار پرداخته و گامی بلند در جهت کمک به کاهش گازهای گلخانهای در جهان بردارد. بد نیست بدانید 87 هزار دستگاه از این محصولات که به عنوان مجموعه xEV شناخته میشوند، در سه ماهه چهارم سال 2020 به فروش رسیده است.
آقای Ola Källenius رئیس هیات مدیره دایملر AG و مرسدسبنز، با اشاره به افزایش چشمگیر فروش محصولات پلاگین هیبرید و برقی این شرکت، از اراده مرسدسبنز برای گسترش تنوع اینگونه خودروها خبر داده تا هدفگذاری انجام شده برای سال 2021 نیز محقق شود.
برنامه مرسدس برای عرضه محصولات برقی در سال 2021 شامل معرفی 4 مدل جدید از خانواده EQ با نامهای EQA, EQB, EQE و EQS خواهد بود. اعضای خانواده محصولات پلاگین هیبرید مرسدس نیز که اکنون شامل بیش از 20 محصول میشود، در سال آینده نسخه هیبرید از کلاسهای C و S را نیز به عضویت خواهد پذیرفت. این مجموعه در نهایت به افزایش 13 درصدی شمار محصولات xEV منجر میشود.
سهم فروش خودروهای برقی و پلاگین هیبرید از فروش کل محصولات مرسدس بنز از 2 درصد در سال 2019 به 7.4 درصد در سال گذشته افزایش یافته ضمن اینکه تقریباً سه چهارم از آمار 160 هزار دستگاهی عنوان شده یعنی بیش از 115 هزار دستگاه، به خودروهای پلاگین هیبرید تعلق داشته است.
فروش مدلهای EQC و EQV در سراسر جهان به ترتیب 20 هزار و 1700 دستگاه بوده ضمن اینکه فروش نسخه برقی از مدل اسمارت هم توانسته با رشد 45.6 درصدی نسبت به سال 2019، به رقم 27 هزار دستگاه برسد.
افزایش فروش در چین و قاره آسیا
کمی بیشتر از یک میلیون دستگاه از محصولات مرسدسبنز در آسیا و اقیانوسیه به فروش رسیده که رشد 4.7 درصدی نشان میدهد. فروش در بازار چین اما رشد خیرهکننده 11.7 درصدی داشته و رقم 774,382 دستگاه را به ثبت رسانده است. از سوی دیگر، اوضاع در قاره اروپا چندان جالب نبوده چراکه فروش خودروهای سواری مرسدسبنز در این منطقه با 16.4 درصد کاهش به 784,183 دستگاه رسیده است.
در وطن مرسدسبنز یعنی آلمان هم با کاهش 10.1 درصدی مشتریان، فروش کلی این برند رقم 286,108 دستگاه را به ثبت رسانده است. در ایالات متحده هم به عنوان یکی از مهمترین بازارها برای محصولات این برند پرمیوم، کاهش 13 درصدی استقبال خریداران ثبت شده، یعنی 274,916 نفر اقدام به خریداری محصولات مرسدسبنز کردهاند.
بررسی بازار خودروهای لوکس آمریکا در سال 2020
در بیان کلی، بزرگترین بازارهای محصولات مرسدسبنز در سال 2020 به ترتیب کشورهای چین، آلمان، ایالات متحده، بریتانیا و کره جنوبی بودهاند.
پرفروشترین خودروهای مرسدسبنز در سال 2020
با ثبت بیش از 60 هزار دستگاه سفارش در سراسر جهان، نسل جدید S کلاس هم توانسته انتظارات مرسدسبنز را تاحد زیادی برآورده ساخته و مجدداً عنوان پرفروشترین سدان لوکس جهان را به خود اختصاص دهد.
فروش محصولات جمعوجور مرسدس با رشد 3.6 درصدی روبرو شده درحالیکه مدلهای شاسیبلند مطابق با انتظار عمل کرده و موفق به افزایش 12.9 درصدی آمار فروش شدهاند. در میان 8 مدل شاسیبلند مرسدسبنز، استقبال از GLS و GLE بیشتر از سایرین بوده است.
پرفروشترین محصول مرسدسبنز هم شاسیبلند GLC بوده که تقریباً 320 هزار دستگاه از آن در سراسر جهان به فروش رسیده است.
نگاهی کلی به آمار فروش جهانی خودروهای سواری و ون مرسدسبنز:
سه ماه چهارم 2020 | تغییر نسبت به مدت مشابه سال قبل (درصد) | کل سال 2020 | تغییر نسبت به مدت مشابه سال قبل(درصد) | |
---|---|---|---|---|
اسمارت | 16,385 | -43.5 | 38,391 | -67.1 |
مرسدسبنز (سواری) | 631,713 | -1.8 | 2,202,578 | -10.3 |
مرسدسبنز (ون) | 103,892 | +1.7 | 325,771 | -8.9 |
تجمیعی سواری و ون | 735,605 | /// | 2,528,349 | /// |
بررسی آمار فروش مرسدس - آامگ
آمار فروش جهانی خودروهای مزین به نشان AMG به عنوان زیرمجموعه سازنده محصولات قدرتمند و اسپرت مرسدسبنز هم با کاهش 5.3 درصدی به 125,129 دستگاه رسیده است. البته باید توجه داشت که فروش این مدلها در ایالات متحده و چین به ترتیب با افزایش 1.5 و 32.3 درصدی روبرو شده است. ایالات متحده، آلمان، چین، ژاپن و استرالیا به عنوان بازارهای اصلی محصولات AMG شناخته شدهاند.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : media.daimler.com