همیشه و در هر زمانی که از امجی RX5 صحبت میکنیم، این را هم میگوییم که این خودرو، یکی از بهترین مونتاژیهایی بود که در بدترین زمان ممکن به خودروسازی فردا رسید. اگر شانس با امجی RX5 مونتاژی یار بود، به راحتی میتوانست از پس هیوندای توسان TL و برادر دوقلویاش، یعنی کیا اسپورتیج QM برآید ولی صدافسوس که نشد. اما امروز قرار نیست از گذشتهها صحبت کنیم بلکه میخواهیم شما را با اعضای جدید خانواده امجی RX5 در سال 2021 آشنا کنیم.
لازم به گفتن نیست که سایک (SAIC) در بازار چین، این خودرو را تحت برند رووی (Roewe) میفروشد اما در بازارهای صادراتی، لوگویاش را با لوگوی MG تغییر میدهد. اینها را گفتیم تا اگر در تصاویر RX5، لوگوی رووی را دیدید، دیگر تعجب نکنید.
ام جی RX5 تیپ PLUS
سایک در سال 2020، نخستین فیسلیفت امجی RX5 را با نام RX5 Plus معرفی کرد که هم نمای جلو و عقبی خودرو تغییر کرده و هم کابین خودرو مجددا طراحی شده است. ضمن اینکه لوگوی جدید رووی، که پسزمینه مشکی رنگ داشت، نیز برای اولینبار روی RX5 پلاس دیدیم.
در امجی RX5 پلاس، دیگر خبری از موتور 2.0 لیتری توربو نیست و فقط موتور 1.5 لیتری توربو (با کد 15C4E)، روی خودرو نصب شده است که 173 اسب بخار و 275 نیوتن متر را به چرخ جلو میفرستد. از آنجایی که این قدرت و گشتاور، اندکی بیشتر از تیپ استاندارد RX5 که با نام تیپ 20T شناخته میشود، سایک نیز به همین دلیل، نام تنها تیپ RX5 پلاس را 300TGI گذاشته است.
حداکثر سرعت امجی RX5 پلاس حدود 190 کیلومتر برساعت بوده و مصرف سوختش نیز 6.8 لیتر است. RX5 پلاس را هم میتوان با گیربکس 6 دنده دستی و هم با گیربکس 7 دنده اتومات دوکلاچه سفارش داد.
قیمت امجی RX5 پلاس در بازار چین، حدود 103 تا 140 هزار یوآن است که معادل تقریبی 16 تا 21 هزار دلار میشود.
ام جی RX5 تیپ MAX
ایده عرضه نسخه گرانتر RX5، حدود یکسال زودتر از RX5 پلاس شکل گرفت؛ یعنی از سال 2019 مشتریان سایک، امکان خریداری RX5 Max را داشتند.
امجی RX5 مکس، صرفنظر از ظاهر متفاوت و آپشنهای بیشترش، دو تفاوت فنی مهم با RX5 پلاس دارد. اول اینکه مشتریانش میتوانند علاوهبر تیپ 300TGI، آنرا در تیپ 400TGI هم سفارش دهند که موتور 2.0 لیتری توربوشارژ (با کد موتور 20L4E) دارد؛ موتوری که حدود 230 اسب بخار قدرت و 370 نیوتن متر گشتاور تولید میکند و فقط با گیربکس 6 دنده دوکلاچه همراه میشود.
تفاوت دیگر RX5 مکس با نسخه پلاس، این است که خریدارانش میتوانند آنرا بصورت دو دیفرانسیل هم سفارش دهند که در اینصورت، وزن خودرو حدود 92 کیلوگرم بیشتر شده و مصرفش نیز حدود نیم لیتر، افزایش مییابد و به حدود 9 لیتر میرسد. در تصویر زیر، امجی RX5 مکس را مشاهده میکنید.
قیمت امجی RX5 مکس 2021، براساس نوع سیستم محرکه و نوع موتور و گیربکس، از حدود 140 هزار یوآن شروع شده و حداکثر نیز به 170 هزار یوآن میرسد که تقریبا معادل 21 تا 26 هزار دلار میشود.
ام جی RX5 تیپ eMAX
اگر به RX5 مکس، قلب هیبریدی اضافه کنید، حاصل کار میشود خودرویی به اسم eMAX. این هیبریدی، در سال 2020 رونمایی شد و از همان سال نیز مشتریان چینی، امکان خریداری آنرا با قیمت 195 الی 235 هزار یوآن داشتند؛ یعنی تقریبا معادل 30 تا 36 هزار دلار. در تصویر زیر، امجی RX5 هیبرید را مشاهده میکنید که غیر از جلوپنجره، تفاوت ظاهری دیگری با RX5 مکس ندارد.
ام جی RX5 هیبریدی فقط در مدل 500PHEV عرضه شده که در کنار موتور بنزینی 1.5 لیتری توربو، یک موتور الکتریکی به قدرت 120 اسب بخار و گشتاور 230 نیوتن متر هم دارد. در حالت ترکیبی نیز، قدرت این هیبریدی به 169 اسب بخار و گشتاور به 250 نیوتن متر میرسد.
آنطور که سایک گفته، eMAX میتواند در 7.8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر برساعت و نهایتا نیز به حداکثر سرعت 200 کیلومتر برساع دست پیدا کند. حداکثر مسافت قابل پیمایش RX5 هیبریدی نیز در حالت تمامی برقی، حدود 70 کیلومتر خواهد بود.
ام جی RX5 تیپ ePLUS
راستش را بخواهید، RX5 برقی، محصول جدیدی نبوده و نیست. از همان سال 2017 سایک، فروش این خودرو را با نام امجی eRX5 شروع کرده بود. اما وقتی در سال 2020 مدل RX5 پلاس معرفی شد، سایک تصمیم گرفت تا نسخه برقیاش را با نام جدید ePLUS ولی بدون تغییر فنی، به بازار بیاورد. در تصویر زیر، RX5 برقی را مشاهده میکنید.
ام جی RX5 برقی، دارای موتور 116 اسبی است و میتواند این کراساور 1710 کیلویی را تا حداکثر سرعت 135 کیلومتر برساعت، به پیش ببرد. مسافت قابل پیمایش این خودرو برقی حدود 320 کیلومتر بوده و شارز باتریهایش نیز 7 ساعت، طول میکشد. البته اگر از پکیج شارژ سریع استفاده کنید، میتوان تا 80% باتریها را در کمتر از یک ساعت شارژ کرد. اما همه این اطلاعاتی که در اینجا خواندید، مربوط به مدل 2017 امجی RX5 برقی است، نه مدل 2020 آن!
متاسفانه RX5 تمام برقی، دیگر در بازار چین عرضه نمیشود و هماکنون نیز مدل 2020 امجی RX5 در تیپ ePLUS، در واقع یک مدل هیبریدی است و به لحاظ فنی نیز چیزی مشابه تیپ eMAX است.
نویسنده : مرتضی برجسته
منبع : roewe.com.cn