در سال 2002 که جهان از بسیاری جهات با آنچه اکنون تجربه میکنیم، متفاوت بود، یک خودروی بسیار متفاوت هم عرضه شد که امروزه متاسفانه کمتر از آن یاد میشود. این خودرو که تحت همکاری میان دو رقیب دیرین در مسابقات فرمول یک یعنی مرسدسبنز و مکلارن شکل گرفته بود، «مرسدسبنز SLR مکلارن» نامیده شد.
علیرغم ویژگیهای قابل توجه فنی و ظاهری این خودرو، اختلاف نظر میان متخصصان مرسدسبنز و مکلارن یکی از مهمترین دلایل پایان زودهنگام تولید SLR و عدم معرفی جانشین برای آن بود. از سوی دیگر، قیمت هدف 200 هزار دلاری تعیین شده برای آن در هنگام شروع پروژه در هنگام عرضه تقریباً 2 برابر شد که بر بازار فروش تاثیر نامطلوبی داشت. درواقع خودرویی که رقیب بنتلی کانتیننتال و فراری F430 بود، با قیمتی مشابه فراری انزو و پاگانی زوندا به فروش میرسید.
به هرحال در طول نزدیک به 7 سال، 2157 دستگاه SLR در تاسیسات مرکز فناوری مکلارن در بریتانیا ساخته شد. در ادامه «باما» همراه باشید تا 10 نکته جالب از این خودرو را با هم مرور کنیم:
- نام SLR مخفف Sport Licht Rennsport یا خودروی مسابقهای سبک اسپرت بود.
- پیشرانه 8 سیلندر این خودرو کاملاً از آلومینیوم ساخته شد.
- بنابر اعلام مرسدس، سیستم ترمز کربن سرامیک SLR تا حرارت 1205 درجه سانتیگراد مقاومت میکرد.
- سازه کابین SLR فیبرکربنی بوده و به سازه آلومینیومی بدنه متصل میشد.
- مرسدس SLR اولین خودروی جهان بود که از فیبرکربن مونوکوک در ساخت آن استفاده شد.
- تولید SLR برای اولین بار فرصت ساخت کامل یک پیشرانه را برای AMG فراهم کرد.
- در صورت فشار محکم بر پدال ترمز، نوردهی چراغهای ترمز دو برابر میشد.
- یک حسگر برای اندازهگیری زاویه تابش، روشنایی و حرارت خورشید نصب شده بود تا عملکرد سیستم تهویه SLR را تنظیم کند.
- صندلیهای فیبرکربنی SLR در زاویه 28 درجه نصب شده بود تا نهایت راحتی و احساس اسپرت را فراهم کنند.
- بیانسه و کانیه وست دو تن از مشهورترین مالکان SLR هستند.
مشخصات فنی این سوپراسپرت خاص به شرح زیر است:
مرسدسبنز SLR مکلارن | |
---|---|
سال تولید | 2003 - 2010 |
تیراژ تولید | 2157 |
پیشرانه | 5.4 لیتری هشت سیلندر |
حداکثر قدرت (اسببخار) | 617 |
حداکثر گشتاور (نیوتنمتر) | 780 |
نحوه انتقال قدرت | محور عقب |
جعبهدنده | 5 سرعته اتوماتیک |
وزن خالص (کیلوگرم) | 1750 |
شتاب صفر تا صد (ثانیه) | 3.3 |
حداکثر سرعت (کیلومتر برساعت) | 334 |
نویسنده : عماد رحمتیراد
منبع : باما