بدرقه دو خودروی اسپرت و میانسال انگلیسی

معرفی نسخه پایانی لوتوس الیز و اگزیج

21 بهمن 1399 11:50

به نظر می­‌رسد مسئولان شرکت لوتوس بهتر از بسیاری خودروسازان دیگر مفهوم special edition یا «نسخه خاص» را درک کرده‌اند چراکه در اقدامی عاقلانه و به بهانه خداحافظی با دو مدل الیز و اگزیج، سری پایانی این دو خودروی اسپرت را معرفی نموده تا آن‌ها را با خاطره‌­ای خوش بدرقه کنند.

تولید لوتوس الیز و اگزیج به ترتیب از سال‌های 1996 و 2000 آغاز شد و به بهانه خداحافظی با آن‌ها سری پایانی این دو خودروی اسپرت معرفی شده است.لوتوس همچنین وعده داده که نسخه پایانی از مدل اوورا هم در اواخر سال جاری میلادی عرضه شود تا این مدل به همراه اگزیج و الیز با مجموع تولید 55 هزار دستگاه برای همیشه از خط تولید این برند خارج شوند. بد نیست بدانید تولید مدل‌های الیز و اگزیج به ترتیب از سال‌های 1996 و 2000 آغاز شد.

نکته مهم درباره سری Final Edition از الیز و اگزیج این است که شرکت سازنده امکانات و تجهیزات بیشتری برای این سری درنظر گرفته تا تکمیل‌ترین نسخه از این دو مدل را در انتهای عمر طولانی­ آن‌ها به علاقمندان عرضه کند.

اولین مورد جالب توجه رنگ بدنه خودروهای Final Edition بوده که از میان طیف‌های خاطره‌انگیز همچون آبی لاجوردی انتخاب شده که در اولین تصاویر الیز در هنگام معرفی هم قابل مشاهده بود. رنگ‌های مشکی و سبز Racing هم هرکدام یادآوری سری یا نسخه­‌ای خاص از این خودروها در زمان عرضه در سال‌های گذشته هستند.

ویژگی‌های فنی نسخه پایانی لوتوس الیز

الیز Sport 240 Final Edition همان پیشرانه 1.8 لیتری قبلی را در اختیار دارد با این تفاوت که قدرت پیشرانه با 23 واحد افزایش به 240 اسب‌بخار رسیده که به همراه حداکثر گشتاور 244 نیوتن‌متر، این خودروی اسپرت را ظرف تنها 4.1 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر برساعت می­‌رساند. رینگ‌های 10 پره این خودرو نسبت به انواع قبلی نیم کیلوگرم سبک‌تر شده و به همراه پنل‌های فیبرکربنی قابل سفارش برای بدنه، بخشی از برنامه رژیمی لوتوس برای این مدل بوده است.

لوتوس الیز اسپرت 420 فاینال ادیشن

نسخه دیگر از سری آخر الیز با نام کامل الیز Cup 250 Final Edition به قطعات آیرودینامیکی روی بدنه مزین شده ضمن این‌که موارد دیگری همچون کمک‌فنرهای اسپرت Bilstein، میله تعادله‌ای قابل تنظیم و جزئیات سفارشی فیبرکربن هم قابل دریافت است که این مورد اخیر باعث کاهش وزن خالص خودرو به 931 کیلوگرم می­‌شود.

هر سه مدل Sport 390 , Sport 420 و Cup 430 در سری آخر اگزیج قابل سفارش خواهند بود. هر سه مدل همچنان نیروی خود را از پیشرانه 3.5 لیتری شش سیلندر برگرفته از محصولات تویوتا دریافت می­‌کنند با این تفاوت که مدل Sport 390 با 47 واحد افزایش قدرت، اکنون 397 اسب‌بخار قدرت در اختیار دارد و می‌­تواند ظرف 3.7 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر برساعت دست یابد. حداکثر سرعت این خودروی 1138 کیلوگرمی برابر با 277 کیلومتر برساعت اعلام شده است.

ویژگی‌های فنی نسخه پایانی لوتوس اگزیج

اما لوتوس اگزیج Sport 420 با 420 اسب‌بخار قدرت و تنها 1110 کیلوگرم وزن، می­‌تواند ظرف 3.3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر برساعت برسد و تا حداکثر سرعت 290 کیلومتر برساعت به حرکت خود ادامه دهد.

لوتوس اگزیج اسپرت 390 فاینال ادیشن

فهرست تجهیزات استاندارد این مدل هم طیف گسترده‌ای از میل تعادل قابل تنظیم جلو و عقب از برند آیباخ گرفته تا ترمزهای AP Racing با کالیپرهای چهار پیستون را دربرمی­‌گیرد.

در نهایت می­‌رسیم به قوی‌ترین خودروی این مجموعه یعنی اگزیج Cup 430 Final Edition که 430 اسب‌بخار قدرت در اختیار دارد و قادر است ظرف 3.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر برساعت دست یابد. حداکثر سرعت این خودرو که به رینگ‌های 17 و 18 اینچی در محورهای جلو و عقب مجهز شده برابر با 278 کیلومتر برساعت بوده و وزن کلی آن هم 1110 کیلوگرم است.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران