نگرانی از قطع همکاری ایران‌خودرودیزل و دایملر آلمان

پاکستان رقیب ایران

23 اردیبهشت 1397 14:50

قرارداد همکاری دایملر آلمان برای تولید خودروهای سنگین با خانه حمل‌و‌نقل ملی پاکستان این نگرانی را به وجود آورده است که نکند قرارداد ایران و دایملر به سرانجام نرسد.

آیا قراردادی دیگر بی‌سرانجام می‌ماند؟

باگذشت چند سال از قطع همکاری بنز برای تولید در ایران بالاخره با برجام قراردادی میان ایران‌خودرو و دایملر آلمان منعقد شد تا قرار بر ساخت کامیون‌های این شرکت آلمانی در ایران، مدار شود.

خودروسازان آلمانی، خصوصا شرکت‌های دایملر و ب‌ام‌و به‌آسانی در بازاری سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، مگر این‌که همه شرایط و جوانب امر را سنجیده باشند. براساس قراردادی که مابین شرکت ایران‌خودرو و شرکت دایملر منعقد شد قرار است تا سال 2019 دو نسل از آکتروس در ایران با داخلی‌سازی 20 درصد به خط تولید برود.

حال با خروج آمریکا از برجام همه نگران قراردادهای خودرویی شده‌اند. خصوصا که قراردادهای خودرویی، ازجمله تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه ایران است. در این میان خبر همکاری میان دایملر و پاکستان برای تولید خودروهای تجاری کمی نگران‌کننده بود. خصوصا که تولید خودروهای یکسان در یک منطقه جغرافیای برای شرکت مادر توجیه اقتصادی ندارد؛ البته این مساله در مورد خودروهای تجاری می‌تواند قواعد دیگری داشته باشد ولی همکاری‌شان با کشور همسایه ایران می‌تواند با درنظر گرفتن ماجرای برجام توجیه شده باشد.

اتوبوس‌ها و کامیون‌های بنز اولین خودروهای تجاری سنگین ایران بودند، که با همکاری شرکت بنز آلمان تولید می‌شدند. خودروسازی «خاور» تحت لیسانس شرکت مادر، مرسدس‌بنز تا سال‌ها تنها تولیدکننده خودروهای سنگین در ایران و بازار ایران در انحصار چند مدل بنز بود.

دیدگاه کاربران