ناوگان تاکسیرانی کشور به سواری‌های جدید و تاکسیرانی تهران به ون‌های جدید مجهز می‌شوند

برلیانس‌ها تاکسی می‌شوند

23 اردیبهشت 1397 17:09

ناوگان تاکسیرانی کشور به سواری‌های جدید و تاکسیرانی تهران به ون‌های جدید مجهز می‌شوند؛ این طرح با تسهیلات آسان صورت می‌گیرد که به موفقیت طرح کمک خواهد کرد.

نوسازی ناوگان تاکسیرانی از آن دست کارهایی نیست، که انجام شدن هر چندسال یک‌بار آن بتواند گره مشکلات را باز کند. فرسودگی ناوگان تاکسیرانی علاوه‌بر هزینه‌های سنگین نگهداری، باعث افزایش آلودگی نیز خواهد شد. براساس آخرین اطلاعات به دست آمده شرکت پارس‌خودرو با دو خودرو تاکسی برلیانس و تاکسی ون قرار است به نوسازی این ناوگان کمک کند.

تاکسی برلیانس 43 میلیون تومانی، با چک و بدون ضامن

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور از ورود تاکسی برلیانس H230 به ناوگان حمل و نقل عمومی خبر داد و گفت: ثبت‌نام این خودرو از 24 اردیبهشت آغاز می‌شود.

نسخه تاکسی برلیانس H230 در کشورهای آمریکای جنوبی نظیر پرو و شیلی نیز حضور دارد.

مرتضی ضامنی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان اینکه ثبت نام تاکسی «برلیانس» آغاز شده اظهارکرد: متقاضیان دریافت این تاکسی برای ثبت‌نام می‌توانند از طریق دو سامانه‌ «توسعه ناوگان تاکسیرانی» و « یکپارچه نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری» اقدام کنند.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور از مزیت‌های این طرح نسبت به طرح‌های دیگر گفت: سخت‌گیری‌ها در حوزه تضامین بانکی برطرف شده است و رانندگان با دادن چک به صورت اقساط شش ماه به شش ماه، می‌توانند خودرو جدیدشان را تحویل بگیرند. همچنین به فراخور مدت بازپرداخت و مبلغ وامی که راننده تقاضای استفاده دارد، نرخ سود متفاوت و میانگین آن حدود 16 درصد است.

جدول شرایط فروش برلیانس H230 برای تاکسی.

2 میلیون تومان تخفیف برای خرید نقدی

ضامنی همچنین با بیان اینکه قیمت خودروی برلیانس حدود 43 میلیون تومان است، اظهارکرد: برای افرادی که قصد دارند از تسهیلات تاکسیرانی استفاده کنند نرخ خودرو این قیمت است، ولی به افرادی که متقاضی دریافت خودرو به صورت نقدی باشند مبلغ 20 میلیون ریال تخفیف داده خواهد شد.

نوسازی تاکسیرانی با ون‌های جدید

تاکسی‌های ون چند سالی است به خطوط حمل‌ونقل عمومی کشور پیوسته‌اند و سهم کوچکی از بار حمل‌ونقل عمومی را به دوش می‌کشند. این خودروها به دلایل متعددی می‌توانند گزینه‌های خوبی برای حضور در ناوگان تاکسیرانی کشور باشند.

اما ون‌هایی که حدود 10 سال پیش به خیابان‌ها آمدند حالا در سن فرسودگی هستند و در این زمینه به‌تازگی معاون فنی و بهره‌برداری تاکسیرانی تهران با اشاره به نوسازی تاکسی‌های ون گفت: طبق بررسی‌های انجام‌شده حدود 4 هزار تاکسی ون مدل 2007 که به سن فرسودگی رسیده‌اند، شناسایی‌شده است. مهدی ابراهیمی اظهار داشت: طی یک سال گذشته به دنبال شناسایی خودرو ون مناسب بوده‌ایم، که درنهایت با هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده با شرکت پارس‌خودرو خودروی ون مناسب شناسایی شد.

به نظر می‌رسد ون هایس برلیانس گزینه اصلی برای جایگزینی باشد.

چرا ون؟

تاکسی‌ها در ایران برخلاف کشورهای پیشرفته جزو دسته حمل‌ونقل عمومی به‌حساب می‌آیند. این روند از ابتدا هم همین‌طور بوده است و همیشه تاکسی‌ها به میزان ظرفیتشان مسافر سوار می‌کردند. این مسئله ازاین‌جهت که اقتصادی و به‌صرفه است در نوع خود نکته مثبتی است. ولی مسئله اینجاست که سواری‌ها برای چنین کاربری‌ای طراحی نشده‌اند. در حقیقت تاکسی‌ها همان درشکه‌های قدیم هستند که برای حمل‌ونقل خصوصی استفاده می‌شد.

در کشورهایی که از سواری برای حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌شود عموما بخشی از مردم برای استفاده از این خودروها نسبت به اتوبوس یا مترو و تراموا ارجحیت قائل می‌شوند. در ایران هم این‌چنین است و بخشی از مردمی که هرروز سوار بر تاکسی‌های عمومی می‌شوند به‌سختی حاضر به استفاده از اتوبوس یا مترو خواهند شد.

در این میان ون از این نظر گزینه خوبی است که هم از سواری به‌صرفه‌تر است و هم نیاز مردم برای استفاده از خودروهای کمتر عمومی را پاسخ خواهد داد. درعین‌حال این خودروها برای حمل‌ونقل خانوادگی و جمع‌های نسبتا کوچک هم بسیار مناسب هستند. نیازی به گفتن نیست که ازلحاظ مصرف سوخت و آلایندگی هم این خودروها بهتر از تاکسی‌های سواری هستند.

شرایط تعویض تاکسی با ون

معاون فنی و بهره‌برداری تاکسیرانی تهران اذعان داشت: تاکسی‌هایی که به سن فرسودگی رسیده‌اند و تمایل به دریافت ون دارند می‌توانند عملیات ثبت‌نام را انجام داده و در ازای اسقاط تاکسی فرسوده، ون دریافت نمایند.

به گفته وی این ون‌ها دارای اتاق بهتر و 13 صندلی و یک راهرو جهت تردد راحت مسافران هستند. سازمان تاکسیرانی تهران با گروه خودروسازی پارس‌خودرو که زیرمجموعه سایپا است قراردادی جهت خرید این نوع منعقد کرده است.

ابراهیمی در خصوص تسهیلاتی که در اختیار تاکسیران‌ها قرار می‌دهند گفت: از بودجه سازمان تاکسیرانی مبلغ 20 میلیون تومان وام بلاعوض و همچنین به ازای دریافت گواهی اسقاط مبلغ 16 میلیون تومان به رانندگان تعلق می‌گیرد. نکته حائز اهمیت وام 60 میلیون تومانی است، که از طرف خودروسازان به رانندگان تاکسی داده می‌شود.

وی افزود: این وام 60 میلیون تومان و 60 ماهه با کارمزد 18 درصد بدون ضامن از سوی شرکت پارس‌خودرو در اختیار رانندگان قرار می‌گیرد. رانندگان تاکسی جهت دریافت این وام لازم است که 10 فقره چک ارائه دهند که هر 6 ماه باید اقساط از سوی راننده پرداخت شود. باید اشاره کرد که به گفته معاون فنی و بهره‌برداری تاکسیرانی تهران در فاز اول ون‌ها وارداتی است و در سال آینده گروه پارس‌خودرو اقدام به تولید این نوع ون می‌کند. قیمت این نوع ون 125 میلیون تومان است که 5 میلیون تومان از خودروساز تخفیف گرفته‌شده است.

اخبار جدید تاکسیرانی

آخرین اخبار تاکسیرانان، وضعیت جدید نوسازی تاکسی فرسوده، مبلغ وام نوسازی تاکسی و جدیدترین شرایط و نحوه تعویض تاکسی قدیمی را در مقاله اخبار تاکسیرانی مطالعه کنید.

نویسنده : مرتضی برجسته

دیدگاه کاربران