از همان سال 2010 که تولید پژو 408 شروع شد، بازار چین یکی از چهار بازار هدف این خودرو برای پژوسیتروئن (PSA) بود. چین آنقدر برای فرانسویها مهم شده بود که آنها در کنار آرژانتین، مالزی و روسیه، چهارمین خط تولید پژو 408 را در چین راهاندازی کردند.
”تنها خط مونتاژ پژو برای تولید 408 در کشور چین واقع شده.“نسل اول پژو 408 که به اتاق T7 معروف است، از پلتفرم PF2 پژوسیتروئن بهره میبرد اما وقتی نسل دومش (اتاق T9) در سال 2014 به بازار آمد، فرانسویها از پلتفرم ارتقایافته EMP2 برای ساخت 408 جدید استفاده کردند. این پلتفرم، همان چیزی است که بعدها، اکثر محصولات پژو و سیتروئن نیز از آن بهرهمند شدند از جمله: سیتروئن C5 ایرکراس، دیاس 7 کراسبک، پژو 508 نسل دوم، پژو 3008 نسل دوم، پژو 5008 نسل دوم و دهها خودروی دیگر!
نسل جدید پژو 408 برخلاف نسل اولش، دیگر در روسیه و آرژانتین خط تولید نداشت و فقط در مالزی و چین ساخته میشد. اما پژو در سال 2018 و برای کاهش هزینهها، مالزی را هم حذف کرد تا به این ترتیب، پژو 408 جدید فقط و فقط در چین، خط تولید داشته باشد. دقیقا در همان سال بود که 408 تغییر چهره داد و با فیسلیفتی جذاب، دوباره به بازار برگشت.
پژو 408 مدل 2021 هنوز هم در بازار چین، قابل خریداری است. چینیها میتوانند 408 را با دو موتور مختلف سفارش دهند. موتور اول، از نوع 1.2 لیتری توربوست که حدود 136 اسب بخار و 230 نیوتن متر را با گیربکس 6 دنده دوکلاچه به شما میدهد. اما موتور دوم، از نوع 1.6 لیتری توربوست که حدود 170 اسب بخار و 250 نیوتن متر را به همراه گیربکس 6 دنده اتومات، در اختیارتان قرار میدهد. مصرف سوخت هر دو موتور، بین 5.2 تا 5.8 لیتر اعلام شده است.
با حذف پژو 301 از بازار چین، حالا 408، ارزانترین و کوچکترین سدان پژو در این کشور است. قیمت پژو 408 در چین، چیزی بین 120 تا 160 هزار یوآن است که تقریبا معادل 18 تا 24 هزار دلار میشود.
نویسنده : مرتضی برجسته