خودرویی کوچک با روح بزرگ

معرفی تویوتا آیگو X مدل 2022

15 آبان 1400 16:12

نسل اول و دوم تویوتا آیگو تحت همکاری با پژو-سیتروئن و روی پلتفرم مشترک با پژو 108 و سیتروئن C1 ساخته شد. اما با خروج گروه فرانسوی از این رده، نسل جدید تویوتا آیگو درحالی به صورت مستقل به راه خود ادامه می‌­دهد که رقبای کمتری در مقابل می‌­بیند.

اکنون با قرار گرفتن حرف X در کنار نام آیگو، این خودروی کوچک قصد دارد تغییر هویت خود به یک کراس‌­اور را به معرض نمایش بگذارد.

طراحی تویوتا آیگو X

قطعات پلاستیکی روی لبه گلگیرها به همراه رینگ‌های 18 اینچی تویوتا آیگو X با پوشش مشکی مات و جزئیات نارنجی، ظاهر این خودرو را به کراس‌­اورها بیشتر نزدیک کرده است. تویوتا آیگو X روی پلتفرم GA-B شکل گرفته و فاصله کف آن تا سطح زمین نسبت به مدل فعلی 1.1 سانتی‌متر افزایش یافته است.

تویوتا آیگو X مدل 2022

تویوتا آیگو X با طول 3.7 متر،در طول و فاصله محوری به ترتیب 23.5 و 9 سانتی‌متر بزرگتر از نسل قبلی است، که افزایش قابل توجه فضا برای سرنشینان عقب را به همراه دارد. با وجود این تغییر مهم، سرنشینان تویوتا آیگو X همچنان قادر به پایین آوردن شیشه‌­های این بخش نیستند و تنها می‌توانند آن را به کمک اهرم جابجا کنند.

تویوتا آیگو X مدل 2022

تویوتا آیگو X در سایر جهات نیز افزایش ابعاد را تجربه کرده است، به نحوی که عرض و ارتفاع این خودرو نیز به ترتیب با 12.5 و 6.5 سانتی‌متر افزایش به 1.74 و 1.525 متر رسیده و محصول کوچک آیگو را در رده خودروهایی همچون هیوندای i10، کیا پیکانتو و فیات پاندا قرار داده است. با وجود این افزایش ابعاد بدنه، شعاع گردش این خودرو تنها 4.7 متر است که آن را به گزینه‌­ای ایده­‌آل برای حرکت در شهرهای شلوغ تبدیل می‌­کند.

به لطف افزایش ابعاد بدنه، فضای صندوق عقب نیز با 60 واحد افزایش به 231 لیتر رسیده است، که با جمع‌آوری تاقچه یا صندلی­‌های عقب به ترتیب 269 و 829 لیتر خواهد بود.

کابین و امکانات تویوتا آیگو X

فضای کابین به لطف جزئیات رنگی و نمایشگر 9 اینچی لمسی، حال و هوایی دوست‌داشتنی پیدا کرده است، ضمن ­این‌که می‌­توان سقف پارچه­‌ای هم برای این مدل سفارش داد.

تویوتا آیگو X مدل 2022

حتی تریم پایه تویوتا آیگو X هم به مواردی همچون نورپردازی داخلی، شارژ بی‌سیم تلفن همراه، چراغ‌های LED جلو و امکان بروزرسانی نرم‌­افزار مجهز شده است. مجموعه‌­ای از فناوری­‌های ایمنی شامل کروزکنترل تطبیق­‌پذیر، شناسایی عابرپیاده در تاریکی شب، دستیار حرکت بین خطوط و شناسایی دوچرخه در روز هم برای این مدل پیش‌­بینی شده است.

مشخصات فنی تویوتا آیگو X

تویوتا آیگو X به پیشرانه یک لیتری تنفس طبیعی بنزین­‌سوز مجهز است، که 72 اسب­‌بخار قدرت در 6 هزار دور بر دقیقه و 93 نیوتن‌متر گشتاور در دورشمار 4400 تولید می­‌کند. این پیشرانه 3 سیلندر به جعبه‌دنده 5 سرعته دستی یا خودکار CVT همراه خواهد شد.

شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت با جعبه‌دنده دستی برابر با 15.6 ثانیه است، که در نسخه خودکار، 0.1 ثانیه افزایش می­‌یابد. حداکثر سرعت نیز در نسخه دستی و خودکار به ترتیب روی 158 و 151 کیلومتر برساعت محدود شده است.

تویوتا آیگو X مدل 2022

بسته به تریم و سطح تجهیزات، وزن تویوتا آیگو X بین 940 تا 1015 کیلوگرم متغیر است، اما در سنگین‌­ترین نمونه مصرف سوخت از 4.7 لیتر در صد کیلومتر فراتر نمی‌رود و آلایندگی دی‌­اکسید کربن نیز برابر با 107 گرم بر کیلومتر خواهد بود.

برنامه تولید تویوتا آیگو X

کارخانه واقع در جمهوری چک که سابقاً به تولید محصولات مشترک تویوتا و پژو-سیتروئن مشغول بود، اکنون کاملاً به تملک خودروساز ژاپنی درآمده و به تولید نسل جدید یاریس و آیگو X می‌­پردازد. فروش آیگو X از سال 2022 آغاز خواهد شد.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران