نسل جدید با چهره چری!

رووی i5 مدل 2021

22 اسفند 1399 10:00

در سال‌های اخیر، خودروسازی سایک (SAIC) تلاش زیادی کرده تا زبان طراحی خودروهای ام‌جی (MG)، متفاوت‌تر از خودروهای رووی (Roewe) باشد. یکی از مثال‌های این موضوع را می‌توان برادران دوقلوی ام‌جی 5 و رووی i5 دانست؛ برادرانی که روی یک پلتفرم مشترک ساخته شده‌اند اما طراحی نسل جدید‌شان، اصلا شبیه یکدیگر نیست.

نسل دوم i5 خوشبختانه هیچ شباهتی به نسل دوم MG5 ندارد!نام ام‌جی 5 از سال 2017 بر سر زبان‌ها افتاد؛ یعنی همان سالی که سایک برای اولین‌بار از رووی i5 پرده برداشت. اما واقعیت این است که تا قبل از سال 2017 هم این خودرو وجود داشته ولی سایک آنرا نه با نام ام‌جی 5 بلکه با نام ام‌جی GT می‌فروخت.

رووی i5 فقط در بازار چین تحت برند رووی عرضه می‌شد اما در مابقی کشورها، آنرا با نام MG5 می‌شناختند. در واقع یک مدل، با دو نام مختلف فروخته می‌شد. اما سایک، ظاهرا موافق این استراتژی نبود چراکه از سال 2019 به بعد، طراحی اکثر محصولات ام‌جی را تغییر داد تا دیگر شباهتی به محصولات رووی نداشته باشد. این موضوع را می‌توان در نسل جدید ام‌جی 5 به وضوح مشاهده کرد.

پس حالا که تکلیف ام‌جی 5 مشخص شده، سایک می‌خواهد دومین نسل رووی i5 را هم بسازد؛ خودرویی که در نیمه دوم سال 2021 به بازار چین می‌آید و امروز، نخستین تصاویر آن منتشر شده است.

قبل از آنکه درباره نسل جدید رووی i5 بگوییم، باید بدانید که در خانواده رووی، مدل i5، یک پله پایین‌تر از رووی i6 بوده و ارزان‌ترین سدان خانواده محسوب می‌شود طوری که 70 تا 115 هزار یوآن قیمت دارد؛ یعنی تقریبا 11 تا 17 هزار دلار.

اما در نسل جدید رووی i5، سایک از زبان طراحی جدیدش کمک گرفته که با شعار «جوانی، پویا و کیفیت» از آن یاد می‌کند. تغییر جلوپنجره، چراغ‌ها، سپرها، رینگ‌ها و حتی خطوط کناری بدنه، همه برای این است که رووی i5 خودرویی اسپرت‌تر از قبل باشد. البته در کنار همه این‌ها، باید این نکته را هم اعتراف کنیم که چهره i5 جدید، شباهت غیرقابل انکاری به چهره چری آریزو5 پلاس پیدا کرده است. موافق نیستید؟!

علی‌رغم تغییر طراحی، اما در قسمت فنی، سایک تغییر جدیدی را انجام نداده و همان موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی با گیربکس 5 دنده دستی یا CVT و موتور 1.5 لیتری توربوشارژ با گیربکس 7 دنده دوکلاچه را نیز در نسل جدید i5 مشاهده می‌کنیم. با اینکه مشخصات فنی هنوز منتشر نشده اما می‌دانیم که در نسل قبلی رووی i5، موتور تنفس طبیعی آن، حدود 120 اسب بخار و 150 نیوتن متر تولید می‌کرد اما موتور توربوشارژش حدود 170 اسب بخار و 250 نیوتن متر در اختیارتان قرار می‌داد.

دیدگاه کاربران