چری آریزو 5 پلاس به ایران رسید

در خانواده چری آریزو، برای سال 2021 شاهد اضافه‌شدن عضو جدیدی بودیم؛ چری در یک تغییر استراتژی ناگهانی، بعد از آنکه اولین فیس‌لیفت آریزو6 را با نام جدید چری آریزو5 پلاس، برای نخستین‌بار در نمایشگاه خودرو گوانگژو 2020، رونمایی کرد، حالا در بهار 1400 به بازار ایران آورده و می‌خواهد تست‌های فنی‌اش را شروع کند. اگر همه چیز طبق برنامه مدیران خودرو پیش برود احتمالا در سال 1402 خط مونتاژ این خودروی جدید نیز آماده بهره‌برداری خواهد بود.

بعد از مدل‌های جنجالی چری تیگو7 جدید، چری تیگو8 پلاس و همچنین چری تیگو 3x پلاس، حالا این خودرو را باید چهارمین محصولی بدانیم که مدیران خودرو در دو سال اخیر، آنرا به بازار کشورمان آورده است.

آریزو 5 پلاس؛ اولین فیس لیفت آریزو 6

چری آریزو6 که البته در اکثر بازارها از جمله بازار چین، با نام چری آریزو GX شناخته می‌شود، محصول 2018 است و طی این دو سال هیچ تغییری در ظاهرش نداشت.

چری همچنین از سال 2021 یک تغییر فنی مهم در آریزو5 داد. چری در کنار موتورهای 1.5 لیتری تنفس طبیعی (4G15) و 1.5 لیتری توربوشارژ (4T15)، موتور بنزینی جدید 1.6 لیتری تنفس طبیعی (4G16) را برای اولین‌بار در سینه چری آریزو5 قرار داد؛ موتوری با قدرت تقریبی 90 اسب بخار و گشتاور 130 نیوتن متر که فقط با گیربکس 5 سرعته دستی قابل خریداری است.

اما برای سال 2021، همانطور که در ابتدای متن گفتیم، چری نسخه فیس‌لیفت آریزو6 را با نام جدید آریزو5 پلاس به بازار می‌فرستد. این موضوع، به این معناست که با آمدن آریزو5 پلاس، دلیلی ندارد که چری از آریزو6 خداحافظی کند! حتی هم‌اکنون نیز هردوی این مدل‌ها در بازار چین، قابل خریداری هستند.

در چری آریزو5 پلاس، فرم کلی خودرو، تغییری نداشته اما نمای جلویی و عقبی آن، مجددا طراحی شده است. در نمای جلویی خودرو، دیگر خبری از آن جلوپنجره کوچک آریزو6 نیست؛ طراحان چری حالا جلوپنجره را به روی سپر کشیده‌اند تا چهره خودرو، اسپرت‌تر از قبل باشد.

به نظر می‌رسد که چری این جلوپنجره بزرگ را با الهام از جلوپنجره‌ برندهای اکسید (Exeed) و جتور (Jetour) ساخته و البته کاملا عجیب است که این نوع طراحی، هیچ تناسبی با جلوپنجره کراس‌اورهای جدید و دیگر چری، مثل تیگو 3x پلاس، نسل دوم چری تیگو7 و همچنین تیگو8 پلاس ندارد. 

چراغ‌های دیلایت طرفین سپر، که نواری باریک از LED هستند، تغییری نکرده اما قاب دور آن جدید است. از آنجایی که در نمای جانبی، تغییری رخ نداده، پس بلافاصله به نمای عقب چری آریزو5 پلاس می‌رویم؛ جایی که حجم تغییرات، بسیار بیشتر از نمای جلویی خودروست.

بارزترین تغییر را باید طراحی مجدد چراغ‌های عقب بدانیم. ضمن اینکه این چراغ‌ها حالا با نواری باریک، به یکدیگر متصل شده‌اند. لوگوی چری نیز از روی درب صندوق حذف شده و جای آنرا کلمه CHERY گرفته است.

شبرنگ‌ها به بالای سپر رفته‌اند و بدلیل طراحی مجدد درب صندوق، جاپلاکی هم از روی سپر حذف شده و به روی صندوق منتقل شده است. خروجی‌های فیک اگزوز نیز همچنان در طرفین سپر عقب، خودنمایی می‌کنند.

کابین جدید آریزو 5 پلاس

از کابین چری آریزو5 پلاس، کاملا مشخص است که طراحان چینی، استایل کابین آریزو6 را حفظ کرده‌اند اما جزییاتش را بهبود داده‌اند.

فرمان جدید دی‌کات، اولین چیزی است که به چشم می‌آید. بعد از آن، متوجه تغییر صفحه کیلومتر می‌شویم طوری که دیگر خبری از عقربه‌های آنالوگی نیست و همه چیزش دیجیتالی شده.

داشبورد تغییری نکرده ولی ابعاد مانیتور، اندکی بزرگتر شده است. چری همچنین کنسول مرکزی را از نو ساخته و تغییر اهرم دنده نیز باعث شده تا جالیوانی‌هایی که قبلا در قسمت پایینی اهرم دنده قرار داشت، حالا به کنار اهرم دنده، نقل مکان کند. حذف پنل لمسی سیستم تهویه مطبوع، سومین نکته‌ای است که در کابین آریزو5 پلاس، خودنمایی می‌کند.

مشخصات فنی آریزو 5 پلاس

در قسمت فنی، تغییری در آریزو5 پلاس اتفاق نیفتاده است و همان موتورهای 1.5 لیتری‌ که قبلا در آریزو6 دیده بودیم، حالا در آریزو5 پلاس هم می‌بینیم.

کد موتور 4T15C 4G15C
نوع موتور توربوشارژ تنفس طبیعی
قدرت تقریبی 156 اسب بخار 116 اسب بخار
گشتاور 230 نیوتن متر 143 نیوتن متر

برای خریداران چری آریزو5 پلاس، مهم نیست که کدام موتور را سفارش می‌دهند چراکه خوشبختانه هم گیربکس 5 دنده دستی و هم گیربکس CVT با 9 دنده مجازی، برای هردو موتور، قابل انتخاب است.

قیمت آریزو 5 پلاس

قبل از آنکه درباره قیمت چری آریزو5 پلاس بگوییم، بهتر است حدود قیمت دو برادر دیگر این خودرو را هم بدانید. محدوده قیمتی چری آریزو5 معمولی، حدود 50 تا 86 هزار یوآن است و چری آریزو6 نیز از 86 تا 130 هزار یوآن قیمت‌گذاری شده است.

اما قیمت آریزو5 پلاس 2021 در بازار چین، از حدود 70 هزار یوآن شروع شده و حداکثر نیز به 100 هزار یوآن می‌سد که معادل تقریبی 11 تا 15 هزار دلار می‌شود. بنابراین در صورت عرضه در بازار ایران، قیمتش اندکی کمتر از قیمت آریزو6 مدیران خودرو خواهد بود.

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : باما

2 دیدگاه

ser123(53 روز پیش)

ادمین جان این آریزو جدید موتور 1.6 توربو 197 اسبی با گشتاور 290 نیوتونی هم دارد با گیربکس 7 سرعته دوکلاچه

Javadss4(278 روز پیش)