برادر کوچک ساندرو با قلب برقی

دانگ فنگ EX1 مدل 2021

21 فروردین 1400 15:00

اگر می‌خواهید بگویید که این کراس‌اور برقی، زیادی به خودروهای رنو شبیه است، ما هم می‌گوییم حق با شماست! دانگ‌فنگ EX1 در واقع همان رنو سیتی K-ZE است که با همکاری مشترک چینی‌ها با فرانسوی‌ها ساخته شده و در واقع، باید آنرا برادر چینی داچیا اسپرینگ 2021 بدانیم. پلتفرم این خودرو برقی، همان پلتفرم جهانی CMF-A ائتلاف رنونیسان است که برای خودروهای سگمنت A طراحی شده. این پلتفرم، همان پلتفرمی است که برخی‌ها معتقدند هاچبک K121 ایران خودرو نیز با آن ساخته خواهد شد.

این کراس برقی، محصول مشترک چینی‌ها با فرانسوی‌هاستخودرو EX1 در ابتدا قرار بود تحت برند اِئولس (Aeolos) به بازار چین عرضه شود و حتی سال 2019 که در نمایشگاه خودرو چنگدو (Chengdu) برای نخستین‌بار رونمایی شد، نام Aeolos روی درب صندوقش حک شده بود. ولی از سال 2021 که فروش آن در چین شروع شد، با همان نام و نشان دانگ‌فنگ بدست خریدارانش رسید. 

مهم‌ترین ویژگی دانگ‌فنگ EX1، قیمت بسیار رقابتی در کنار قابلیت پیمایش بالای آن است. درباره قیمت آن باید بدانید که در بازار چین، حداکثر قیمتش تنها 81 هزار یوآن خواهد بود که معادل تقریبی 12 هزار دلار است.

درباره عملکرد EX1 نیز باید بدانید که موتور الکتریکی این کراس‌اور برقی تنها 45 اسب بخار قدرت دارد که در کنار گشتاور 125 نیوتن متری‌اش، شاید چنگی به دل نزند. علی‌الخصوص وقتی بدانید که حداکثر سرعتش از 105 کیلومتربرساعت، فراتر نمی‌رود. اما همین موتور برقی کوچک، به پکیج باتری‌های 26.8 کیلووات‌ساعت مجهز شده و توانسته پیمایش EX1 را با یکبار شارژ، به رقم بسیار عالی 301 کیلومتر برساند.

برای شارژ باتری‌های دانگ‌فنگ EX1 باید 4 ساعت منتظر باشید ولی در صورت استفاده از پکیج شارژ سریع، می‌توان در مدت 30 دقیقه تا 80% ظرفیت باتری‌ها را شارژ کنید. آپشن‌هایی مانند مانیتور لمسی، نویگیشن، سنسور عقب، سنسور فشار باد تایر، ترمزهای ABS، بلوتوث، تشخیص صدا و برف‌پاک‌کن عقب، تنها در تیپ فول EX1 قابل سفارش خواهد بود.

همانطور که گفتیم، دانگ‌فنگ EX1 در کلاس کراس‌اورهای کوچک است اما وزن 921 کیلوگرمی و فاصله محوری 2.43 متری آن یعنی با خودرویی روبرو هستیم که دقیقا هم‌اندازه ام‌وی‌ام 110S یا پراید 111 است. خودروهایی مانند هن‌تنگ +e و چانگان E-star از جمله رقبای این دو رگه چینی-فرانسوی هستند.

دیدگاه کاربران