تولید محصول جدید با کمک فرانسوی‌ها

مشخصات هاچبک جدید ایران خودرو (K121)

6 شهریور 1400 13:43

شهریور 1400: طبق آخرین خبرهای غیررسمی، ایران خودرو با کمک مهندسان جتکو، برای بازطراحی نمای داخلی و نمای خارجی هاچبک جدیدش، می‌خواهد از رنو کویید کمک بگیرد؛ انتقال یک دستگاه از این خودرو به شرکت جتکو در شهریورماه، احتمالا به همین دلیل بوده است. جتکو همان شرکتی است که در ساخت کراس‌اور K125 و همچنین در ساخت اولین خودرو برقی ایران خودرو، نقش کلیدی را برعهده دارد.

مدت‌هاست که ایران خودرو و سایپا، بدنبال عرضه خودرویی همانند رنو کویید برای بازار ایران هستند. اولین جرقه حضور کویید در ایران در پاییز سال 1395 شکل گرفت؛ همان تاریخی که آقای پیمان کارگر (مدیروقت منطقه خاورمیانه رنو) خبر داده بود که رنو می‌خواهد با همکاری ایران خودرو، کویید را به بازار ایران بیاورد. البته این اتفاق، هیچوقت عملی نشد ولی به هرحال، جای خالی خودرویی در ابعاد و اندازه‌ رنو ساندرو پارس خودرو اما قیمتی بسیار ارزان‌تر از آن، می‌توانست به برگ برنده ایران خودرو تبدیل شود.

دیری نگذشت که سیاست فرانسوی‌ها در مقابل خودروسازی ایران تغییر یافت و پژو را شریک ایران خودرو کردند و سیتروئن را هم به سایپا دادند. البته این شراکت با شروع دوباره تحریم‌های ایالات متحده از سال 1397 و خداحافظی دوباره فرانسوی‌ها از ایران، به سرانجامی نرسید. ایران خودرو که می‌خواست پژو 208 را به تولیدانبوه برساند، مجبور به تغییر نقشه‌هایش شد و تصمیم گرفت تا هاچبک اختصاصی خودش را بسازد. البته هنوز نمی‌دانیم که این هاچبک را با کمک PSA ساخته یا با کمک رنو اما ظاهرا در تولید این هاچبک جدید که با کد K121 شناخته می‌شود، نقش فرانسوی‌ها بسیار پررنگ است. حال باید منتظر ماند و دید که آبی‌پوشان جاده مخصوص، چه برنامه‌ای برای این محصول کوچک جدیدشان دارند.

تولید هاچبک ایران خودرو از 1402

تیر 1400: محصول ارزان‌قیمت ایران خودرو در سال 1403 به بازار می‌آید. آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) بدون اشاره به نام محصول جدید این شرکت، گفته که محصول ارزان ایران خودرو، در کلاس +A طراحی شده و تا چندین ماه دیگر نیز رونمایی خواهد شد. البته آقای مقیمی تاکید کرده که تولید انبوه این محصول حداقل 1.5 سال زمان لازم دارد بنابراین عرضه آن به بازار حداقل 2 سال طول می‌کشد.

محصول جدید ایران خودرو قرار که فعلا در فاز طراحی مفهومی است، با پلتفرم جدیدی ساخته شده و با موتور سه سیلندر ایران خودرو به تولید می‌رسد.

محصول اقتصادی ایران خودرو با استانداردهای اروپایی

اسفند 1399: آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) در تاریخ 26 اسفندماه، بعدها از مدت‌ها سکوت، بالاخره درباره هاچبک جدید K121 ایران خودرو، صحبت کرده است. البته آقای مقیمی در صحبت‌هایش، صراحتا از «هاچبک بودن» این خودرو حرفی نزده اما از عبارت «محصول اقتصادی کوچک» استفاده کرده و گفته که این خودرو فعلا در فاز طراحی مفهومی است و رونمایی آن در نیمه اول سال 1400 انجام خواهد شد. 

بنا به اظهارات آقای مقیمی، محصول آینده ایران‌خودرو، هرچند خودرویی خانوادگی و اقتصادی است ولی کیفیت، ایمنی و استانداردهای آن، در تراز خودروهای جهانی خواهد بود.

موتور 3 سیلندر برای هاچبک جدید ایران خودرو

اسفند 99 | آقای نصیری (مدیراجرایی پروژه گیربکس 6 سرعته ایران خودرو) در مصاحبه اخیر خود، اطلاعات تازه‌ای درباره هاچبک جدید ایران خودرو (که با کد کارخانه‌ای K121 شناخته می‌شود) داده که خلاصه آنها به شرح زیر است:

1- هاچبک K121 ایران خودرو در سگمنت +A ساخته شده و ابعاد آن از پژو 206 کوچکتر است و حتی وزن کمتری هم دارد.

2- ایران خودرو برای هاچبک K121 از پایه‌ترین نسخه موتور سه استوانه جدیدش بهره گرفته است. به عبارت بهتر، موتور 3 سیلندر K121 ایران خودرو از نوع 3F0N بوده که 72 اسب بخار و 98 نیوتن متر تولید می‌کند.

3- هاچبک K121 ایران خودرو، در ابتدا با گیربکس 5 دنده دستی تولید می‌شود. این گیربکس، در واقع نسخه تغییریافته‌ای از همان گیربکس 6 دنده جدید (MT6) ایران خودروست که از اسفندماه 99 تولیدش شروع شده و ابتدا روی رانا پلاس پانوراما قرار گرفته است اما از سال 1400 روی خانواده دنا پلاس و خانواده سورن پلاس و ... نیز نصب خواهد شد.


ایران خودرو بتدریج برای ساخت نسخه تولید نهایی از هاچبک جدیدش آماده می‌شود. خودرویی که اولین هاچبک ملی ایران خودرو لقب گرفته و فعلا آنرا با کد K121 می‌شناسیم. برخی‌ها می‌گویند که ایران خودرو، محصول جدیدش را با پلتفرم پژو ساخته. ولی برخی دیگر معتقدند که این شرکت، از پلتفرم رنو استفاده کرده است.

سه محصول ایران خودرو با یک پلتفرم

تیرماه 99 و در مراسم رونمایی سدان تارا ایران خودرو (K132) بود که با برنامه این شرکت برای معرفی محصولات جدیدش روبرو شدیم. همانطور که در تصویر زیر نیز مشاهده می‌کنید، محصولات جدید ایران خودرو که همگی با مگاپلتفرم IKP1 ساخته می‌شوند، در سه فاز جداگانه به بازار می‌آیند.

در فاز اول، سدان تارا ایران خودرو وارد بازار می‌شود؛ خودرویی که تولید آزمایشی آن از شهریورماه 99 شروع شده و نخستین سری آن هم در اواخر زمستان 99 بدست خریدارانش می‌رسد.

در فاز دوم، باید منتظر آمدن کراس‌اور K125 ایران خودرو باشیم؛ محصولی که قرار است نسخه ارزان‌تری از پژو 2008 مونتاژی باشد و احتمالا در نیمه اول سال 1400 رونمایی خواهد شد.

در فاز سوم نیز ایران خودرو بالاخره از هاچبک K121 خود رونمایی خواهد کرد؛ هاچبکی که اگر در سال 1400 هم رونمایی شود، حداقل یکسال دیگر باید منتظر تولیدانبوهش بمانیم. پس احتمالا این کوچولوی جدید را سال 1401 در خیابان‌ها خواهیم دید.

هاچبک ایران خودرو با پلتفرم پژو؟!

در اواسط پاییز 99 افشا شد، از هاچبک K121 ایران خودرو فقط یک تصویر، افشا شد. تصویری که خیلی‌ها در واقعی بودنش، شک و تردید دارند.

اما اگر تصویر فوق، واقعیت داشته باشد، می‌توان امضای طراحان ایران خودرو را همچنان در آن دید؛ یعنی اتصال چراغ‌های عقب خودرو با نواری از LED. این نوع طراحی را قبلا هم در سدان تارا ایران خودرو و حتی در کراس‌اور K125 نیز دیده بودیم.

نسل اول پژو 208

اما علاوه بر این موضوع، نکته جالب دیگری هم در این تصویر جاسوسی به چشم می‌خورد؛ فرم شیشه عقب، اسپویلری که انتهای سقف نصب شده، سپر عقب، درب صندوق، جاپلاکی، برف پاک‌کن و حتی آن مه‌شکنی که وسط سپر K121 جاخوش کرده، دقیقا شبیه پژو 208 نسل اول است که تصویرش را در اینجا مشاهده می‌کنید.

فرانسوی‌بازها بهتر می‌دانند که نسل اول 208 همچون پژو 2008، سیتروئن C3 و حتی دی‌اس 3، همگی با پلتفرم PF1 پژوسیتروئن ساخته شده بود. از طرف دیگر، همه می‌دانیم که مگاپلتفرم IKP1 ایران خودرو در واقع نسخه بهبودیافته همین پلتفرم PF1 فرانسوی‌هاست.

حالا اگر تکه‌های این پازل را کنار هم قرار دهیم، به این نتیجه می‌رسیم که (در صورت واقعی بودن این تصویر جاسوسی) هاچبک K121 ایران خودرو، شاید نسخه ارتقایافته‌ای از پژو 208 نسل اول باشد.

هاچبک ایران خودرو با پلتفرم رنو؟!

طبق اطلاعاتی که در زمستان 99 به رسانه‌ها درز پیدا کرد، برخی منابع آگاه  خبر داده‌اند که ایران خودرو برای ساخت هاچبک جدیدش، از پلتفرم پژوسیتروئن استفاده نکرده است. بلکه پلتفرم CMF-A رنو را بکار گرفته است. همان پلتفرمی که ائتلاف رنو-نیسان به منظور کاهش هزینه‌ها و البته برای رقابت با محصولات پلتفرم MQB گروه فولکس‌واگن، آنرا ساخته‌اند. همچنین گفته شده که ایران خودرو، بیش از 30 درصد از ساختار این پلتفرم را تغییر داده است. 

اگر آبی‌پوشان جاده مخصوص واقعا از پلتفرم رنو -بجای پلتفرم پژوسیتروئن- استفاده کرده باشند، داستان کمی فرق می‌کند. چراکه با پلتفرم پژوسیتروئن، ما برای آمدن هاچبکی در سگمنت B منتظر بودیم که ابعادی مشابه مدل‌هایی مانند ابعاد پژو 206 یا سایپا کوییک یا رنو ساندرو داشت.

ولی با پلتفرم رنو، باید منتظر هاچبکی در سگمنت A باشیم که ابعادی مشابه مدل‌هایی مانند هیوندای 10 کرمان موتور، کیا پیکانتو و ام‌وی‌ام 110S مدیران خودرو دارد.

مشخصات فنی هاچبک K121 ایران خودرو

برای موتور این هاچبک ایران خودرو، اولین حدس ما، موتور EC5 پژوسیتروئن بود؛ همان موتوری که در نیمه دوم سال 99 و با نام جدید «TU5 پلاس» تولیدانبوهش در ایران خودرو شروع شد و رانا پلاس پانوراما نیز اولین محصولی بود که این موتور، در سینه‌اش قرار گرفت.

اما اندکی بعد از تولیدانبوه موتور +TU5، ایران خودرو از موتور جدیدش بنام موتور سه استوانه رونمایی و همه حدس‌وگمان‌هایمان را خراب کرد! چراکه حالا این موتور سه سیلندر، اصلی‌ترین گزینه برای قلب هاچبک K121 ایران خودروست.

موتوری که تا سال 1405 جایگزین همه موتورهای این شرکت می‌شود. حتی مدیرعامل ایپکو در مهرماه 99 گفته بود که خانواده دنا پلاس و خانواده محصولات جدید پلتفرم IKP1، اولین گزینه‌ها برای استفاده از این موتور 3 سیلندر هستند.

قیمت هاچبک K121 ایران خودرو

از آنجایی که هاچبک جدید ایران خودرو با پلتفرم بهبودیافته پژو 208 ساخته شده، پس با خودرویی در سگمنت B سروکار داریم و چون خانواده 206 نیز در همین سگمنت جای دارد، پس احتمالا باید برای خداحافظی با پژو 206 کم‌کم آماده شویم. البته این پیرمرد فرانسوی، بغیر از ایران، خط تولید فعال دیگری در جهان ندارد، پس برای همیشه به بایگانی تاریخ خواهد رفت.

قیمت هاچبک جدید ایران خودرو، به هزارویک دلیل نمی‌تواند معادل قیمت 206 باشد چراکه هم تکنولوژی و کیفیت ساخت بالاتری دارد، هم آپشن‌هایش بیشتر شده و هم اینکه ساخت قطعاتش، هنوز به درصد بالایی از داخلی‌سازی نرسیده است. پس با این تفاسیر، K121 ایران خودرو قطعا از تیپ 5 هم گران‌تر بوده و حتی ممکن است هم‌قیمت پژو 207 باشد. البته همه این حرف‌ها، فعلا در حد حدس و گمان است و همچنان باید منتظر انتشار خبرهایی بیشتر درباره هاچبک K121 ایران خودرو باشیم.


شرایط فروش ایران خودرو

برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت ایران خودرو و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش ایران خودرو، طرح فروش نقدی ایران خودرو، طرح فروش فوق العاده ایران خودرو و طرح فروش اقساطی ایران خودرو، مقاله ثبت نام ایران خودرو سه ماهه را مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران
arya234 1401/1/27
فاز یه سری از دوستان رو نمیدونم.هنوز خودرو نیومده دارن میگن فلانه بهمانه.اول این رو بگم که خودرو قیمتی تقریبا اندازه ۲۷ و یا کمتر میخوره،دوم اینکه دوستانی که میگن از ۲۰۶ میخور خب مرد مومن تو اول ببین این خودرو رو براچی ساختن بعد بگو از۲۰۶ میخوره یا نه.خودرو خودروی اقتصادی هست نه برای کورس و درگ
پاسخ
0
0
0
victory 1400/10/1
خودروی زیبا و نسبتا ارزان نسبت به بقیه ارزان خواهد بود
پاسخ
0
0
1
Sobhan1 1400/6/8
اقایون علما و حضرات که میگید هم قیمت 207 هست یا زیر 1 میل قیمت نمیخوره اصلا هدف تولید این ماشین رو ببینید چیه مشخصات فنی رو ببینید بعد سخنرانی کنید ایران خودرو میخواد خودرویی ارزان و کم مصرف تولید کنه موتورش هم 72 اسب قدرت داره و ابعادش و وزنش از 206 کمتره پس دقت کنید
پاسخ
0
1
0
سید هاشم 1399/8/5
با سلام اینو مطمعن باشید که زیر یک میلیارد تو بازار ازاد بفروش نخواهد رسید با این دلال بازیها و خودمون به خودمون رحم نکردن ها،فقط بجای دلخوش کردن به نظر من باید تاسف خورد به این وضع و اوضاع که برای خودمون پیش اومده و اوردیم ،اخه مگه ادم چند بار میتونه زندگی کنه که ما حق زندگی کردن رو از همنوع خودمون میگیریم برای پر کردن منافع خودمون که دست اخر هم لذتی سراب انه فقط هستش که بهش نمیرسه.
پاسخ
1
3
0
1365Mohammad 1399/12/26
😃چرا بخاطر 72اسب بخارقدرت یا 98 نیوتن گشتاورش که ازبابت هرنظر ازتیپ 2 عقب تره موتورسه سیلندرو یک میلیاردقیمت اونموقع تیبا پلاس باید دومیلیاردبشه.
0
2
Ghostyrider 1399/8/4
شاید هم قیمت ۲۰۷ باشه ؟! حداقل دو برابر ۲۰۷ قیمت میخوره کجای کاری شما ؟
پاسخ
0
2
0