اکثر علاقمندان خودرو اطلاع دارند که افتخار ساخت نخستین پیشرانه درونسوز، نخستین خودرو و نخستین پیشرانه دیزل به مرسدسبنز تعلق دارد، اما اکنون مشخص شده که نخستین کامیون جهان را نیز این شرکت آلمانی تولید کرده است.
” آقای گوتلیب دایملر به عنوان پایهگذار صنعت خودرو شناخته میشود، در سال 1896 اقدام به ساخت نخستین خودروی باری جهان کرده است.“براساس خبری که از سوی مرسدسبنز در اختیار رسانهها قرار گرفته، آقای گوتلیب دایملر که به عنوان مهندس سازنده نخستین پیشرانه درونسوز و پایهگذار صنعت خودرو شناخته میشود، در سال 1896 اقدام به ساخت نخستین خودروی باری جهان کرده است.
این خودرو که براساس طرحهای قبلی وی شکل گرفته بود، به پیشرانه 2 سیلندر 1.06 لیتری مجهز بود و تقریباً 4 اسب بخار قدرت در اختیار داشت که از طریق سیستم انتقال قدرت تسمهای به چرخهای عقب منتقل میشد. با توجه به اطلاعات موجود، مصرف سوخت این کامیون برابر با 6 لیتر در صد کیلومتر بوده که با توجه به فناوری آن زمان، رقم قابل توجهی است.
با توجه به حساسیت زیاد پیشرانه این خودرو به لرزش و استفاده از چرخهای فلزی برای این وانت، دو فنر مارپیچی برای محافظت از آن نصب شده بود. راننده در بخش جلوی بدنه جای میگرفت درحالیکه پیشرانه در انتهای بدنه نصب و فرمان هم به محور جلو متصل شده بود.
دو سال بعد از ساخت این مدل، دایملر به همراه شریک خود یعنی مایباخ اقدام به ساخت نسخه بروزرسانی شده از این خودروی باری نمودند که به واسطه نمای جلو و عقب، از مدل قبلی متمایز شد و پیشرانه آن نیز در بخش جلوی بدنه نصب شده بود. نسخه جدیدتر این خودرو به پیشرانه 2.2 لیتری، سیستم تزریق سوخت ساخت بوش و سامانه خنککننده مجهز شد.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com