اولین خودروی برقی تولید انبوه مجهز به لایدار

ایکس‌پنگ P5 خبرساز شد

28 فروردین 1400 11:07

هرگز تصور نمی‌شد که استارت‌آپ ایکس‌پنگ - Xpeng - بتواند این‌گونه در صنعت خودرو شگفتی خلق کند. شرکت چینی که با مدل زیبای P7 وارد این بازی جذاب شد و حالا با مدل P5 همه نگاه‌ها را به خود جلب کرده است.

به ادعای تولیدکننده، ایکس‌پنگ P5 اولین خودروی برقی تولید انبوه در دنیاست که از فناوری لایدار استفاده می‌کند.این خودرو که در نمایشگاه شانگهای به صورت رسمی از آن رونمایی شد، به ادعای تولیدکننده اولین خودروی برقی تولید انبوه در دنیاست که از فناوری لایدار استفاده می‌کند. ایکس‌پنگ P5 مجهز به دو حسگر لایدار با قابلیت تشخیص عابر پیاده، دوچرخه، موتورسیکلت، موانع جاده‌ای و بسیاری دیگر از المان‌های فیزیکی حتی در شرایط کم‌ نور است. غیر از این دو سنسور بسیار پیچیده، ایکس‌پنگ P5 از 12 سنسور اولتراسونیک، 13 دوربین با کیفیت بسیار بالا و راداری با طول موج 5 میلی‌متر نیز سود می‌برد.

به گفته تولیدکننده، مجموعه این فناوری‌های کنترلی سیستم خودران ابداعی XPILOT 3.5 را شکل خواهند داد که یکی از پیشرفته‌ترین خودروهای برقی با قابلیت حرکت بدون دخالت راننده خواهد بود. قابلیت خودران این محصول در اتوبان با کمی تغییر تبدیل به حالت نیمه خودران در پیمایش‌های شهری می‌شود.

طراحی نمای عقب سدان برقی ایکس‌پنگ P5

از نظر طراحی مشخص است که ایکس‌پنگ به زبان بصری P7 وفادار بوده است. به‌ویژه در قسمت جلوپنجره و نوار منحنی LED و بستر X شکل. یکی از ایده‌های جذاب P5 نصب پورت شارژ برق در هر دو سوی گلگیر است که کار را برای راننده در زمان شارژ راحت‌تر می‌کند.

استفاده از چراغ‌های نورانی نازک، هم‌خوانی معناداری با خطوط سرتاسری روی بدنه دارند. این ترکیب مواج کاری کرده تا طول 4808 متری ایکس‌پنگ P5 کاملاً متناسب با نیازهای شهری به چشم بیاید. چراکه این خودرو 114 میلی‌متر از تسلا مدل 3 طویل‌تر شده در حالی که فاصله محوری آن 106 میلی‌متر کوتاه‌تر است.

کابین سدان برقی ایکس‌پنگ P5

تا این لحظه اطلاعات دقیق‌تر این خودرو منتشر نشده ولی می‌دانیم که محصول جدید از نظر کلاس طراحی پایین‌تر از P7 قرار می‌گیرد. فراموش نکنید که ایکس‌پنگ P7 با قیمت پایه 35 هزار و 130 دلار بر حسب نوع باتری می‌تواند بین 480 تا 700 کیلومتر پیمایش داشته باشد.

دیدگاه کاربران