افسانه‌ای از دل فرمول یک

10 نکته جالب از نسل اول هوندا NSX

3 اردیبهشت 1400 19:25

حوالی سال 1984 که مهندسین شرکت هوندا در حال امکان‌سنجی برای تولید یک خودروی موتور-وسط بودند، با درخواست مدیران شرکت برای ساخت یک سوپراسپرت روبرو شدند که بتواند با رقبای آلمانی و ایتالیایی برابری کند. نتیجه کار و پژوهش متخصصان هوندا به ساخت یک خودروی دونفره موتور-وسط و اسپرت به نام NSX منتهی شد که در فاصله سال‌های 1990 تا 2005 روی خط تولید قرار داشت.

هوندا از مدل NSX به عنوان بستری برای آزمایش تجارب حاصل از مسابقات فرمول یک و معرفی نوآوری­‌های متخصصان خود استفاده کرد، که مواردی شامل سیستم ترمز 4 کاناله مستقل، شاسی آلومینیوم مونوکوک، تعلیق دوبل جناغی عقب، سیستم زمان­‌بندی متغیر سوپاپ‌­ها (VTEC) و کنترل برقی پدال گاز را دربرمی‌گرفت.

این خودرو که نخستین بار در فوریه 1989 در نمایشگاه خودرو شیکاگو رونمایی شد، تا 30 نوامبر 2005 و دستیابی به تیراژ 18 هزار دستگاه به حیات خود ادامه داد. در ادامه «باما» همراه باشید تا 10 نکته جالب از این خودروی اسپرت ژاپنی را مرور کنیم.

  1. نام NS-X از کلمات «جدید»،«خودروی اسپرت» و «آزمایشی» برگرفته شده و در نهایت به NSX تبدیل گردید.
  2. مهندسین هوندا برای طراحی NSX، فراری 328 و 348 را الگو قرار دادند.
  3. NSX نخستین خودرویی بود که از آلیاژ آلومینیوم در ساخت شاسی، اجزای سیستم تعلیق و سازه آن استفاده شد. استفاده از آلومینیوم در سازه و سیستم تعلیق، به ترتیب 200 و 20 کیلوگرم کاهش وزن را به دنبال داشت.
  4. پانزده نمونه اولیه از NSX با پیشرانه‌­های مختلف ساخته شد. و سرانجام پیشرانه مجهز به فناوری VTEC به قدری بزرگ از کاردرآمد که در NSX جا نمی‌گرفت. مهندسان مجبور به اعمال شیب 5 درجه­ای برای نصب این موتور شدند.
  5. به منظور حفاظت از بدنه آلومینیومی، 23 مرحله برای رنگ‌آمیزی آن طی می‌شد.
  6. کابین NSX با تاثیر از جنگنده F16 و به منظور تسلط بهتر راننده، در بخش جلویی بدنه قرار گرفت.
  7. هوندا از دو راننده مشهور فرمول یک یعنی آیرتون سنا و ساتورو ناکاجیما برای رفع ایرادات NSX پس از بررسی در پیست‌­های سوزوکا، نوربررینگ و ... یاری گرفت.
  8. یکی از افتخارات NSX،انجام وظیفه به عنوان خودروی ایمنی در پیست سوزوکا بوده که تاکنون هم ادامه یافته است.
  9. ارتفاع 1.17 متری NSX تنها 14 سانتیمتر بلندتر از فورد GT بود که به منظور شرکت در مسابقات لمانز طراحی شد.
  10. هوندا 200 نفر از پرسنل ماهر خود با حداقل 10 سال سابقه کار را در خط مونتاژ NSX بکار گرفت.

نسل اول این خودرو از سال 1990 تا 2005 روانه بازار شد. در سال 1997 مورد بازنگری فنی قرار گرفت و در سال 2002 یک فیس‌لیفت به خود دید. در این سال‌ها دو پیشرانه برای NSX در نظر گرفته شد که مشخصات آن‌ها را در جدول زیر آمده:

  NSX (1990-1997) NSX (1997-2005)
پیشرانه 3 لیتری 6 سیلندر 3.2 لیتری 6 سیلندر
حداکثر قدرت (اسب‌بخار) 270 290
حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر) 285 304
نحوه انتقال قدرت محور عقب محور عقب
جعبه‌دنده 5 سرعته دستی - 4 سرعته اتوماتیک 6 سرعته دستی
شتاب صفر تا صد (ثانیه) 5.9 4.5
حداکثر سرعت (کیلومتر برساعت) 270 275
وزن خالص (کیلوگرم) 1370 1435

 

نویسنده : عماد رحمتی‌راد

منبع : باما

دیدگاه کاربران