نخستین خودروی عضلانی آمریکایی

10 نکته جالب از نسل اول الدزمبیل 88

10 اردیبهشت 1400 19:49

پس از پایان جنگ جهانی دوم، تقاضا برای خودروی شخصی روز به روز بیشتر شد. ساخت بزرگراه در کشورهای پیشرفته هم به این افزایش تقاضا دامن زد. در این میان شرکت جنرال‌موتورز برای رقابت با فورد و کرایسلر، تصمیم گرفت خودرویی قدرتمند را با قیمت مناسب وارد میدان کند.

در نخستین گام، از پیشرانه با سیستم سوپاپبندی OHV اختراع شده توسط یکی از مهندسان GM یعنی چارلز کترینگ (Charles Kettering) برای ساخت این خودرو استفاده شد. در این پیشرانه، سوپاپ‌ها در بالای بلوک سیلندر و زیر محفظه سرسیلندر قرار داشت.

از ترکیب پیشرانه قدرتمند که «راکت» نامیده شد و بدنه سبک، خودرویی به نام 88 پا به عرصه گذاشت که در ده نسل و تا سال 1999 روی خط تولید باقیماند. هرچند نخستین نسل این خودرو عمری کوتاه داشت، اما الدزمبیل 88 به عنوان نخستین خودروی عضلانی آمریکایی، فرهنگ خودرویی آمریکا را برای همیشه عوض کرد.

در ادامه «باما» همراه باشید تا 10 نکته جالب از این نماد خودروسازی آمریکا را مرور کنیم:

  1. تا پیش از راکت 88، خودروهای قدرتمند معمولاً از سوی برندهای بنتلی، جگوار و دوزنبرگ معرفی می‌­شد.
  2. فرمول ساخت الدزمبیل راکت 88 شامل بدنه سبک و پیشرانه قوی، برای چندین دهه مورد استفاده خودروسازان آمریکایی قرار گرفت.
  3. توانایی در شتابگیری ثانویه، یکی از اهداف موردنظر در ساخت این خودرو بود.
  4. پیشرانه سوپاپ ­رو نصب شده در راکت 88، در عین عملکرد بهتر نسبت به انواع قدیمی، تا 10 درصد سوخت کمتری مصرف می‌­کرد.
  5. طول و عرض نخستین خودروی عضلانی آمریکا به ترتیب برابر با 5.13 و 1.91 متر بود.
  6. بسیاری انتظار داشتند که در نامگذاری محصول جدید از اسم مهندس پیشرانه استفاده شود ولی قوانین GM اجازه اختصاص نام یک فرد در قید حیات به خودروها را نمی­‌داد. نام راکت - Rocket - نیز با مخالفت بسیاری از مدیران اجرایی GM و استقبال مشتریان روبرو شد.
  7. با پرداخت مبلغ اضافه، ساعت، تزئینات کروم، و رادیو در الدزمبیل راکت 88 نصب می‌شد.
  8. نخستین آهنگ راک اند رول جهان در سال 1951 توسط Jackie Brenston و به افتخار راکت 88 خوانده شد.
  9. قیمت نمونه‌های سالم این خودرو اکنون به 40 هزار دلار هم می‌رسد.
  10. به علت پیروزی­‌های پیاپی راکت 88 در مسابقات NASCAR، این خودرو «پادشاه نسکار» لقب گرفت.

مشخصات فنی نسل اول این خودرو که بین سال‌های 1949 تا 1953 روی خط تولید بود، به شرح زیر است:

الدزمبیل راکت 88  
پیشرانه 5 لیتری 8 سیلندر
حداکثر قدرت (اسب‌بخار) 135
حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر) 383
نحوه انتقال قدرت محور عقب
جعبه‌دنده 4 سرعته دستی - 3 سرعته اتوماتیک
وزن خالص (کیلوگرم) 1623
شتاب صفر تا صد (ثانیه) 13

 

نویسنده : عماد رحمتی‌راد

منبع : باما

دیدگاه کاربران