با وجود خروج از بازار ایالات متحده در سال 2019، اسمارت در بسیاری از کشورهای جهان همچنان حضور داشته و محصولات خود را به فروش میرساند.
”شرکت مرسدسبنز، یک سرمایهگذاری 50-50 را با شرکت جیلی آغاز کرده و اسمارت 1# اولین محصول آنهاست.“شرکت مرسدسبنز، یک سرمایهگذاری 50-50 را با شرکت جیلی آغاز کرده و اسمارت 1# اولین محصول آنهاست. این کراساور الکتریکی که به تازگی معرفی شده است، اواخر سال جاری عرضه میشود.
لازم به ذکر است که #1 نحوه نامگذاری جدید اسمارت را برای محصولات آینده خود نشان میدهد. طبق بیانیه این شرکت، استفاده از نماد # (هشتگ) یادآور داغترین و به روزترین موضوعات در رسانههای دیجیتال است و دلیل استفاده از آن در نامگذاری محصولات نیز همین موضوع است.
اسمارت 1#، از نظر ظاهری و برخی جزئیات همچون دستگیره مخفیشونده درها و درهای بدون قاب، به نسخه کانسپتی شباهت دارد، که سال گذشته رونمایی شد. شباهت میان این دو در فضای کابین هم ادامه پیدا کرده و در مواردی همچون رابط کاربری 3 بعدی مبتنی بر هوش مصنوعی و فرمان صوتی، قابل مشاهده است.
نمایشگر 12.8 اینچی اطلاعات سرگرمی، صفحه پشت آمپر 9.2 اینچی و سقف شیشهای پانوراما از دیگر ویژگیهای کابین این کراساور برقی است.
ابعاد بدنه اسمارت 1# در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 4.27، 1.82، 1.64 و 2.75 متر اعلام شده است. با وجود عناصری در بدنه مانند جلوپنجره فعال و دستگیرههای در همسطح بدنه، ضریب درگ به عدد 0.29 رسیده است.
این خودروی 1820 کیلوگرمی به یک موتور برقی 200 کیلووات مجهز شده است، که 268 اسببخار قدرت و 343 نیوتنمتر گشتاور را به محور عقب ارسال میکند. این مجموعه در کنار باتری 66 کیلووات ساعت قرار گرفته است، که با استفاده از جریان 22 کیلووات، ذخیره خود را ظرف 3 ساعت و نیم از 10 به 80 درصد افزایش میدهد. با اتصال به جریان سریع 150 کیلووات، این زمان به 30 دقیقه کاهش مییابد.
شعاع حرکتی و حداکثر سرعت اسمارت 1# به ترتیب 420 الی 440 کیلومتر و 180 کیلومتر برساعت اعلام شده است.
اسمارت از امکان بروزرسانی 75 درصد از بخشهای ECU این خودرو خبر داده است، که عملکرد بسیاری از سامانهها را بهبود خواهد بخشید.
اسمارت فعلاً درباره زمان آغاز فروش یا قیمت پایه اسمارت 1# اظهارنظر نکرده است، ولی انتظار میرود که این خودرو پیش از ورود به اروپا، در بازار چین به فروش برسد.
اسمارت قصد دارد که در آینده یک کراساور بزرگتر را نیز به خط تولیدش اضافه کند. تمرکز بازار محصولات اسمارت بر چین و اروپاست و برنامهای برای عرضه در آمریکا ندارد.
کانسپتی برقی اسمارت در نمایشگاه مونیخ
برند اسمارت برای نخستین بار در سال 2005، ایده عرضه یک کراساور را در قالب یک کانسپت و در جریان نمایشگاه خودرو فرانکفورت به معرض نمایش گذاشت. خودروی مذکور که از زیرساخت مشترک با مرسدسبنز GLK بهرهمند بود، اسیر تبعات ناشی از مشکلات مالی دایملر-کرایسلر شد و به خط تولید راه نیافت.
حال با گذشت 16 سال و در دورانی که خودروهای شاسیبلند بیش از هر زمان دیگر محبوبیت زیادی به دست آوردهاند، ایده عرضه یک کراساور توسط برند اسمارت بار دیگر مطرح شده است.
اکنون برند اسمارت که به عنوان شرکتی با شراکت 50/50 درصدی بین دایملر و جیلی شناخته میشود، کانسپت #1 را در نمایشگاه مونیخ به معرض نمایش درآورده است، تا نه تنها از اراده این برند برای تولید خودروهای برقی خبر دهد بلکه توانایی این شرکت در طراحی محصولات بزرگتر از مدلهای فعلی را نیز به رخ بکشد.
طول، عرض و ارتفاع کانسپت اسمارت به ترتیب برابر با 4.29، 1.91 و 1.7 متر است، که آن را در ردیف مینی کانتری من قرار میدهد. کانسپت اسمارت #1 از پایه و اساس به عنوان یک خودروی برقی طراحی شده و فاصله بین محورهای آن برابر با 2.75 متر است، که برای خودرویی در این ابعاد قابل توجه است.
هرچند Concept #1 به صورت یک خودروی چهارنفره معرفی شده، اما قرار است در نسخه نهایی شاهد سه صندلی در ردیف عقب باشیم تا قابلیت کاربردی این کراساور کوچک زیرسوال نرود.
به جزء ابعاد بدنه و چیدمان صندلیها، فعلاً هیچگونه اطلاعاتی درباره سایر مشخصات فنی کراساور اسمارت در دسترس نیست. در بهترین پیکربندی این خودرو میتوان منتظر پیمایش 690 کیلومتری با یک بار شارژ باشیم. البته این عدد مربوط به چرخه NEDC چین است و این یعنی ممکن است شرکت مجبور باشد برای بازارهای جهانی این دامنه پیمایش را کاهش دهد.
رینگهای 21 اینچی، نوار چراغهای LED در جلو و عقب، جلوپنجره بزرگ و جزئیات برنزی رنگ در سپر و حاشیه سقف، مهمترین ویژگیهای ظاهری Concept #1 است، که ظاهر آن را کاملاً از محصولات فعلی اسمارت متمایز کرده.
سقف شیشهای پانوراما، نمایشگر بزرگ 12.8 اینچی لمسی و رنگ روشن صندلیها هم موارد قابل ذکر درباره این کانسپت است.
نسل جدید سیستم اطلاعات سرگرمی، پشتیبانی از شارژ بیسیم تلفن همراه و بروزرسانی نرمافزاری، شعاع حرکتی وسیع و فرمانپذیری عالی، بخشی از اهداف تعیین شده دایملر و جیلی درمورد نسخه نهایی کراساور اسمارت است، که به علاقمندان وعده داده شده.
قرار است کراساور اسمارت در چین تولید شود و از سال آینده میلادی در همان کشور و البته قاره اروپا به فروش برسد.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com