سوپراسپرت رودستر

10 نکته جالب از شورولت SSR

31 اردیبهشت 1400 20:36

بحران طراحی که در اوایل سال‌های 2000 میلادی گریبان‌گیر صنعت خودرو شد، شرکت‌ها را به این فکر انداخت که به گذشته رجوع کنند و برخی مدل‌های خاطره‌انگیز خود را به زندگی بازگردانند. تولید خودروهایی مثل کرایسلر پی­تی‌کروزر و فولکس‌­واگن بیتل از نتایج این تصمیم بود که برخی با استقبال و بعضی دیگر با عدم توجه مخاطبان روبرو شدند.

پیوستن شورولت به این موج، منجر به معرفی کانسپتی در نمایشگاه خودرو دیترویت 2000 و تولید مدل SSR شد؛ یک «پیکاپ روباز با سقف تاشوی فلزی» که به عنوان نماینده جنرال موتورز برای عقب نماندن از قافله تجدید حیات مدل‌های کلاسیک وارد کارزار شده بود.

با وجود تجهیزات رفاهی کامل و پیشرانه قوی، مشتریان از شورولت SSR استقبال نکردند و خیلی زود از خط تولید کنار رفت. در ادامه «باما» همراه باشید تا ده نکته جالب از این خودرو را مرور کنیم:

  1. نام SSR مخفف «سوپراسپرت رودستر» است.
  2. طراحی این خودرو با الهام از شورولت Advance Design شکل گرفت که بین سال‌های 1947 تا 1955 تولید می­‌شد.
  3. بدنه شورولت SSR توسط کارمن (Karmann) طراحی و در شرکت ASC ساخته شد.
  4. ورق برخی بخش‌های بدنه مخصوصاً گلگیرهای جلوی این خودرو به روش قدیمی «کشش عمیق» فرم گرفته که برای سال‌ها در صنعت خودروسازی متروک مانده بود.
  5. یکی از نخستین نمونه­‌های این خودرو، به عنوان خودروی ایمنی در مسابقات ایندیاناپولیس 500 سال 2003 حضور پیدا کرد.
  6. سری آخر این خودرو با پیشرانه 8 سیلندر LS، یکی از سریع‌ترین پیکاپ­‌های تولید شده در تمام دوران است.
  7. در مجموع 24,150 دستگاه SSR تولید شده که 24و112 دستگاه از آن‌ها به مشتریان فروخته شده است.
  8. پس از فروش پایین SSR، جنرال موتورز تصمیم گرفت کارخانه ساخت این مدل یعنی تاسیسات Lansing Craft Center را تعطیل کند.
  9. آخرین شورولت SSR، نمونه­‌ای به رنگ مشکی و نقره­ای بود که در 17 مارس 2006 تولید شد.
  10. نمونه تقویت شده از SSR در سال 2011 در رویداد Bonneville حاضر شد اما به علت ناپایداری در سرعت 320 کیلومتر برساعت، موفق به ثبت رکورد نشد.

در طول عمر شورولت SSR، دو پیشرانه برای آن به کار گرفته شد که مشخصات آن‌ها در جدول زیر آمده است:

سال تولید 2003-2004 2005-2006
پیشرانه 5.3 لیتری 8 سیلندر 6 لیتری 8 سیلندر
حداکثر قدرت (اسب‌بخار) 300 400
حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر) 449 549
نحوه انتقال قدرت محور عقب محور عقب
جعبه‌دنده چهار سرعته اتوماتیک شش سرعته دستی
شتاب صفر تا صد (ثانیه) 7.7 5.29
حداکثر سرعت (کیلومتر برساعت) 200 203
وزن خالص (کیلوگرم) 2159 2137

 

نویسنده : عماد رحمتی‌راد

منبع : باما

دیدگاه کاربران