تولد یک برقی جسور

کوپرا بورن؛ روح اسپرت فولکس ID.3

5 خرداد 1400 16:14

زیرمجموعه لوکس-اسپرت سئات اسپانیا، یعنی کوپرا - Cupra - سرانجام نسخه تولیدی کانسپت El-Born که سال پیش رونمایی شده بود را معرفی کرد.

کوپرا بورن، یک ریبجینگ موفق از سوی آلمان‌ها بوده تا به کمک بازوی اسپانیایی خود بتواند مشتریان جوان‌تر را نیز با فناوری ID.3 آشنا کند. نام محصول جدید Born است که اشاره معناداری به ورود جدی این برند به دنیای برقی‌ها دارد. کوپرا بورن روی پلتفرم معورف فولکس‌واگن یعنی MEB سوار شده است. درواقع می‌توان این خودرو را برادرناتنی فولکس‌واگن ID.3 و کراس‌اور ID.4 و حتی آئودی Q4 Etron تلقی کرد. با این حال بورن بیش از همه از ژنتیک ID.3 استفاده کرده است.

کوپرا و در حقیقت سئات در گروه بزرگ خودروسازی فولکس‌واگن بار اسپرت‌گرایی را به دوش می‌کشند. نسخه تولیدی تفاوت فاحشی با نسخه کانسپت ندارد. البته در یک دید کلی اشتراکات بسیاری نیز بین این خودرو و ID.3 دیده می‌شود. کل شاسی و حتی حالت درها نیز شبیه به هم هستند. درواقع این یک ریبجینگ موفق از سوی آلمان‌ها بوده تا به کمک بازوی اسپانیایی خود بتواند مشتریان جوان‌تر را نیز با فناوری ID.3 آشنا کند.

طراحی ظاهری و کابین کوپرا بورن

اما نباید بی‌انصافی کنیم. کوپرا بورن برای خود جذابیت‌های بصری ویژه‌ای هم دارد. از تغییر فرم ستون C که مانند اسپرت‌های رایج اروپایی است، تا نصب یک کاپوت اسپرت شیب‌دار. حتی محل قرارگیری چراغ‌ها نیز نسبت به محصولات برقی فولکس شیب‌دار در نظر گرفته شده است. تردیدی نیست که به لطف همین جسارت در زوایای تند جلوپنجره و چراغ‌ها، خشونت بورن صدها برابر بیشتر از خانواده ID است. بازی زیبای چراغ‌های مثلثی متصل به هم در انتهای این خودرو و نصب یک دیفیوزر حرفه‌ای، زبان بصری منحصربه‌فرد آن را تکمیل کرده است.

طراحی بدنه کوپرا بورن هاچ‌بک برقی اسپرت

همانطور که در طراحی بیرونی شاهد الهام‌گیری گسترده کوپرا بورن از فولکس‌واگن ID.3 بودیم در طراحی داخل کابین نیز این شباهت معنادار تا حدود زیادی احساس می‌شود. با این حال صفحه دیجیتالی پشت فرمان طراحی بصری مستقلی دارد.

نمایشگر اصلی سیستم اطلاعات و سرگرمی با سایز 12 اینچی اکنون به شکل مستطیل است. تغییراتی هم در هندسه و جانمایی دکمه‌ها دیده می‌شود. کوپرا می‌گوید در تیپ‌های فول این خودرو نمایشگر جدید با فناوری واقعیت افزوده نیز قابل سفارش است.

کابین کوپرا بورن هاچ‌بک برقی اسپرت

با بالاتر آمدن کنسول میانی حس و حال واقعی یک خودروی مسابقه‌ای بیشتر دیده می‌شود. یکی از نکات جالب این خودرو صندلی‌های آن است که با استفاده از پلاستیک‌های بازیافتی از دریاها ساخته شده‌اند.

باتری‌ها و مشخصات فنر کوپرا بورن

درست مانند فولکس‌واگن ID.3 ساختار قوای محرکه این خودرو نیز به صورت یک موتور برقی در محور عقب خواهد بود. با این توضیح که گزینه‌های جذابی برای خروجی آن در نظر گرفته شده است. کوپرا بورن پایه مجهز به موتوری با 150 اسب‌بخار قدرت و باتری‌های 45 کیلووات ساعتی است. شتاب صفر تا صد آن 8.9 ثانیه خواهد بود. این مدل با یک بار شارژ می‌تواند تا 340 کیلومتر پیمایش داشته باشد.

نسخه بعدی با 204 اسب‌بخار قدرت بیشتر شامل باتری‌های 58 کیلووات ساعتی می‌شود. این بهبود باعث شده تا برد پیمایشی خودرو نیز تا 420 کیلومتر افزایش پیدا کند. شتاب صفر تا صد این نسخه نیز 7.3 ثانیه است.

کوپرا بورن؛ روح اسپرت فولکس ‌ ID.3

در نهایت بالاترین نسخه کوپرا بورن با موتور 230 اسب‌بخاری و باتری‌های 77 کیلووات ساعتی عرضه خواهد شد که علیرغم ظرفیت بیشتر باتری‌ها، به دلیل وزن بالا شتاب صفر تا صدی معادل 7 ثانیه ثبت می‌کند. البته در نسخه نهایی می‌توان با یک بار شارژ تا 540 کیلومتر نیز پیمایش را تجربه کرد. یکی از مزایای این مدل سرعت بالای شارژ آن است. چراکه در این مدل با استفاده از شارژرهای 125 کیلوواتی می‌توان در 7 دقیقه باتری‌ها را برای 100 کیلومتر پیمایش آماده کرد. بعد از 35 دقیقه تا 80 درصد باتری‌ها شارژ می‌شود.

برنامه عرضه کوپرا بورن

کوپرا هنوز قیمت بورن را اعلام نکرده است ولی انتظار می‌رود که در اواخر سال جاری عرضه اولیه آن در بازار استرالیا آغاز شود. هنوز هم خبر مثبتی از عرضه کوپرا بورن در بازار آمریکای شمالی شنیده نمی‌شود.

دیدگاه کاربران