کالینان سطح انتظارات از سگمنت SUVهای لوکس را بالاتر برده است

با رولزرویس شاسی‌بلندها بیشتر آشنا شوید

28 اردیبهشت 1397 09:00

زمانی که رولز رویس در سال 2015 اعلام کرد قصد دارد خودروی کالینان را بسازد، با دانستن اینکه مشتریان این برند در سراسر جهان، رولز رویس شاسی‌بلندها را می‌خواهند این کار را انجام داد. بیشتر این مشتری‌ها جوانان بسیار موفق و ثروتمندی هستند که می‌خواهند شاسی بلندی فوق‌العاده لوکس و کم‌نظیر داشته باشند.

صنعت خودرو همیشه یک دنیای به سرعت درحال رشد و بسیار پویایی بوده است و کانسپت‌های جدید، مانند شاسی‌بلندها در این دنیا هر روز متولد می‌شوند. برای مشتریانی که به دنبال بهترین‌ها هستند، این کانسپت‌ها زمانی جذاب خواهند بود که از هر نظر بهترین باشند. مشتریان رولز رویس را می‌توان نمونه بارز این موضوع دانست.

کالینان چیست؟

کالینان، رولز رویسی است که هیچ‌وقت مانند آن را ندیده‌اید. زمانی که سر هنری رویس (Sir Henry Royce) گفت: «در هر کاری که انجام می‌دهید برای رسیدن به کمال تلاش کنید. بهترینی که وجود دارد را گرفته و آن را بهتر کنید. زمانی که بهترین وجود ندارد، آن را طراحی کنید». احتمالا منظور وی چیزی مانند کالینان بوده است.

مولر اتووس (Müller-Ötvös) مدیرعامل رولز رویس در این‌باره می‌گوید: «ما می‌دانستیم که باید خودرویی را به مشتریان ارائه کنیم که هم‌اکنون در بازار شاسی‌بلندها مانند آن‌را نمی‌توانند پیدا کنند. مشتریان ما در زندگی خود چیزی به نام محدودیت را باور ندارند. آن‌ها پیشگامان عصر جدید هستند و برای آن‌ها، حس ماجراجویی و جرات و جسارت زیادی که دارند زندگی‌شان را معنا می‌بخشد. این سبک زندگی به خودرویی نیاز دارد که در لوکس‌ترین وضعیت ممکن، شما را هر جاکه خواستید ببرد، کالینان دقیقا همین کار را می‌کند».

کاملا واضح بود که این مشتریان جدید، جوان و ماجراجو رولز رویسی را می‌خواهند که آن‌ها را به دنیایی دیگر می‌برد و غنی‌ترین تجربه‌های ممکن را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. چیزی که این مشتری‌ها نمی‌خواستند شاسی‌بلندی بود که در کنار مزایای بالا، معایبی مانند سروصدای زیاد داخل کابین، پلت‌فرم مشترک با سواری‌ها (که پرفورمنس و کیفیت رانندگی را کاهش می‌دهد)، اجبار به انتخاب بین آفرودر خوب یا مدل شهری خوب را نداشته باشد.

با این تفکر که همه چیز این خودرو باید لوکس باشد، رولز رویس کالینان طوری طراحی شده که تقریبا در همه جای آن می‌توان نوعی تکامل زبان طراحی محصولات قبلی کمپانی را دید و به همین دلیل است که با یک شاسی‌بلند اصیل رولز رویس هم‌اکنون سروکار داریم. بهترین مثال این موضوع طراحی بخش عقب این خودروست.

برای نخستین‌بار، یک رولز رویس به درب عقب بازشونده مجهز شده که کمپانی از آن با نام The Clasp یاد می‌کند. به یاد دورانی که چمدان‌ها و بار سرنشین را روی بدنه خودرو می‌بستند، طراحی قسمت عقب کالینان در یک فرمت دو بخشی D-Back انجام شده است. The Clasp با لمس یک دکمه در دو بخش خود به صورت خودکار باز و بسته می‌شود.

محفظه سرنشین‌های عقب کالینان طوری طراحی شده تا بهترین طراحی صندلی با توجه به نیازهای خاص مالک خودرو را ارائه کند. برای بخش عقب، کمپانی دو ترکیب صندلی لژ (Lounge Seats) و تکی (Individual Seats) را ارائه کرده است. صندلی لژ بسیار کاربردی‌تر است و فضای کافی برای نشستن سه نفر را فراهم می‌کند و قطعا برای خانواده‌ها جذاب‌تر خواهد بود.

ردیف صندلی‌های عقب همچنین قابلیت تا شدن را دارد که این موضوع هم نخستین بار در یک مدل رولز رویس ارائه شده است. صندلی‌ها در ترکیب‌های مختلفی با فشردن دکمه مناسب که در قسمت بار و همچنین جیب درب عقب وجود دارد، به صورت خودکار تا می‌شوند.

برای افرادی که از سفر با خریدهای زیاد باز می‌گردند، بخش بار کالینان فضای بسیار بزرگی را در ترکیب‌های مختلف در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. قسمت بار این خودرو به صورت استاندارد 560 لیتر ظرفیت دارد که با جدا کردن قفسه موجود در آن بخش، به 600 لیتر افزایش پیدا می‌کند.

علاوه بر این، کف صندلی‌های عقب در ارتفاع بالاتری در مقایسه با کف خودرو نصب شده‌اند و از این‌رو، حتی وقتی صندلی‌های عقب را بخوابانید، وسایل موجود در قسمت بار به هیچ‌وجه با تکان‌های خودرو به سمت جلو نمی‌آیند، مشکلی که تقریبا در همه شاسی‌بلندها بسیار آزاردهنده است.

ولی برای آن دسته از افرادی که می‌خواهند اشیای دراز را با خودروی خود جابجا کنند، چه یک تابلوی نقاشی اثر مارک روتکو (Mark Rothko) باشد یا یک اثر تاریخی کشف شده از یک سایت حفاری، با بلندکردن کف قسمت بار و هم‌سطح کردن آن با کف صندلی‌ها، فضای کافی برای 2245 میلی متر طول و ظرفیت باری معادل 1930 را کالینان در اختیار شما قرار خواهد داد.

طول 5341 میلیمتر
عرض 2164 میلیمتر
ارتفاع 1835 میلیمتر
فاصله محوری 3295 میلیمتر
شعاع گردش فرمان 13.2 متر
وزن خالص 2660 کیلوگرم

از آن جایی که مشتریان رولز رویس معمولاً دوست دارند خودرویشان خاص باشد، کمپانی یک ترکیب صندلی دوم را هم برای ردیف عقب ارائه کرده است. ترکیب صندلی Individual برای کسانی است که لوکس بودن را به ظرفیت سرنشین بیشتر یک شاسی‌بلند ترجیح می‌دهند. دو صندلی عقب در این ترکیب توسط یک کنسول مرکزی از هم جدا می‌شوند که داخل آن محفظه‌ای مخصوص نوشیدنی با لیوان‌های رولز رویس، یخچال و چند مورد دیگر ارائه شده است. این صندلی‌ها همچنین در چند حالت و جهت قابل تنظیم هستند تا هنگام سفر حداکثر رفاه و آسایش سرنشین را تأمین کنند.

یکی دیگر از موارد قابل توجه کابین این خودرو، طراحی سه جعبه‌ای آن است، به گونه‌ای که یک پارتیشن شیشه‌ای، محفظه بار را از محفظه سرنشین جدا می‌کند و یک اکوسیستم داخلی را برای سرنشین‌ها ایجاد می‌نماید. علاوه بر سکوت بسیار خوبی که این دیواره شیشه‌ای در محفظه سرنشین ایجاد می‌کند، یکی دیگر از مزایای مهم آن در هوای بسیار گرم یا سرد خود را نشان می‌دهد. به لطف عایق کاری خوبی که روی این دیواره انجام شده، حتی زمانی که درب عقب خودرو باز باشد، گرما یا سرما به هیچ‌وجه نمی‌تواند وارد کابین شود.

ماجراجویی منتظر شماست

رولز رویس با فشار دکمه باز شدن قفل‌ها روی سوئیچ بسیار خاص خودرو، یا با لمس دستگیره استیل زیبایی که دارد، از خواب بیدار می‌شود، ارتفاع خود را 40 میلیمتر کم می‌کند تا راننده و سرنشین‌ها به راحتی بتوانند وارد کابین شوند؛ یک نوع خوش‌آمد گویی خاص به سبک رولز رویس!

وقتی که وارد کابین شدید، به لطف دهانه عریض درب‌ها و کف کاملاً صاف، راننده و سرنشین با فشردن دکمه بسته شدن درب، خود را درون دنیای لوکس کالینان حبس می‌کنند. سپس با فشردن دکمه استارت، کالینان دوباره ارتفاع خود را 40 میلیمتر افزایش داده و سرنشین‌هایش را در موقعیت مناسبی برای دیدن مناظر اطراف در حین رانندگی قرار می‌دهد.

راننده با دیدن فرمان ضخیم و نسبتا کوچک کالینان متوجه می‌شود که رانندگی با آن چقدر لذت بخش خواهد بود، فرمانی که گرم شونده هم هست و در عین حال، صندلی‌های گرم شونده و تهویه‌دار خودرو بدین معنی هستند که سرنشین‌ها در تمام طول رانندگی، در بهترین شرایط ممکن خواهند بود. طراحی کنسول مرکزی خودرو به گونه‌ای است که راننده به راحتی می‌تواند همه چیز را دیده و به همه امکانات و تجهیزات خودرو دسترسی داشته باشد.

تمامی اطلاعات خودرو توسط آخرین نسل از صفحه کیلومتر و آمپرهای دیجیتالی در اختیار راننده قرار می‌گیرند. صفحه نمایش مرکزی این خودرو برای نخستین بار در یک مدل رولز رویس لمسی شده است و به راننده اجازه می‌دهد تا به سرعت عملکردهای مختلف، نقشه‌ها و تنظیمات مربوط به خودرو را انتخاب کند. البته هنوز هم با استفاده از کنترلر اکستازی (Spirit of Ecstasy) که روی کنسول مرکزی و در کنار دکمه آفرود، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و دکمه‌های کنترل و تنظیم ارتفاع سیستم تعلیق بادی خودرو قرار گرفته است می‌توان با این صفحه نمایش کار کرد.

این خودرو به مجموعه‌ای از تجهیزات، امکانات و آپشن های بروز مجهز شده و از این نظر، کالینان هیچ چیزی کم ندارد. از برخی مهم‌ترین این تجهیزات می‌توانیم به مواردی مانند سیستم هشدار تصادف، سیستم هشدار خروج از خط، وای فای و آخرین نسل‌های سیستم‌های اطلاعات سرگرمی و نویگیشن اشاره کنیم.

برای سرنشین‌های دیگر، صندلی‌ها طوری طراحی شده‌اند تا آن‌ها بتوانند از دیدن مناظر در حین رانندگی کاملاً لذت ببرند. در رولز رویس کالینان، سرنشینان ردیف عقب در مقایسه با جلو در ارتفاع بالاتری می‌نشینند و با کمک پنجره‌های کناری بزرگ و سانروف بزرگی که این خودرو دارد، به تماشای مناظر می‌پردازند.

وقتی کسی داخل این خودرو می‌نشیند، به لطف وجود 5 پورت USB که همه چیز را می‌توانند شارژ کنند، هیچ فرصتی برای عکاسی را از دست نخواهند داد. سرنشینان ردیف جلو همچنین می‌توانند گوشی تلفن همراه خود را به صورت بی‌سیم شارژ کنند.

مهندسی اصیل رولز رویس

مولر اوتووس می‌گوید: «طراحی و توسعه این خودرو یک شاهکار مهندسی است، قابلیت آفرود آن در کنار حفظ سیستم Magic Ride Carpet معروف رولز رویس، واقعا شگفت‌انگیز است. زمانی که ما مهندسی این خودرو را شروع کردیم، این دو مورد جزو اصول اولیه ما بودند که می‌خواستیم به آن‌ها دست پیدا کنیم».

برای ساخت شاسی‌بلند کالینان از پلتفرم تمام آلومینیومی اختصاصی رولز رویس استفاده شده است که به نام «معماری لوکس» آن‌را می‌شناسیم. معماری لوکس در ساخت کالینان البته دچار تغییراتی هم شد. تیم مهندسی پروژه کالینان این پلتفرم را با طراحی اولیه‌ای از یک خودرو لوکس، که توسط ژیل تیلور (Giles Taylor) و تیم طراحی وی آماده شده بود، هماهنگ کردند.

طراحی این پلتفرم از ابتدا به گونه‌ای بوده که قابل تغییر باشد و بتوان خودروهایی با وزن و ابعاد مختلف را روی آن ساخت. رولز رویس کالینان از این معماری جدید به شیوه‌ای بسیار خاص استفاده کرده تا بتوان یک طراحی نمادین، کیفیت سواری فوق العاده، فضای کافی داخل کابین، تکنولوژی‌های روز و قابلیت و تجربه‌های بی‌نظیر آفرود و رانندگی شهری را ارائه کرد.

ساختار کاملا جدید آلومینیومی این خودرو بدنه را سفت کرده و در جاده‌های پر دست‌انداز، این خودرو عملکردی فوق‌العاده از خود نشان داده و در عین حال، سواری بسیار راحتی را در اختیار سرنشینان خود قرار می‌دهد.

Magic Carpet Ride وارد آفرود می‌شود

استفاده از تکنولوژی‌های جدید در این معماری یکی دیگر از علل ارائه چنین عملکرد و کیفیت بسیار بالایی برای رولز رویس کالینان است. تیم مهندسی این پروژه با ساخت یک سیستم انتقال قدرت خاص که بتواند سیستم معروف Magic Carpet Ride رولز رویس را وارد دنیای آفرود کند توانسته به این مهم دست پیدا کند.

سیستم Magic Carpet Ride به لطف یک معماری سبک و آخرین نسل سیستم تعلیق بادی با قابلیت تنظیم ارتفاع خودکار، عملکرد بسیار خوبی هم روی جاده‌های معمولی و هم در آفرود دارد. به کمک مواردی مانند کارهای مهندسی زیادی که روی سیستم تعلیق بادی قدیمی انجام شد، تقویت کردن گاردان و دو دیفرانسیل کردن خودرو که برای نخستین بار در تاریخ رولز رویس اتفاق افتاده است، و همچنین طراحی موتور جدید 6.75 لیتری توربو دوقلو 12 سیلندر خورجینی تا گشتاور کافی (850 نیوتن متر) را در پایین‌ترین دور موتور ممکن (1600 دور در دقیقه) تولید کند، مهندسان پروژه اطمینان حاصل کرده‌اند که این خودرو بتواند سرنشین‌های خود را به جاهایی که هیچ رولز رویس دیگری قبلا موفق به رفتن نشده بود، ببرد.

پیشرانه 12 سیلندر
حجم پیشرانه 6.75 لیتر
قدرت 565
گشتاور 850
حداکثر سرعت 250 کیلومتر برساعت
مصرف ترکیبی 15 لیتر

سیستم تعلیق این خودرو در هر ثانیه میلیون‌ها محاسبه را انجام می‌دهد و داده‌های دریافتی از سیستم کمک فنرهای با کنترل الکترونیکی که به تکان‌های بدنه و شتاب چرخ‌ها واکنش نشان می‌دهد، سیستم فرمان و اطلاعات دوربین‌ها را با هم مقایسه و تجزیه تحلیل می‌کند. یک سیستم دو جناقی جدید در جلو و 5 میله‌ای در عقب، در کنار سیستم فرمان چهار چرخ یک سواری نرم و با کیفیت را برای راننده و سرنشین‌ها به ارمغان خواهد آورد.

در مورد رانندگی آفرود، سیستم تنظیم کمک فنرهای با کنترل الکترونیکی از یک سیستم کمپرسور هوا برای نگاه داشتن چرخ روی زمین (در هر کدام از آن‌ها که سیستم تشخیص دهد چسبندگی‌اش کم شده) استفاده می‌کند تا اطمینان حاصل کند که تمام چرخ‌ها با زمین در تماس هستند و حداکثر گشتاور به هر چهار گوشه خودرو ارسال می‌شود.

آخرین تکه پازل یک دکمه است که رولز رویس از آن با نام دکمه Everywhere یاد می‌کند. کافی است آن را یک بار فشار دهید تا همه سیستم‌هایی که ذکر کردیم فعال و غول آفرود خوابیده را بیدار کند. با فعال شدن سیستم، راننده می‌تواند از میان تنظیمات مختلف، خودرو را برای آفرودسواری در هر وضعیتی، از پیست سفت، شن، چمن خیس گرفته تا گل، برف یا شن آماده کرده و تمام 850 نیوتن‌متر گشتاور را به تمامی چرخ‌ها ارسال نماید.

طراحی یک نیروی طبیعت

تیلور و تیم طراحی وی، روی پلت فرم «معماری لوکس» کار می‌کردند و وی می‌دانست که نتیجه کار او را راضی خواهد کرد. طراحی نمادین، ابعاد داخلی و خارجی مناسب رولز رویس و سطحی بسیار خوب از لوکس بودن، تمام آن چیزهایی هستند که از یک مدل رولز رویس انتظار می‌رود.

طراحی ظاهری خودرو به گونه‌ای است که با نگاهی کوتاه به آن، متوجه می‌شوید که با خودرویی فوق العاده قوی طرف هستید. برخی تجهیزات اصلی مانند چراغ‌ها و دریچه‌های ورودی هوا کاملاً داخل بدنه قرار گرفته‌اند و در عین حال، خطوط افقی و عمودی قدرتمند ظاهری قوی به خودرو بخشیده‌اند.

جلوپنجره خودرو از استیل دست‌ساز ساخته شده است. نشان رولز رویس و روح اکستازی به ترتیب روی جلوپنجره و کاپوت نصب شده‌اند و زیبایی‌های رخ خودرو را تکمیل کرده‌اند. خطوط افقی که از ستون جلوی خودرو در طول کاپوت و گوشه‌های آن و خط دیگر که در کناره‌های جلو پنجره و به سمت داخل گارد زیر موتور ادامه پیدا کرده همه بر ارتفاع این خودرو و شخصیت قدرتمند آن تاکید می‌کنند.

از کناره‌ها، هدفمند بودن کالینان کاملا واضح و مشخص است. کاپوت دراز این خودرو که شبیه کاپوت مدل‌های دیگر رولز رویس است، سادگی خاصی دارد که ظاهر خودرو را بسیار زیباتر کرده و خود کاپوت که ارتفاعی بالاتر از باله‌ها دارد، تصویر قوی‌تری از این خودرو به مخاطب القا می‌کند. در این بخش از برخی موارد قابل توجه می‌توان به خط سقف جالب و درب‌های متفاوت کالینان اشاره کرد.

طراحی بخش عقب کالینان باز هم از همان تِم کلی خودرو تبعیت می‌کند و طراحی آن به نسبت بخش جلوی خودرو ساده‌تر است. طراحی چراغ‌های عقب به عنوان مثال بسیار ساده باقی مانده و طراحی آن‌ها شامل فقط دو خط صاف و نوارهایی فلزی در مرکز آن است. از دیگر موارد قابل توجه این بخش می‌توان به سراگزوزها و گارد زیر بدنه اشاره کرد که هر دو می‌خواهند بر قدرت و توانایی‌های بالای کالینان تاکید کنند.

داخل کابین کالینان، ترکیبی از لاکچری اصیل رولز رویس با برخی عناصر طراحی ساده است تا بتواند قدرت بالای این خودرو را بیشتر نمایان کند. چه روی داشبورد و کنسول مرکزی، یا روی جا بازویی‌های روی درب‌ها، خطوط افقی و عمودی زیادی را در همه جای کابین مشاهده خواهید کرد. طراحی کابین را به طور کلی بخواهیم بگوییم، بسیار ساده و زیباست و شاید مهم‌ترین چیزی که در آن به چشم می زند، صفحه نمایش لمسی بزرگ و دو دریچه هوای زیر آن هستند.

صندلی‌های کالینان طراحی بسیار خوبی داشته و نشان از شخصیت شجاع، قوی و همچنین کیفیت و مهارت رولز رویس دارند. طراحی این صندلی‌ها به گونه‌ای بوده است که با کیفیت بالای این خودرو هماهنگی داشته باشند. با نگاهی به این صندلی‌ها، یکی دیگر از مواردی که متوجه آن خواهید شد مهارت بالای رولز رویس در روکش چرم کردن صندلی‌هاست. پنل پشتی صندلی یک روکش چرم یک تکه دارد که زیبایی‌های خاصی به خودرو داده است.

یک زندگی، بیشمار سبک زندگی

رانندگی با این خودرو به سمت یک کلبه جنگلی در تعطیلات آخر هفته یکی از ماجراجویی‌هایی است که با کالینان می‌توانید انجام دهید. ولی لذت و هیجان اصلی، به شکل ماژول تفریحی رولز رویس منتظر شماست!

این ماژول‌های تفریحی به راحتی قابل نصب در قسمت عقب کالینان هستند و بدین ترتیب به سریع‌ترین شکل ممکن، می‌توانید خودرو را برای فعالیت‌های تفریحی مختلفی آماده کنید. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به ماهیگیری، عکاسی، صخره نوری، اسنوبرد سواری، کایت سواری، پرش از ارتفاع یا فقط نشستن و تماشای مناظر مختلف اشاره کرد. هر کدام از این ماژول‌ها که به راحتی به بخش عقب کالینان وصل می‌شوند، یک کشو دارند که تمام تجهیزات و لوازم جانبی مخصوص هر مالک کالینان داخل آن قرار گرفته است.

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران