هنگامی که نام مسابقات رالی را میشنویم، معمولاً تصویر عبور خودروهایی همچون سوبارو ایمپرزا، آئودی کواترو یا فورد فوکوس در نظر مجسم میشود. هرچند پیش از این تویوتا یاریس را هم در مسابقات WRC یا رالی استرالیا مشاهده کردهایم، اما حضور تویوتا پریوس در قامت یک خودروی رالی، امری عجیب و دور از انتظار است.
”قرار است این تویوتا پریوس هیبریدی به پیشرانه راوفور پرایم مجهز شود که 302 اسببخار از پیشرانه اصلی و 53 اسببخار از موتور برقی روی محور عقب در اختیار این خودرو قرار خواهد داد.“البته این خودرو در نتیجه کار گروهی سه مهندس اهل شهر میشیگان در آمریکا و شاغل در شرکت تویوتا شکل گرفته که نمونه کارکرده از نسخه چهارچرخ محرک پریوس یعنی AWD-e را برای مسابقات رالی آماده کردهاند.
فضای داخلی این خودرو به مواردی همچون میلههای حفاظتی، صندلیهای مسابقهای اسپارکو با کمربند ایمنی 5 نقطهای و پلکسی گلس سبک به جای شیشهها، مجهز شده است تا با مقررات ایمنی FIA مطابقت پیدا کند. به جزء برچسبهای رنگی، چند چراغ LED و برخی قطعات الحاقی به بدنه که بیشتر جنبه تزئینی داشته، چهره این خودرو با نسخه استاندارد تفاوتی ندارد.
رینگهای 15 اینچی خودرو برجای خود باقیمانده ولی تایرها با نمونه مناسب برای رالی تعویض شده است. برای مناسبسازی سیستم تعلیق، از اشتراک فنی پریوس با سایر محصولات تویوتا استفاده شده بدین معنا که کمکفنرهای راوفور TRD در محور جلو و مدلهای کمری و آوالون TRD در محور عقب نصب شدهاند. در نتیجه این تغییرات، ارتفاع پریوس رالی نسبت به مدل استاندارد 1.8 سانتیمتر افزایش پیدا کرده است. به واسطه انجام برخی تغییرات دیگر در سیستم تعلیق و از مدار خارج شدن ترمز ضدقفل و سامانه پایداری، این پریوس برای حرکات نمایش در سر پیچها آماده شده است.
نیروی محرکه تویوتا پریوس AWD-e در حالت استاندارد، به میزان 121 اسببخار از پیشرانه اصلی و 7 اسببخار از موتور برقی نصب شده در محور عقب تامین میشود، که البته موتور محور عقب در سرعت بالاتر از 64 کیلومتر برساعت از مدار خارج میشود. شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت پریوس با این میزان نیرو برابر با 10.7 ثانیه است که رقم چندان بدی نیست، اما نمیتواند برای مسابقه رالی جالب توجه باشد. به همین دلیل تیم مهندسان قصد دارد مجموعه قوای محرکه راوفور پرایم را در سینه این مدل نصب نماید که 302 اسببخار از پیشرانه اصلی و 53 اسببخار از موتور برقی روی محور عقب را در اختیار این خودرو قرار خواهد داد.
تنها مانعی که در این میان وجود دارد این است که مشخص نیست پس از نصب پیشرانه مذکور، این خودرو در کدامیک از ردههای تعیین شده توسط اتحادیه رالی آمریکا (ARA) مجاز به رقابت خواهد بود.
به هرحال تیم سازنده تویوتا پریوس رالی امیدوار است بتواند این خودرو را در ماههای آینده در مسابقات مختلف شرکت دهد.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : caranddriver.com