برادر آمیکو آسنا سر از ایران خودرو درآورد!

هوانگهای N1S؛ نسخه ارزان‌تر آمیکو آسنا

6 تیر 1400 14:00

تیر 1400: با انتشار نخستین تصاویر جاسوسی از پیکاپ N1S در ایران، دیگر مطمئن شده‌ایم که برادر کوچکتر آمیکو آسنا، توسط شرکت «ارس خودرو دیزل»، عرضه نمی‌شود بلکه آبی‌پوشان جاده مخصوص، به دنبال مونتاژ آن در کشورمان هستند.

(عکس از خودروبانک)

نکته جالب توجه اینجاست که پیکاپ N1S در مدل تک‌کابینش به ایران آمده است و هنوز نمی‌دانیم که آیا ایران خودرو، مدل دوکابینش را هم به ایران می‌آورد یا خیر.

برخی منابع غیررسمی می‌گویند که بدلیل تشابه پلتفرم پیکاپ N1S با پیکاپ آسنا، شاید ایران خودرو نتواند مجوز عرضه مدل دوکابینش را از طرف چینی، بگیرد. اما از طرف دیگر، برخی معتقدند بدلیل تفاوت نام و مدل، احتمال تولید مدل دوکابینش در ایران خودرو همچنان وجود دارد. به هرحال هنوز چیزی قطعی نشده و همچنان باید منتظر ماه‌های آینده باشیم.

پیکاپ N1S؛ برادر کوچک آمیکو آسنا

شرکت هوانگ‌های اتو (HuangHai Auto) یا اختصارا HH Auto، اصلی‌ترین زیرمجموعه گروه خودروسازی SG Automotive است. اگر نام این شرکت برای‌تان آشنا نیست، کاملا حق دارید اما باید بدانید که هوانگ‌های، بیش از پنج سال است که با گروه صنعتی آمیکو، همکاری می‌کند و پیکاپ آمیکو آسنا نیز در واقع محصول همین شرکت است.

در بازار چین، شرکت هوانگ‌های را به ساخت خودروهای تجاری می‌شناسند چراکه در کنار ساخت انواع اتوبوس شهری و بین‌شهری، به غیر از خودروهای ون و پیکاپ، هیچ محصولی در سایر کلاس‌ها ندارد. البته در سال‌های گذشته، اینطور نبود و هوانگ‌های اتو، خودروهایی در کلاس کراس‌اورها و شاسی‌بلندها هم داشت و حتی برای فروش هرچه بهتر، ظاهر بعضی از محصولاتش را شبیه خودروهای تویوتا، لکسوس و حتی فولکس‌واگن طراحی کرده بود اما بازهم نتوانست آنها را روی خط تولیدش نگه دارد.

در کلاس پیکاپ‌ها، شرکت هوانگ‌های چهار محصول پرطرفدار دارد؛ ارزان‌ترین محصول، خودرویی بنام هوانگ‌های N1 است. یک مرحله بالاتر از آن، پیکاپی بنام N2 قرار می‌گیرد که محصول سال 2015 بازار چین است و در کشورمان با نام آمیکو آسنا شناخته می‌شود. سومین محصول نیز هوانگ‌های N3 است که سال 2019، فیس‌لیفتش با نام N3S معرفی شد. چهارمین و البته گران‌ترین پیکاپ این شرکت را هم باید هوانگ‌های N7 بدانیم.

اما صحبت امروز ما درباره هوانگ‌های N1 است؛ یعنی ارزان‌ترین عضو خانواده. پیکاپ N1 را چینی‌ها در سال 2014 برای اولین‌بار دیدند. N1 در آن زمان، پیکاپی معمولی با ظاهری معمولی بود تا اینکه یکسال بعد، یعنی در 2015، نسخه ارتقایافته آن با نام N1S معرفی شد؛ نسخه‌ای که هم ظاهر بهتری داشت و هم اینکه ارتفاع تعلیقش افزایش یافته بود و به عبارت بهتر، تبدیل به شاسی‌بلندی واقعی شده بود.

با آمدن N1S، تولید مدل‌های قدیمی N1 بتدریج کمتر و نهایتا نیز متوقف شد. شرکت هوانگ‌های در سال 2017، دوباره دستی به سر و روی پیکاپ N1S کشید و اولین فیس‌لیفتش را به بازار آورد.

در چهره جدید N1S فرم سپرها و چراغ‌ها کاملا جدید شده بود اما چیزی که بیشتر از همه جلب توجه می‌کرد، تغییر جلوپنجره بود. تا قبل از این فیس‌لیفت، در جلوپنجره N1S به غیر از لوگوی شرکت، چیزی دیگری نمی‌دیدیم اما بعد از این فیس‌لیفت، دیگر خبری از لوگوی شرکت نبود چراکه حروف HH به نشانه نام شرکت، در کنار نام خودرو قرار گرفته و ترکیب HHN1S را به پدید آورده است.

نه تنها نمای بیرونی خودرو، بلکه نمای داخلی N1S نیز در این فیس‌لیفت تغییر کرده تا جایی که به جرات می‌توان گفت که داشبورد، کنسول مرکزی و حتی صفحه کیلومتر، کاملا جدید هستند. هوانگ‌های حتی فرمان خودرو را دی‌کات کرده بود تا حس بهتری را به راننده منتقل کند.

مشخصات فنی پیکاپ N1S

پیکاپ N1S از زمان معرفی‌اش و تا سال 2018 فقط با دو موتور 2.8 لیتری توربو دیزلی (JE49) و 2.4 لیتری بنزینی (4G69) فروخته می‌شد ولی هوانگ‌های در سال 2019، یک موتور توربوشارژ بنزینی جدید (4K22) ساخت میتسوبیشی و سپس در سال 2020 نیز یک موتور توربوشارژ دیزلی جدید (JE4D) ساخت ایسوزو را برای این پیکاپ معرفی کرد. با آمدن این دو موتور جدید، موتورهای قدیمی N1S برای همیشه کنار گذاشته شد. در جدول زیر، مشخصات موتورهای جدید پیکاپ N1S را مشاهده می‌کنید.

کد موتور JE4D25Q6A 4K22D4T
نوع موتور توربو دیزلی توربو بنزینی
حجم موتور 2.5 لیتری 2.4 لیتری
قدرت تقریبی 150 اسب بخار 218 اسب بخار
گشتاور 360 نیوتن متر 320 نیوتن متر
گیربکس 6 دنده دستی 6 دنده دستی

*اطلاعات جدول فوق، از سایت خودروساز گردآوری شده است.

قیمت پیکاپ N1S

در بازار چین، قیمت پیکاپ هوانگ‌های N1S بستگی به این دارد که چه موتوری و چه سیستم محرکه‌ای را برای آن انتخاب می‌کنید. اما بصورت کلی، قیمتش در کمترین حالت (بنزینی و تک‌دیفرانسیل) حدود 70 هزار یوآن و در بیشترین حالت (دیزلی و دو دیفرانسیل) نیز 112 هزار یوآن است.

بنابراین قیمت تقریبی پیکاپ N1S حدود 11 تا 17 هزار دلار خواهد بود. جهت مقایسه، باید بگوییم که پیکاپ N2 ساخت همین شرکت، قیمتی در حدود 14 تا 25 هزار دلار دارد.

دیدگاه کاربران