آمیکو آسنا در مرز نیم‌میلیارد تومان

پاییز سال 96 بود که برای نخستین‌بار با پیکاپ‌های جدید آمیکو در نمایشگاه خودرو تهران آشنا شدیم. آمیکو، که بیش از سه دهه در ساخت خودروهای تجاری فعالیت می‌کند، محصول جدیدش را در دو مدل تک‌کابین و دوکابین ساخته که هردو پیشرانه یکسانی دارند، ولی نسخه تک‌کابینش «آراز» و نسخه دوکابینش «آسنا» نام گرفته است.

تولید نسخه دنده‌ای آسنا از بهار 97 آغاز شده و نسخه اتوماتش نیز از نیمه دوم امسال به بازار می‌آید.اولین مونتاژی ایران با استاندارد TUV

با نهایی‌شدن استانداردهای 85 گانه خودرویی در سال 96، قرار شد خودروسازان ایرانی، طی سه‌مرحله آن‌ها را اجرایی کنند. مرحله اول با 61 استاندارد از دی‌ماه 96 آغاز شد. مرحله دوم نیز از تیرماه 97 و با 63 استاندارد اجرایی شد که در این مرحله تنها سه مدل جدید شامل سیتروئن C3، آمیکو آسنا و فاو موفق به گرفتن تاییدیه سازمان ملی استاندارد شدند.

آسنا همچنین نخستین خودرو مونتاژی ایران است که توانسته استانداردهای 88گانه ایمنی و آلایندگی اروپا را از موسسه TUV آلمان بگیرد. از این‌رو پتانسیل صادرات این محصول، به اتحادیه اروپا بسیار بالاست و حتی آمیکو چندین دستگاه از این خودرو را با هدف بازاریابی، به کشورهای اسکاندیناوی فرستاده است.

تیراژ 8 هزارتایی در 98

خط تولید 280 میلیارد تومانی آسنا سرانجام از اردیبهشت‌ماه 97 در کارخانه آمیکو (ارس خودرو دیزل) در آذربایجان شرقی به‌کار افتاد. این خط تولید که برای 500 نفر اشتغالزایی داشته، هرچند ظرفیت رسمی 30 هزار دستگاهی و ظرفیت عملی 12 هزار دستگاهی در سال دارد، اما طبق گفته‌های وحید محمدی، مدیر فروش آمیکو، بعد از راه‌اندازی خطوط تولید جدید، تیراژ روزانه آسنا تنها به 15 الی 30 دستگاه خواهد رسید و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، آسنا در سال 98 به تیراژ سالیانه 8000 دستگاهی خواهد رسید.

هم‌اکنون نیز به غیر از تولید پیشرانه، جعبه‌دنده و دیفرانسیل در داخل ایران، داخلی‌سازی مابقی قطعات آسنا انجام شده و در مردادماه امسال نیز به عدد 32% رسیده است.

چهره آمریکایی، قلب ژاپنی

ماشین‌بازها خوب می‌دانند که آسنا را با الهام از پیکاپ فورد سریF، طراحی کرده‌اند، ولی احتمالاً نمی‌دانند که آمیکو، این خودرو را با پلتفرمی از شرکت هانگای (Huanghai Auto) ساخته است. هانگای (Huanghai Auto) برای ما ایرانی‌ها شاید نام آشنایی نباشد، اما این شرکت بیش از 60 سال است که برای چینی‌ها، انواع خودروهای تجاری سبک و سنگین می‌سازد و تخصص اصلی‌اش در ساخت اتوبوس‌های مختلف با تکنولوژی ایویکو و مان است. هانگای، شرکت مستقلی نیست و از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی SG Automotive است؛ همان شرکتی که علاوه‌بر ساخت خودرو، یکی از تامین‌کنندگان بزرگ قطعات خودرویی چین محسوب می‌شود.

هانگای در کنار محصولات تجاری‌اش، فقط پیکاپ می‌سازد و هیچ خودرو دیگری، اعم از شاسی‌بلند، سدان و هاچ‌بک روی خط تولیدش ندارد. N1، اولین پیکاپ هانگای بود که در 2014 معرفی شد. یکسال بعد از آن نیز N2 معرفی شد. سال 2017 نیز N3 با ظاهری مدرن‌تر و متفاوت‌تر از N1 و N2 به بازار چین معرفی شد.

حال که با هانگای آشنا شدید، باید بگوییم که آسنا را با پلتفرم هانگای N2 ساخته‌اند و تغییر خاصی در شاسی آن اعمال نشده است. آسنا درست مانند هانگای N2، از قلب میتسوبیشی بهره می‌برد با این تفاوت که چینی‌ها به سفارش آمیکو، پیشرانه‌اش را به دوگانه‌سوز، تغییر داده‌اند. این پیشرانه 143 اسبی، استاندارد آلایندگی یورو5 داشته و حدود 10.7 لیتر بنزین در سیکل ترکیبی می‌سوزاند.

آسنا با اینکه خودرو پرآپشنی نست، اما آمیکو تمام توانش را خرج داده تا حداقل تجهیزات را برای مشتریان این خودرو فراهم آورد. مانند:

  • دو کیسه هوا
  • تهویه اتومات
  • رینگ آلومینیومی
  • خروجی 12 ولت
  • آینه عقب الکتروکرومیک
  • قفل دیفرانسیل اتومات
  • دی‌لایت / تنظیم برقی نور چراغ‌های جلو
  • ترمزهای ABS به همراه EBD
  • صندلی 8 حالته راننده با روکش چرمی
  • فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم / دکمه‌های کنترلی فرمان
  • روکش PU محفظه بار (برای محافظت از خوردگی)
  • دوربین عقب / نمایشگر 7 اینچی لمسی / سیستم ناوبری

بهترین در حمل بار

طبق گفته‌های آمیکو، هم تک‌کابین آراز و هم دوکابین آسنا، رکورد بیشترین وزن مجاز خودرو یا همان وزن ناخالص (GVW) را در اختیار دارند. درحالیکه‌ وزن ناخالص پیکاپ‌های چین و ژاپن کمتر از 2800 کیلوگرم است، این عدد برای آسنا به 3200 کیلوگرم می‌رسد؛ یعنی آسنا تا 400 کیلوگرم بیشتر از رقبایش توانایی بارگیری دارد.

همچنین وزن ناخالص پیکاپ‌های تک‌کابین چینی، کره‌ای و حتی اروپایی کمتر از 3000 کیلوگرم است درحالی‌که این عدد برای تک‌کابین آراز به 3450 کیلوگرم می‌رسد.

کلکسیونی از برندهای معروف

طبق گفته‌های آقای حیدری، مدیر مهندسی محصول آمیکو، توان باربری آسنا حدود 3.2 تن و آراز حدود 3.5 تن است که از همکلاسانشان، به لحاظ چشمگیری بیشتر است. استفاده از برندهای معتبر جهان در قسمت فنی، از دیگر ویژگی‌های آسناست: دیسک و صفحه سفارشی‌سازی شده توسط والئو (Valeo) فرانسه، آیسن (Aisin) ژاپن، جعبه‌دنده کمکی ساخت بورگوارنر (BorgWarner) و قفل دیفرانسیل عقب ساخت ایتون (Eaton) آمریکا.

در مقایسه با هایلوکس نیز آسنا حدود 40 سانتی‌متر فاصله محوری بیشتری دارد که باعث کاهش شدت کوبش و همچنین افزایش فضای بار خودرو (به میزان 30 سانتی‌متر) نسبت به هایلوکس شده است. در ردیف عقب کابین نیز سرنشینان آسنا، 15 سانتی‌متر فضای بیشتری نسبت به هایلوکس در اختیار دارند.

آسنا اتومات از پاییز 97

آسنا هم‌اکنون در دو تیپ اکونومی و متوسط فروخته می‌شود که تیپ اکونومی آن با حذف آپشن‌های اضافه، برای مصارف سازمانی است و قیمت کمتری خواهد داشت.

قرار است از پاییز 97 دو مدل جدیدتر از پیکاپ‌های آمیکو، به خانواده آراز و آسنا اضافه شوند. ظاهراً این دو مدل جدید، پیشرانه‌ای قوی‌تر و تجهیزاتی بیشتر در مقایسه با نسخه‌های فعلی دارند. نسخه اتومات آسنا، محصول دیگری است که آمیکو در نیمه دوم سال جاری روانه بازار خواهد کرد.

چه قیمتی دارد؟

ابتدای زمستان 96 بود که آمیکو قیمت تک‌کابین آراز را 115 میلیون تومان و دوکابین آسنا را 149 میلیون تومان اعلام کرد. در اسفندماه همان سال، قیمت آسنا به 170 میلیون تومان رسید. سپس در اواخر بهار 97 به قیمت 176 میلیون تومان رسید، ولی حالا رکورد قیمت آسنا شکسته شده است. رضا تقوی، قائم مقام آمیکو، طی مصاحبه‌ای با دنیای اقتصاد می‌گوید:

«قیمت تیپ متوسط پیکاپ آمیکو بر اساس دلار رسمی و به نرخ پاییز سال گذشته 175 میلیون تومان است، اما براساس مصوبه بانک مرکزی و تامین ارز موردنیاز از بازار ثانویه، قیمت این خودرو به 350 تا 400 میلیون تومان افزایش خواهد یافت

نویسنده :