با قابلیت فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب

معرفی جنسیس G80 اسپرت

20 مرداد 1400 11:12

تقریباً یک ماه پیش، شرکت جنسیس از نیت خود برای عرضه G80 اسپرت خبر داد و البته به انتشار چند تصویر معدود و نمایی کلی از مشخصات فنی بسنده کرد. زیرمجموعه سازنده خودروهای لوکس هیوندای اکنون تصاویر و جزئیات بیشتری از این خودرو را با علاقمندان به اشتراک گذاشته تا از عرضه قریب‌الوقوع این مدل در کره جنوبی خبر دهد.

جنسیس G80 اسپرت با قابلیت فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب عرضه خواهد شد.طراحی خشن سپرها، افزایش ابعاد ورودی جریان هوا در جلو و شبکه افقی خروجی در عقب و رینگ‌های اسپرت 20 اینچی با طرح منحصر به این مدل و رنگ تیره، از ویژگی­‌های ظاهری جنسیس G80 اسپرت است.

با ورود به فضای کابین، فرمان سه شاخه با دوخت قرمز، پوشش چرم قرمز رنگ روی صندلی‌­ها، پوشش داخلی درها و نیمه پایینی داشبورد، قطعاتی از جنس آلومینیوم و فیبرکربن در نقاط مختلف و طرح لوزی‌شکل بخش مرکزی صندلی­‌ها، جلب نظر می­‌کند.

کابین جنسیس G80 اسپرت

یکی از قابلیت­‌های وعده داده شده برای جنسیس G80 اسپرت، قابلیت فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب بوده که به منظور بهبود فرمان‌پذیری و کاهش شعاع گردش این سدان به آن اضافه شده است. این سامانه به نام RWS در سرعت‌های کمتر از 60 کیلومتر برساعت، چرخ‌های عقب را در خلاف جهت چرخ‌های جلویی هدایت می‌کند.

هانطور که از نام این مدل برمی­‌آید، با نسخه اسپرت از G80 روبرو هستیم بنابراین تنظیمات سیستم تعلیق و کمک‌فنرها هم دست‌خوش تغییر شده و براساس حالت رانندگی انتخابی توسط راننده، عملکردی متفاوت را به نمایش می­‌گذارد. یک حالت جدید به نام اسپرت پلاس (Sport+) هم پیش‌­بینی شده است، تا نهایت توانایی این مدل را در شتابگیری به نمایش بگذارد.

طراحی جنسیس G80 اسپرت

یک ویژگی جدید دیگر جنسیس G80 اسپرت، قابلیت طراحی فعال صدا یا ASD است که بسته به انتخاب راننده، اقدام به تولید صدای مصنوعی اگزوز برای انتشار از بلندگوهای داخل می‌­کند تا سرنشینان را بیشتر درگیر حال و هوای سواری با یک خودروی اسپرت نماید.

رنگ قرمز Cavendish به طور انحصاری برای جنسیس G80 اسپرت درنظر گرفته شده است، که در کنار رینگ‌های 20 اینچی با روکش تیره، نمایی زیبا برای این خودرو پدید آورده. چراغ‌های LED جلو، جلوپنجره با کروم تیره و حاشیه کروم تیره اطراف شیشه‌­های جانبی، از سایر ویژگی‌­های قابل ذکر این مدل است.

تریم قطعات آلومینیوم، روکش چرم ناپا، پدال‌های فلزی و برخی تغییرات دیگر به عنوان ویژگی­‌های خاص جنسیس G80 اسپرت شناخته می­‌شود.

مشخصات فنی جنسیس G80 اسپرت

در بازار کره جنوبی هیچ تغییری بر مشخصات فنی اعمال نشده و G80 اسپرت همچنان با پیشرانه‌­های 2.5 و 3.5 لیتری توربوشارژ بنزین‌سوز و 2.2 لیتری دیزل عرضه خواهد شد. نسخه 2.5 لیتری قادر است 300 اسب­‌بخار قدرت و 422 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند درحالی‌که این ارقام در نمونه 3.5 لیتری به ترتیب 375 اسب­‌بخار و 530 نیوتن‌متر خواهد بود. در پیشرانه دیزل هم قدرت و حداکثر گشتاور به ترتیب برابر با 207 اسب‌­بخار و 441 نیوتن‌متر اعلام شده است. مدل‌های مجهز به پیشرانه درون‌سوز صاحب خروجی­ دوگانه اگزوز خواهند بود درحالی‌که در مدل دیزل، این قطعه در پشت سپر عقب پنهان شده است.

جنسیس G80 اسپرت

صرف‌نظر از پیشرانه انتخاب شده، قدرت از طریق جعبه‌دنده 8 سرعته اتوماتیک به محور عقب منتقل می‌­شود، درحالی‌که سامانه چهار چرخ محرک نیز قابل سفارش است.

به نظر می­‌رسد نسخه مخصوص بازار ایالات متحده، به جزء حذف پیشرانه دیزل از میان گزینه‌­های قابل انتخاب، تفاوت دیگری با مدل بازار کره جنوبی نداشته باشد. شعبه جنسیس در ایالات متحده فعلاً درباره زمان عرضه این مدل خبری منتشر نکرده است، اما می‌­توان انتظار داشت که G80 اسپرت در آینده نزدیک و با مدل 2022 در این کشور نیز عرضه شود.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران