در سودای رقابت با بزرگان

تست و بررسی جنسیس G80

7 دی 1400 18:48

بعضی از خودروسازان بزرگ دنیا برای محصولات لوکس (یا حتی اسپرت) خود یک برند زیرمجموعه تاسیس می‌کنند. مانند لکسوس برای تویوتا، آکورا برای هوندا و اینفینیتی برای نیسان. برخی دیگر هم هستند که یکی از مدل‌های خود را تبدیل به برند زیرمجموعه می‌کنند. مانند کاپرا برای سئات، جتا (در بازار چین) برای فولکس‌واگن، رام برای دوج، پل‌استار برای ولوو و البته جنسیس برای هیوندای. امروز سر قرار مدل G80 همین گزینه آخر رفته‌ایم.

هنوز هم برای خیلی‌ها پیشرفت صنعت خودروسازی کره قابل قبول نیست. نه اینکه پذیرفتنی نباشد، درواقع آنقدر که پیشرفتشان سریع و موفقیت‌آمیز بوده، انگار آدم باورش نمی‌شود. مثلاً ورود به بازار خودروی آمریکا برای خودروسازان چینی یک رویاست ولی هیوندای اولین کره‌ای بود که نه فقط وارد این بازار مهم شد بلکه برای خودش در آلاباما کارخانه هم تاسیس کرد. جنسیس از همان چهارده پانزده سال پیش که در قالب یک کانسپت کوپه رونمایی شد، اساساً فلسفه متفاوتی را دنبال می‌کرد. اگرچه شرکت در نسخه‌های اولیه، آن را به صورت کوپه اسپرت هم روانه بازار می‌کرد ولی بعدها فقط مسیر یک سدان تجملی را در پیش گرفت. اکنون کره‌ای‌ها بعد از یک پوست‌اندازی سنگین، مدلی مستقل با برندی مستقل را روانه بازار کرده‌اند.

جنسیس G80 از کجا آمد؟

با اینکه هیوندای در بازارهای جهانی خودش را به‌عنوان یک خودروساز میان‌رده معرفی کرده ولی نمی‌توان رویای قدیمی لوکس‌بازی‌اش را نادیده گرفت. چیزی که با آزرا مطرح شد و با Equus (با آن تلفظ عجیبش) به اوج خودش رسید. در این میان نقش سدان جنسیس هم که کالاً مشخص بود. حضوری پررنگ در میانه میدان برای جلب توجه طبقه بالایی‌ها. تلاش هیوندای برای موفقیت و جهش به مرحله بعدی مثال‌زدنی بود. آنقدر به این در و آن در زد که بالاخره توانست لوگوی لوکس بودن را به خودش بچسباند. رویای سئولی‌ها 6 سال پیش رنگ واقعیت به خود گرفت و به طور رسمی برند زیرمجموعه Genesis با نمادی تقریباً آشنا آغاز به کار کرد. سدان سایز بزرگ G80 به‌عنوان دومین محصول این برند عملاً به‌عنوان جانشین همان سدان معروف جنسیس در سال 2016 رونمایی شد. خودرویی که امروز به دیدنش رفته‌ایم تا نسل اول همین مدل است. خودرویی که البته هدف‌گذاری‌اش رقابت با مرسدس‌بنز E کلاس، ب‌ام‌و سری 5 و آئودی A6 بوده است؛ خودخواهی با چاشنی جاه‌طلبی.

بررسی طراحی جنسیس G80

لوکس بودن فقط افزایش فیس و افاده نیست. هیوندای نشان داده در این زمینه به پختگی رسیده است. چراکه روی G80، جوزده نشده است. زبان طراحی با آرامشی خاص شبیه به نسل دوم جنسیس سابق شده است. به عبارتی دیگر شرکت دست و پایش را در برند جدید گم نکرده و بیخودی دست به کارهای اغراق‌آمیز نزده است. اگرچه که در نسل دوم همین G80 کمی سر به جنون گذاشت و چراغ‌ها را به کلی تغییر داد.

در نمای جلو شاهد چهره‌ای متین و منطقی هستیم. هیوندای برای نسخه‌های اولیه این زیرمجموعه خود سعی کرده تا برندسازی خاصی نکند. به همین دلیل است که کاراکتر G80 برای بیننده غریبگی نمی‌کند. یک جفت نوار LED نقطه‌ای زیر چراغ‌هایش تا حدودی آن را شبیه به مرسدس‌بنز S کلاس W221 کرده است. جلوپنجره تقریباً بزرگ آن با میله‌های براق افقی، جلوه‌ای ملایم از یک لوکس حرفه‌ای را به نمایش می‌گذارد اگرچه که خیلی بهتر می‌شد اگر پلاک کمی پایین‌تر قرار می‌گرفت. پایین‌تر، هواکش عریض با لبه کروم تعبیه شده که بی‌هیچ اضافه‌کاری نمای اصلی را تکمیل کرده است.

در نمای جانبی نیز المان منحصر به فردی دیده نمی‌شود. با این وجود، رکاب استیل زیر درب و فریم فلزی دور پنجره می‌گوید که با چه تیپ خودرویی طرف هستیم. آینه بغل‌ها در ظاهر که کمی کوچک‌تر از حد استاندارد به نظر می‌رسند. باید تا مرحله سواری صبر کنیم و ببینیم چه می‌شود.

در نمای عقب سادگی بیشتری را شاهد هستیم. چراغ‌های مثلثی با LED دندانه‌ای را قبلاً هم روی محصولات این شرکت تجربه کرده بودیم. با این حال اگزوز دوبل را می‌شود به‌نوعی یک امضای ویژه از سوی جنسیس تازه‌وارد تلقی کرد.

رفتار محافظه‌کار کره‌ای‌ها در طراحی داخلی هم لمس می‌شود. نه اینکه بخواهیم انگ بزنیم ولی اینجا نیز حال و هوای S کلاس نسل پنجم احساس می‌شود. با این تفاوت که G80 یازده سال بعد از سدان مشهور آلمانی تولید شد. دریچه‌های هوای نامتقارن در دوسوی نمایشگر مرکزی و ساعت عقربه‌ای که قرار بوده نماد لوکس‌گرایی باشد ولی در بی‌ربط‌ترین جای ممکن قرار گرفته، می‌گویند که G80 هنوز راه زیادی برای تبدیل شدن به یک سدان واقعاً لوکس در پیش دارد. به ویژه آن فرمان با متریال نه‌چندان باکیفیت که بی‌اندازه توی ذوق می‌زند.

با این حال در کنسول میانی صندلی‌های عقب تجهیزات مربوط به گرمایش صندلی‌ها و تنظیم سیستم صوتی نمای مدرنی به آن بخشیده است.

بررسی آپشن‌ها و تجهیزات جنسیس G80

هیوندای همیشه نشان داده در بحث آپشن توانمند است. بی‌انصافی نکنید. حتی روی محصولات قدیمی‌اش مثل ورنا و آوانته هم چیزهایی می‌دیدیم که در میان هم‌رده‌هایش زبانزد بود. فارغ از آن، در پرچم‌دار قدیمی این شرکت یعنی Equus یا همان سنتنیال، تعداد غیرقابل شمارشی از آپشن‌ها را می‌دیدیم که خداوکیلی روی ب‌ام‌و سری 7 آن روزها هم نبود. با این حال طبیعی است که روی خودرویی با این کمالات باید هم تجهیزاتی در سطح بالاتر نصب شود.

تجهیزاتی که باید آن را به دو گروه رفاهی و ایمنی تقسیم کرد. در بخش تجهیزات رفاهی باید به صندلی راننده و سرنشین جلو اشاره کنیم که قابلیت تنظیم در 12 حالت را دارد. البته که برقی و حافظه‌دار هم هستند. دوربین 360 درجه با سنسور 360 درجه همراه شده است. سیستم GPS این خودرو اطلاعات خود را روی نمایشگر 9.2 اینچی ارسال می‌کند که در پشت آن یک کارت حافظه 32 گیگابایتی هم تعبیه شده است. شارژ بی‌سیم موبایل هم چیز جالبی است ولی یادتان نرود که موبایل شما هم باید این ویژگی را داشته باشد. یکی از خاص‌ترین آپشن‌های جنسیس G80 سیستم صوتی حیرت‌انگیزش است. سیستمی از برند Lexion با 17 اسپیکر و توان 900 واتی. الان باید هدآپ را در بخش تجهیزات رفاهی قرار دهیم یا ایمنی؟ ولی مطمئناً سیستم تصفیه هوا و نورپردازی داخلی به عشق و حال راننده ربط دارد.

به نظر می‌رسد که جنسیس در بخش تجهیزات ایمنی، قوی‌تر ظاهر شده است. کروز کنترل هوشمند در این خودرو همان کروز کنترل تطبیقی است که سرعت خودرو را با سرعت خودروی جلویی هماهنگ می‌کند. این هماهنگی تا مرز توقف کامل خودرو نیز پیش می‌رود. می‌دانید این یکی از قابلیت‌های محصولات خودران در کلاس پایین است؟

9 ایربگ، ایمنی آن را تضمین می‌کند. علاوه بر این، ترمز اضطراری خودکار هم دیده می‌شود. سیستم هشدار نقاط کور روی G80 فقط بوق و یک چراغ زرد روی آینه بغل نیست. بلکه قابلیت تغییر مسیر جزئی را نیز دارند. سیستم هشدار خودرو و یا هر مانع دیگر در پشت، رادار تشخیص عابر پیاده و رادار قرارگیری وسیله نقلیه بین دو خط را هم به لیست تجهیزات آن اضافه کنید. یک نکته عجیب درباره آپشن‌های G80 (البته در همین مدل) عدم وجود سیستم اندروید اتو و اپل کارپلی روی آن است.

بررسی مشخصات فنی جنسیس G80

تجربه چندین و چند ساله ایرانی‌ها پشت فرمان انواع و اقسام هیوندای نشان می‌دهد که کره‌ای‌ها در بخش قوای محرکه از زمان خودشان جلوترند. از آن i10 فسقلی گرفته تا آن وراکروز قلچماق. هیوندای برای کنترل بازار و جذب حداکثری مشتریان، همیشه خدا دست روی پیشرانه‌هایی بزرگ می‌گذاشته است. این داستان برای G80 هم صدق می‌کند. اینجا زیر کاپوت یک قلب 3.8 لیتری شش سیلندر Vشکل می‌بینیم که بدون توربو توانسته 311 اسب‌بخار نیرو و حدود 400 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. بد نیست بدانید همین خودرو با پیشرانه ضعیف‌تر 2 لیتری 242 اسب‌بخاری و پیشرانه قوی‌تر 5 لیتری 407 اسب‌بخاری هم تولید می‌شود.

این خروجی توسط جعبه‌دنده جذاب 8 سرعته اتوماتیک به صورت RWD به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. ثبت شتاب صفر تا صد 6.5 ثانیه‌ای برای غول 5 متری با وزن حدود 2 تن چیزی فراتر از یک اتفاق است.

جنسیس قواعد بازی لوکس‌ها را بلد است. چراکه برای G80 یک باک 77 لیتری در نظر گرفته است. این برای سدانی که به صورت میانگین حدود 12 لیتر در هر 100 کیلومتر بنزین مصرف می‌کند، خیلی هم تعارفی نیست.

در تیپ پایه می‌توان تایرهای 245.45 میلی‌متری 18 اینچی سفارش داد ولی در نسخه‌های بالاتر می‌توان دست روی تایرهای 19 و 20 اینچی گذاشت. در ادامه خواهیم گفت که دیسک ترمزهای 345 و 315 میلی‌متری جلو و عقب این خودرو چه نمایشی فوق‌العاده‌ای دارند.

تجربه رانندگی با جنسیس G80

تفاوت نجیب‌زادگان واقعی با آنها که ادعایش را دارند، در شرایط خاص خودش را نشان می‌دهد. خودرویی که ادعای لوکس بودن دارد در مسیر صاف خیلی هم متمدن و نرم حرکت می‌کند ولی نکته اینجاست در پیچ‌ها و مسیرهای خاکی سر و صدای تایرها و سیستم تعلیقش به‌ویژه محور عقبش بلند می‌شود. این درست همان چیزی است که روی G80 هم تجربه می‌کنیم. بحث پیچ و پیچیدن شد، به همین مناسبت یک کپی-پیست ریز از سایت‌های خارجی داشته باشیم. این خودرو در تست Figure 8 زمان 27.5 ثانیه و 0.66 واحد نیروی جانبی G را ثبت کرده است. رقبای هم‌کلاس این خودرو یعنی لکسوس GS، آئودی A6 و طبیعتاً مرسدس‌بنز E کلاس به مراتب عدد بهتری را ثبت کرده‌اند. تفسیر این عدد و رقم‌ها می‌گوید که جنسیس چندان در زمینه توزیع وزن موفق عمل نکرده است. در نتیجه هندلینگش هم با چالش روبرو شده است. اگرچه وقتی حالت رانندگی را روی Sport قرار بدهیم، اوضاع بهتر می‌شود.

در مقابل همه اینها، به لطف آن پیشرانه تنومند، شتاب‌گیری‌ با G80 در همه دنده‌ها عالی است. هرچقدر که G80 در کت و شلوار مهمانی‌اش احساس راحتی نمی‌کند ولی درعوض وقتی شلوارک می‌پوشد حسابی گرد و خاک می‌کند. معکوس کشیدن با این خودرو حس وحشتناکی دارد. علیرغم وزن بالا، ترمزها نمایشی کاملاً حرفه‌ای دارند. این فقط وزن بالا نیست که عملکرد ترمزها را به چالش می‌کشند. بلکه ابعاد و مخصوصاً فاصله عرضی چرخ‌ها هم هست که گاهی موجب برهم خوردن تعادل شاسی می‌شود.

در پایان حق و ناحق نکنیم، همه قرار است در یک متر جا بخوابیم؛ جنسیس G80 خودروی دوست‌داشتنی است و خاطره هیوندای جنسیس را به خوبی زنده کرده و توانسته جانشین درخشانی برایش باشد. تقریباً مطمئن هستیم که دیگر هیچ‌وقت این خودرو را در ایران نخواهیم دید، چراکه نه از نظر قیمتی و نه از نظر حجم موتور به قوانین جدید واردات نمی‌خورد. پس اجازه بدهید یک وداع باشکوه با سدان خاص هیوندای و جنسیس داشته باشیم.

عکاس: بامداد صفائیان

نویسنده : نیما حدادی

منبع : باما

دیدگاه کاربران