کراس‌اوری برقی با قابلیت شارژ فوق سریع

معرفی گک آیون V

3 شهریور 1400 12:46

آیون وی (Aion V) یکی از جدیدترین محصولات برند زیرمجموعه GAC است، که در قالب یک کراس‌­اور جمع‌وجور برقی به بازار عرضه شده. برند آیون تحت نام سری GAC New Energy و به عنوان زیربرند سازنده خودروهای برقی شرکت خودروسازی گوانگژو (Guangzhou Automobile Corporation) فعالیت می‌­کند، شرکتی باسابقه که در سال 1955 تاسیس شده است و معمولاً با نام اختصاری GAC شناخته می­‌شود. این شرکت درحال حاضر طیف وسیعی از محصولات را با برندهای گوناگون عرضه کرده که یکی از مشهورترین آن‌ها، ترامپچی نام دارد.

شرکت سازنده این خودرو اخیراً آزمایشی برگزار کرده است، که نشان می‌­دهد مجموعه باتری جدید آیون V با اتصال به جریان سریع، ظرف تنها 8 دقیقه شارژ خواهد شد.آیون V نخستین بار در چهاردهم می 2020 و در صفحه GAC New Energy بر روی شبکه اجتماعی چینی WeChat معرفی شد. البته برند آیون علاوه‌بر این خودرو، سدان برقی S و کراس‌اور برقی Y را هم رونمایی کرده ضمن­‌این‌که بد نیست بدانید آیون V با نام میتسوبیشی Airtrek EV هم به فروش می­‌رسد.

طول، عرض، ارتفاع و فاصله میان محورهای آیون V به ترتیب برابر با 4.586، 1.92 ، 1.728 و 2.83 است، که برهمین اساس می‌­توان انتظار فضای کابین نسبتا جاداری از این خودرو داشت.

آیون V در سه تریم اصلی V 70 , V 60 و V 80 Max معرفی شده است، که بنابر استاندارد اروپایی شعاع حرکتی (NEDC)، با یک‌بار شارژ مجموعه باتری، به ترتیب 400، 530 و 600 کیلومتر مسافت را طی می­‌کند.

مجموعه باتری 435 کیلوگرمی لیتیوم-یون این خودرو با ظرفیت 69.9 کیلووات ساعت ساخت CATL است و به فناوری 5G هواوی و سامانه­‌های ارتباطی V2X هم مجهز شده است.

GAC Aion V

برای جلب نظر مشتریان جوان، امکان انتخاب طیف گسترده‌­ای از رنگ‌ها و همچنین ترکیب دو رنگ برای تزئین بدنه و قطعات ظاهری آیون V فراهم شده است.

یکی از عواملی که بسیاری افراد را از خریداری خودروهای برقی رویگردان کرده، مدت زمان انتظار برای شارژ مجموعه باتری خودروست که تا ساعت‌ها طول می‌کشد. البته با پیشرفت فناوری، مدت زمان لازم برای شارژ خودروهای برقی هم رو به کاهش گذاشته است، اما به نظر می­‌رسد که عملکرد نسخه جدیدی از آیون V که به باتری لیتیوم-فلز فسفات مجهز شده، در این زمینه بسیار جالب توجه خواهد بود.

کراس اور برقی چینی گک آیون V با قابلیت شارژ سریع

بنابر خبری که توسط cnevpost.com انتشار یافته، شرکت سازنده این خودرو اخیراً آزمایشی برگزار کرده که نشان می‌­دهد مجموعه باتری آیون V با اتصال به جریان سریع ظرف تنها 8 دقیقه شارژ خواهد شد. نکته جالب دیگر این‌که 35.1 کیلووات ساعت از ظرفیت 71.8 کیلووات ساعتی باتری این خودرو ظرف تنها 4 دقیقه شارژ می­‌شود.

بنابر اعلام شرکت گک، نسخه 6C از آیون V قادر است در شعاع 1000 کیلومتر حرکت کند درحالی‌که نسخه 3C می­‌تواند 500 کیلومتر را طی کند و به زمان بیشتری برای شارژ باتری نیاز خواهد داشت.

یک ادعای جالب توجه دیگر سازنده درباره مجموعه باتری این خودرو، دوام آن تا سقف یک میلیون کیلومتر است، که پس از آن باید تعویض شود. وزن این مجموعه باتری 529 کیلوگرم و نسبت نیرو به وزن آن برابر با 141 وات ساعت بر کیلوگرم است. هرچند افزایش 94 کیلوگرمی وزن مجموعه باتری بر روی خودرو تاثیر می‌گذارد، اما به نظر می‌­رسد 181 اسب­‌بخار قدرت و 350 نیوتن‌متر گشتاور خروجی از پیشرانه، برای این کراس‌­اور کوچک کافی باشد.

کابین گک آیون V

در پایان خوب است به این نکته هم اشاره کنیم که از زمان آغاز فروش آیون V در ششمین ماه سال 2020 تا پایان آن سال، 11,173 دستگاه از آن به فروش رسیده است. در چهار ماهه ابتدایی سال 2021 هم آمار فروش این خودرو رقم 4,062 دستگاهی را نشان داده است، بنابراین احتمال دارد که این کراس‌­اور برقی در سال جاری با افزایش فروش نسبت به پارسال روبرو باشد.

دیدگاه کاربران