با ممنوعیت واردات، تقاضا به‌سوی خودروهای داخلی نمی‌رود، بلکه تمایل به خرید خودروهای دست‌دوم بیشتر می‌شود.

بررسی وضعیت بازار در صورت ممنوعیت واردات خودرو

3 خرداد 1397 13:00

در روزهای گذشته شاهد انتشار اخباری مبنی بر حذف خودروی وارداتی از فهرست کالاهای دارای اولویت برای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی بودیم. این خبر هنوز از سوی مقامات رسمی تائید نشده است ولی یک کارشناس حوزه بازار معتقد است اینکه به دو شرکت ارز تعلق‌گرفته و به بقیه شرکت‌ها خیر، چیزی جز رانت شفاف نیست.

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در مورد حذف خودرو از فهرست کالاهای دارای اولویت ارز 4200 تومانی گفت: به خبرهای فعلی خیلی نمی‌توان اطمینان داشت و شاید تنها مشکل سیستمی باعث بروز اختلال شده است. آنچه تاکنون اعلام‌شده این است که خودرو همچنان در لیست سامانه نیما قرار دارد.

خودرو همچنان در لیست سامانه نیما قرار دارد. نیست.

زاوه معتقد است «در صورت صحت داشتن این موضوع قیمت خودروهای وارداتی تا حدودی افزایش و عرضه کاهش می‌یابد، همچنین افزایش تعرفه در سال گذشته به‌اندازه کافی، راه را برای گران‌شدن قیمت خودروهای وارداتی و مونتاژی باز کرد، علاوه این‌که همچنان شاهد این افزایش قیمت هستیم.»

این کارشناس می‌گوید: بنا به اخبار تنها دو شرکت موفق به دریافت دلار 4200 تومانی شده‌اند که این چیزی جز رانت شفاف نیست. افرادی که از خودروهای گران‌قیمت وارداتی استفاده می‌کنند در صورت ممنوعیت واردات، به سراغ خودروهای داخلی نمی‌روند بلکه تمایلشان به خرید خودروهای دست‌دوم بیشتر می‌شود.

دیدگاه کاربران