ارز 4200 تومانی هم قیمت خودرو کاهش پیدا نمی‌کند

دلار به داد همه رسید، غیر از گرانی

4 خرداد 1397 09:00

طی روزهای گذشته در حالی خبر از گران‌شدن محصولات خاص داخلی و خارجی در زمینه قطعه و خودرو به گوش می‌رسید که عمده تصورات مبنی بر تأثیر نرخ دلار بر قیمت این کالاها بود. حال که رئیس اتاق اصناف خبر از تأمین دلار 4200 تومانی برای همه کالاها و خدمات وارداتی می‌دهد،‌ رئیس اتحادیه واردکنندگان حتی تخصیص این ارز را هم دلیلی بر ارزان‌شدن خودروها نمی‌داند.

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف با اعلام این نکته که دلار 4200 تومانی به همه کالاها و خدمات تعلق می‌گیرد تأکید کرد: سقف اعلام‌شده برای تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی بسیار بیشتر و بالاتر از سال گذشته است، اما افزایش قیمت موجود در بازار عوامل بسیاری دارد که افزایش نرخ دستمزد کارگران به میزان 19.5% و دیگر هزینه‌های تولید به‌خودی‌خود در گران‌تر شدن محصولات مختلف مؤثر است.

حجم ارز تخصیص‌یافته به واردکنندگان خودرو، پاسخگوی تقاضای بازار نیست

در همین راستا رئیس انجمن واردکنندگان خودرو نیز گفته است که با ارز 4200 تومانی قیمت خودرو کاهش نمی‌یابد. فرهاد احتشام زاد گفت: تخصیص ارز 4200 تومانی تأثیری در کاهش قیمت‌ها نخواهد داشت بلکه تنها باعث ثبات نرخ‌های فعلی می‌شود زیرا هم‌زمان با افزایش نرخ ارز رسمی از 3700 تومان به 4200 تومان، مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی واردات خودرو نیز از 3700 تومان به 4200 تومان افزایش‌یافته که به معنای افزایش 14 درصدی هزینه‌های واردات خودرو در این بخش است.

گفته‌های احتشام زاد در این مورد که ارز تنها دلیل بالا رفتن قیمت نیست با سخنان رئیس اتاق اصناف همخوانی دارد. درعین‌حال برخلاف آنچه فاضلی در مورد افزایش سقف پرداخت گفته است این فعال حوزه خودرو معتقد است: حجم ارز تخصیص‌یافته به واردکنندگان خودرو به‌هیچ‌وجه پاسخگوی تقاضا نیست و در حال حاضر تعداد قابل‌توجهی از واردکنندگان خودرو در صف انتظار تخصیص ارز هستند زیرا در مصوبه دولت تصریح‌شده که ارز به نرخ رسمی ۴۲۰۰ تومان در اختیار تمام واردکنندگان قرار ‌گیرد.

: مسلم تقوی

دیدگاه کاربران