I-Pace از یک پک باتری 90 کیلوواتی لیتیم یونی استفاده می‌کند.

جگوار اولین شاسی‌بلند تمام الکتریکی خود را رونمایی کرد.

19 اسفند 1396 13:00

انتظارها به پایان رسید؛ بالاخره شاسیبلند تمامالکتریکی جگوار آی-پیس که همه منتظرش بودند، رونمایی شد! این خودرو که به خانوادهای متشکل از دو شاسی بلند E-Pace و F-Pace می‌پیوندد، سومین خودروی این خانواده است و کمپانی می‌گوید از نظر تکنولوژی، پیشرفته‌ترین و از نظر اقتصادی بهصرفه‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود.

آی-پیس می‌تواند ظرف 4.5 ثانیه سرعت خود را از صفر به صد کیلومتربرساعت برساند.

با یک بار شارژ 386 کیلومتر راه می‌رود

آی-پیس از یک پک باتری 90 کیلووات ساعتی لیتیم یونی استفاده می‌کند و با یک بار شارژ قادر است مسافتی برابر با 386 کیلومتر را طی کند. بازتولید انرژی توسط سیستم ترمز و حالت رانندگی تکپدال به افزایش توان حرکتی خودرو کمک می‌کند، این در حالی است که با استفاده از یک شارژر 100 کیلووات DC، هشتاد درصد ظرفیت باتری را می‌توان ظرف 40 دقیقه شارژ کرد. برای پر کردن شارژ 80 درصد ظرفیت، با استفاده از شارژر خانگی و برق 230 ولت 32 آمپر، پک باتری به 10 ساعت زمان نیاز خواهد داشت.

عملکرد فوق‌العاده به نسبت قیمت

این خودرو نه تنها بازدهی بالایی دارد، بلکه بسیار قدرتمند است. آی-پیس می‌تواند ظرف 4.5 ثانیه سرعت خود را از صفر به صد کیلومتربرساعت برساند. 394 اسب‌بخار نیرو و 694 نیوتن‌متر گشتاور دارد که در اختیار 4 چرخ خودرو قرار می‌گیرد. نصب پک باتری در مرکز خودرو و در ارتفاعی کم بین دو محور، موجب مرکز ثقل پایین و تقسیم وزن 50:50 در خودرو شده که در کنار یک سیستم تعلیق بدنه فعال استاندارد و آپشن دینامیک سازگارشونده، یک تجربهی سواری بینظیر اسپرت در اختیار سرنشین‌ها قرار می‌دهد.

تاثیر گرفته از کانسپت C-X75

در طراحی آی-پیس از عناصر طراحی کانسپت ابرخودروی C-X75 الهام گرفته شده است. خودرو، هودی کوتاه با ارتفاع پایین، سقف تقویتشده از نظر آیرودینامیکی و پنجرهعقب منحنی شبیه مدل کانسپت، دارد. نتیجهی نهایی ضریب درگی معادل 0.29Cd است. آیان کالوم، سرطراح جگوار می‌گوید پیشرانهی الکتریکی آی-پیس به او و تیمش، آزادی بسیار زیادی در طراحی خودرو داده است.

آی-پیس طول بدنه‌ای معادل 4682 میلی‌متر دارد و فاصله بین دو محور آن 2990 میلی‌متر است. با این اوصاف، آی-پیس بسیار طویلتر از E-Pace و تقریباً هماندازه با F-Pace است.

کابین فوقلوکس

طراحی بدنهی بسیار زیبا و شیک آی-پیس را کابین فوقالعاده جذاب آن کامل کرده است. استفاده از مواد اولیهی باکیفیت مانند چرم درجه یک Luxtec در سراسر کابین، همراه با آپشن روکش ویژه به نام Kvadrat که ترکیبی از پشم بادوام با پارچهی جیر بازیافتی است، حسوحالی بسیار لوکس و درجهیک به کابین خودرو بخشیده است. حتی با طراحی کوپهمانند خودرو، آی-پیس هنوز فضای داخلی خوبی دارد. فضای پای عقب 890 میلیمتر است و فضای بار پشت ردیف سوم صندلی‌، 716 لیتر است که با خواباندن ردیف دوم صندلی‌ها به 1444 لیتر افزایش مییابد. در مقام مقایسه، فضای پا و بار E-Pace به ترتیب 891 میلی‌متر و  685 لیتر است.

سیستم اطلاعات و سرگرمی قوی

برای نخستین بار، جگوار یکی از خودروهای خود را به سیستم اطلاعات و سرگرمی InControl Touch Pro Duo جگوار لندروور مجهز کرده است. این سیستم از صفحهنمایش بزرگ‌ 10 اینچ در بالا و صفحهنمایش کوچک‌ 5.5 اینچ در پایین بهره می‌برد و دکمه‌های فیزیکی زیر آن، امکان دسترسی به قابلیت‌ها و امکانات مختلف خودرو را فراهم می‌کند. این همان سیستمی است که کمپانی روی رنجروور ولار و رنجروور اسپرت 2018 استفاده کرده است.

تکنولوژی در بالاترین سطح

مواردی مانند دامنهی حرکتی، وضعیت شارژ باتری و یک سیستم راهبری خاص، همگی از طریق سیستم جدید در اختیار راننده قرار می‌گیرند. سیستم راهبری مذکور از تنظیمات هوشمند براساس هوش مصنوعی، در محاسبهی مواردی مانند دامنهی حرکتیِ شخصیسازیشده و فهم عادات رانندگی استفاده می‌کند. جگوار آی-پیس حتی از آمازون الکسا هم استفاده می‌کند و رانندگان می‌توانند سؤالاتی مانند «آیا خودروی من قفل شده است؟» یا «وضعیت شارژ باتری‌ها چگونه است؟» و «آیا شارژ کافی برای رفتن به سر کار دارم یا نه؟» را از خودرو بپرسند.

آی-پیس جدید قرار است از نیمهی دوم سال 2018 به عنوان مدل سال 2019 وارد بازار شود. در ابتدا سه تریم استاندارد به نام‌های S ،SE و HSE از این خودرو موجود خواهد بود. برای سال اول، کمپانی یک ‌تریم First Edition هم از این خودرو ارائه خواهد کرد که مبتنی بر مدل فوقالعاده لوکس HSE است و به امکانات و ویژگی‌هایی مجهز است که نمی‌توانید آن‌ها را در دیگر مدل‌های آی-پیس بیابید.

جگوار به عنوان بخشی از سرویس EliteCar کمپانی، یک گارانتی ۸ ساله یا 160 هزار کیلومتر را برای باتری خودرو ارائه کرده است. کسانی که علاقهمند به خرید این خودرو هستند، هماکنون می‌توانند به نمایندگی‌های جگوار مراجعه و سفارش خود را ثبت کنند؛ قیمتگذاری این خودرو روز 15 اسفند و پس از رونمایی رسمی خودرو در هشتادوهشتمین نمایشگاه خودروی ژنو اعلام خواهد شد.

دیدگاه کاربران