جنگ در خاک دشمن

رقابت جگوار و مرسدس‌بنز بر سر تاکسی شدن

14 مرداد 1397 18:00

خودروی الکتریکی جگوار آی‌پیس در سر راه تبدیل شدن به تاکسی محبوب آلمان‌ها، رقیبی سرسخت به نام مرسدس‌بنز را پیش روی خود می‌بیند.

بزرگ‌ترین شرکت تاکسیرانی مونیخ در راستای برنامه‌های شهرداری برای کاهش آلودگی هوا، این 10 دستگاه جگوار آی پیس را خریداری کرده است.شرکت انگلیسی جگوار اخیراً 10 دستگاه کراس‌اور آی‌پیس را به بزرگ‌ترین شرکت تاکسیرانی مونیخ تحویل داده است. مرسدس‌بنز بخش اعظمی از بازار تاکسی آلمان را به خود اختصاص داده و تقریباً 60 درصد از کل تاکسی‌های این کشور، مدل‌های مختلف مرسدس هستند. البته نیمی از این میزان تاکسی را انواع مدل‌های E کلاس تشکیل می‌دهند که تقریباً نصف قیمت یک جگوار هستند. از سویی دیگر، رقیب مستقیم مرسدس‌بنز برای جگوار آی‌پیس، به نام EQ C تا سال بعد وارد بازار نخواهد شد.

رالف اسپت (Ralph Speth)، مدیرعامل جگوار لندرور دراین‌باره گفته: «ما می‌خواهیم مردم مونیخ را به رانندگی با خودروهای الکتریکی و مخصوصاً مدل‌های الکتریکی جگوار دعوت کنیم. یکی از دلایل علاقه ما به حضور در مونیخ وضعیت ترافیکی متفاوت آن بود. از سویی ترافیک شهری بالایی وجود دارد و از سوی دیگر، اتوبان‌های منتهی به فرودگاه می‌توانند برای خودروهای الکتریکی بسیار مناسب باشند.»

شهرداری مونیخ با خرید این 10 دستگاه جگوار آی‌پیس تمام الکتریکی در راستای یک پروژه بلندمدت، قصد دارد آلودگی هوای شهر را کاهش دهد. جالب است بدانید شهرداری مونیخ یارانه خاصی هم برای استفاده از این تاکسی‌ها در نظر گرفته است. درواقع، 20 سنت به ازای هر کیلومتر از هزینه سفر با جگوار آی‌پیس الکتریکی را شهرداری پرداخت خواهد کرد. در میان شهرهای آلمان، مونیخ بالاترین میزان آلودگی ناشی از خودروهای دیزلی را دارد و طی سال‌های آینده، قطعاً شاهد منع تردد مدل‌های قدیمی داخل این شهر خواهیم بود.

جگوار آی پیس به یک پیشرانه الکتریکی 395 اسب‌بخاری مجهز است و می‌تواند صفر تا صد را در 4.8 ثانیه پر کند. قدرت مورد نیاز این پیشرانه از پک باتری 90 کیلووات ساعتی لیتیم یونی تامین می‌شود و با یک بار شارژ، خودرو قادر است مسافتی تا 500 کیلومتر را طی کند. با یک شارژر 100 کیلوواتی، 80 درصد ظرفیت باتری‌های آن فقط در 40 دقیقه پر می‌شود.

این پک باتری به تکنولوژی‌های جالبی هم مجهز شده است. از آن جمله می‌توان به قابلیت خنک یا گرم کردن باتری در حال شارژ اشاره کرد که به نوبه خود، می‌تواند تأثیر زیادی روی عملکرد فنی خودرو بگذارد. سیستم اطلاعات سرگرمی جدید Touch Pro Duo جگوار یک سیستم ناوبری ماهواره‌ای هوشمند دارد که مسیر پیش رو را بررسی کرده و دقیق‌ترین ارزیابی را از میزان بازه حرکتی باقیمانده اعلام می‌کند. موضوعی که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد برای رانندگی با خودروهای تمام الکتریکی را قطعاً برطرف کرده است.

اخبار جدید تاکسیرانی

آخرین اخبار تاکسیرانان، وضعیت جدید نوسازی تاکسی فرسوده، مبلغ وام نوسازی تاکسی و جدیدترین شرایط و نحوه تعویض تاکسی قدیمی را در مقاله اخبار تاکسیرانی مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران