تبعات افزایش تقاضا برای کراس‌اورها

خداحافظی فولکس‌واگن سانتانا از بازار چین

24 آبان 1400 10:27

بعد از حدود چهار دهه حضور موفق در بازار چین، حالا فولکس‌واگن سانتانا خودش را برای بازنشستگی آماده می‌کند. اما این تمام داستان نیست. اطلاعاتی در دست است که نشان می‌دهد همزمان با سانتانا، تولید فولکس‌واگن تارو و نسخه بومی اشکودا رپید نیز متوقف خواهد شد.

تغییر سلیقه مشتریان چینی از سدان‌ به سمت شاسی‌بلندها باعت شده است، تا فولکس سانتانا بعد از 4 دهه از بازار این کشور خداحافظی کند.فولکس‌واگن Santana نخستین‌بار سال 1983 به صورت آزمایشی و تنها در 100 دستگاه به صورت مونتاژی و در قطعات CKD از آلمان راهی چین شد. تنها سه سال بعد و در اواخر سال 1986 بود که تیراژ تولید این خودرو به بیش از 10 هزار دستگاه رسید.

یک دهه بعد ماموریت بزرگ فولکس، مونتاژ کامل سانتانا در چین بود. سال 1995 تقریباً 90 درصد از قطعات این خودرو در داخل چین ساخته می‌شد. در حال حاضر سانتانا در کارخانه شهر ییژنگ در شرق چین با مالکی مستقیم فولکس‌واگن و سایک مونتاژ می‌شود. گفته می‌شود این کارخانه ظرفیت تولید حدود 224 هزار و 400 دستگاه در سال را دارد.

خداحافظی فولکس‌واگن سانتانا از بازار چین

خبر بد این است که تغییر سلیقه مشتریان از سدان‌ به سمت شاسی‌بلندها به معنی این است که تقاضای کافی و موجه برای تولید وجود ندارد. با این حال فولکس‌واگن به طور مستقیم مرگ سانتانا را تایید نکرده است. اگرچه این مورد را تایید کرده است که خودروهای کلاس سدان دیگر در چین خریدار ندارند.

سانتانا به‌عنوان مهم‌ترین مدل این برند در چند دهه اخیر شناخته می‌شود. چراکه هم‌زمان با رشد اقتصادی چین، بیش از 6 میلیون دستگاه از آن تولید شده است. جالب آنکه چهار نسل ابتدایی این خودرو تا حدود زیادی بر اساس نسخه اصلی ساخته شدند که در نوع خود یک ویرایش اصلاح‌شده از فولکس‌واگن پاسات B2 به حساب می‌آیند.

دیدگاه کاربران