خودرویی برای دنیای متاورس

معرفی وِی رِی هولوگراکتور

11 آذر 1400 14:30

شرکت سوئیسی وِی رِی (WayRay) که به عنوان یکی از تامین‌کنندگان فناوری صنعت خودرو فعالیت می‌­کند، نخستین کانسپت ساخت خود را با نام هولوگراکتور (Holograktor) رونمایی کرده است. این خودرو که به عنوان یک ابزار چرخدار متعلق به جهان مجازی مِتاورس معرفی شده است، را می‌­توان به صورت عادی یا از طریق ریموت به حرکت درآورد.

قرار نیست خودرویی تحت برند این شرکت به فروش برسد، بلکه امتیاز استفاده از فناوری این شرکت روسی- سوئیسی به سایر خودروسازان فروخته خواهد شدبدنه هولوگراکتور در قالب یک هاچ‌بک پنج در و با الهام از خطوط و سطوح زاویه­‌دار معماری ساختارگرا در روسیه طراحی شده است. البته با توجه به ملیت روسی مدیرعامل شرکت سازنده یعنی ویتالی پونوماروف (Vitaly Ponomarev) و همچنین طراح این خودرو ساشا سلیپانوف (Sasha Selipanov)، چنین ادعایی خیلی عجیب نیست. بد نیست بدانید آقای سلیپانوف طراحی خودروهایی همچون لامبورگینی هوراکان، کونیگزگ جمیرا و بوگاتی شیرون را در کارنامه دارد.

ترکیب کابین جادار و بدنه متناسب با قابلیت انطباق با قوانین موجود، به عنوان هدف طراحی این خودرو اعلام شده است، که به نظر می­‌رسد نتیجه موفقیت‌آمیزی در پی داشته است.

وِی رِی هولوگراکتور خودرویی برای دنیای متاورس

فناوری لیزر لایت چراغ‌های جلو، رینگ‌های 22 اینچی با فرم آیرودینامیک، باز شدن درها در خلاف جهت و سازه روی سقف، مهمترین ویژگی­‌های قابل ذکر در مورد بدنه این خودرو ست. درهای جلو به سمت بالا خواهد رفت درحالی‌که درهای عقب به همراه ستون B و بخشی از سقف باز می­‌شود.  طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورهای هولوگراکتور به ترتیب 4.416، 2.023، 1.582 و 2.88 متر اعلام شده است.

سازه روی سقف در نقش مرکز سخت افزاری سامانه هولوگرافیک خودرو و در ارتباط با پروژکتور داخل کابین فعالیت می‌­کند.

وِی رِی هولوگراکتور خودرویی برای دنیای متاورس

چیدمان فضای کابین به صورت سه نفره با دو صندلی در جلو و یک صندلی در عقب طراحی شده است، چراکه براساس نتایج پژوهش‌ها، 80درصد سفرها با خودروهای سرویس اوبر به صورت تک سرنشین انجام می­‌شود. در حقیقت قرار است از فناوری واقعیت افزوده مجازی برای پخش فیلم و آگهی تبلیغاتی در حین سفر استفاده شود که غیر از ایجاد سرگرمی برای سرنشین، باعث کاهش هزینه سفر هم خواهد شد.

فاصله بین دو صندلی جلو، به میزان 20 الی 30 سانتیمتر بیشتر از خودروهای متداول افزایش یافته تا سرنشین عقب، بهترین دید به سمت جلو را در اختیار داشته باشد.

به لطف مجموعه‌­ای از دوربین‌ها، رادارها، حسگرهای متعدد و امکان ارتباط 5G و اینترنت ماهواره­ای، هولوگراکتور می‌­تواند توسط راننده ماهر از راه دور به حرکت درآید. به اعتقاد شرکت سازنده، این سامانه می‌­تواند برای سرنشینانی که به سامانه خودران اعتماد ندارند، مفید باشد.

وِی رِی هولوگراکتور خودرویی برای دنیای متاورس

از مشخصات فنی این خودروی برقی اطلاعی نداریم اما وِی رِی شعاع حرکتی، شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت هولوگراکتور را به ترتیب 599 کیلومتر، 3.9 ثانیه و 200 کیلومتر برساعت اعلام کرده است.

شرکت وِی رِی برای تجاری‌سازی فناوری این خودرو ظرف 4 سال آینده برنامه‌ریزی کرده است. البته قرار نیست خودرویی تحت برند این شرکت به فروش برسد، بلکه امتیاز استفاده از فناوری این شرکت روسی- سوئیسی به سایر خودروسازان فروخته خواهد شد.

بد نیست بدانید شرکت‌های هیوندای، پورشه و علی بابا در وِی رِی سرمایه‌گذاری کرده‌­اند.

دیدگاه کاربران